Jump to content

Oppfrisking av teak saga 25


teak

Recommended Posts

Lurer på om det er noen som har prøvd å friske opp fargen til teaken ved bruk av lakkbeis,teak beis, etc. er dette noe som lar seg gjøre med godt resultat? harn tenkt å olje etterpå hvilken olje?

Dette er innvendig i min saga 25.

 

Er åpen for mange synspunkter.

 

Håper noen kan hjelpe meg.

Link to post
Share on other sites

Hva er problemet med teaken din i dag? Er litt lettere å gi råd om du beskriver det.

 

Men om det bare er fargen på teaken du vil endre (jeg antar at den da er grå) så ville jeg først prøvd meg med teakrens (feks Snappy teak) eventuelt slipt ned dørkene. Skal ikke så mye sliping til før du får frem pen teak igjen.

 

Først når du har ren og pen teak kan du olje teaken. Jeg ville brukt så ren olje som mulig. Erfaringen noen har med teakoljer er at de løser opp natene. Teknisk hvitolje brukes av en del med gode referanser.

 

Bruk av beis på teak vet jeg neimen ikke hvordan kan fungere med tanke på at teaken naturlig inneholder olje

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde du mente dørken jeg.

 

På innredningsdetaljer som er lakkerte er det nok pussing som gjelder. Få bort gammel lakk slik at friskt tre kommer frem, lakk på nytt.

 

Om det er oljet ville jeg brukt teakrens for sliping, men jeg er ikke sikker på hvordan teakrens er på innredningsdetaljer. Det kan jo være at det ikke er heltre teak men teakfinér som er brukt og da ville jeg nok vært forsiktig med det.

Link to post
Share on other sites

På noen av skapene er det teak finer der er det vel bare å pusse ned og olje opp igjen, jeg trur jeg dropper teakrensen og bare pusser ned og oljer opp igjen. Eller?

noen ide til hvilken teakolje som er best, vasker vel godt med rødsprit før man begynner å olje.

Dette med teakfarget beis er jeg usikker på, fins vel oljer med litt farge i. ELLER?

Link to post
Share on other sites

Hvis det er lakk på finerplatene så må du være veldig forsiktig når du pusser vekk lakken, da fineren er veldig tynn og lett å slipe seg gjennom. Og sliper du gjennom et sted så viser det svært godt etterpå!

 

Jeg slipte bort all lakk i innredningen i min forrige båt, beiset med Herdins pulverbeis (blandet med vann) og lakket over med mange strøk Epifanes Teaklakk. Grunnen til at jeg brukte beis var at teakfineren blekner i solen med årene, og får en litt trist farge. Resultatet ble bra, men det var en skikkelig drittjobb!! Mye støv etc.

 

I min nåværende båt hadde det vært vannlekkasjer og teakfineren så derfor lite pen ut enkelte steder. Slipte derfor vekk lakk og skjolder på disse områdene, samt mattet over resten av innredningen med fint slipepapir. Deretter behandlet jeg alt med 12-15 strøk Owatrol teakolje, tørket vekk overskudd og lot det tørke. Resultatet var en silkematt overflate som så ganske representabel ut.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dersom det er finer, vil eg anbefale å heller bytte fineren (dersom dette lar seg gjøre) fremfor å pusse. Finer er ikke dyrt, og dessuten slipper du all slipinga som kanskje ikke blir helt fint likevel.

 

Begynte selv å pusse på fineren på forrige båt. Endte tilslutt opp med å levere enn all gammel finer(skott/dører osv) til et snekkerverksted som la på ny finer. Resultatet ble en helt ny innredning. Tror eg betalte ca 1000,- for hele jobben....

Link to post
Share on other sites

Hadde en kjempejobb med teaken i forrige båt. Den var full av sorte prikker og så helt for jæ#¤?§" ut. Forrige eier regnet ikke med at det var noe å gjøre med teaken og jeg fikk derfor båten billig.

 

Brukte en helt vinter, hvor jeg rehabiliterte all teak - både utvendig (i cocpit) og inne (teaken var ikke lakkert). Gjorde en del erfaringer ifb med dette arbeidet.

 

Først begynte jeg å pusse med sandpapir. Dette ble en forferdelig krevende jobb og det endte med at jeg nesten gav opp. Så prøvde jeg teakrens fra Owartrol. Det ble løsningen. Jeg demonterte all teak som lot seg demontere. Tok med hjem og satte i gang. Resultatet ble fantastisk bra. Smørte på teakrensen og dritten bare rant av. Tilbake hadde jeg teak som så ut som ny, også fineren. Så satte jeg all teaken inn med olje og det skinte som nytt. Helt utrolig. Da forrige eier fikk se båten igjen, trodde han ikke sine egne øyne. Etter dette holdt jeg teaken fin ved jevnlig å smøre med olje. Solgte båten i våres og jeg er ikke i tvil om at den flotte teaken (inne og ute) medvirket til et relativt rask salg.

 

Det finnes flere teakrensprodukter fra Owatrol. Jeg prøvde flere og fant til slutt ut at det beste var å bruke noe jeg mener het "deap cleaner". Dette brukte jeg første og brukte deretter en annen type for at teaken ikke skulle bli misfarget. Alt dette står beskrevet på brukerveildningen. Jeg fikk arbeidsbeskrivelsen av en Owatrol-selger på stand v/Båtmessen på Lysaker for noen år siden. Nå bringer jeg det videre til deg. Du bør prøve dette!!!

Link to post
Share on other sites

Tjaaa..........hvilken olje som er best er jeg neimen ikke sikker på. Selv har jeg benyttet Owatrols D1 teakolje og har vært fornøyd med den. Finnes sikkert andre gode produkter på markedet.

 

Det som imidlertid er viktig, er at du metter treverket godt med olje. La det stå og trekke inn noen minutter. Så må du tørke av treverket med en fille, slik at det ikke blir liggende en hinne av størknet olje på overflaten.

 

For øvrig når du bruker teakrensen, så er det viktig at du leser brukerveildningen godt. Mener at det første middelet ("deap cleaner") fikk treverket til å mørkne og at jeg derfor måtte behandle med et annet middel umiddelbart etterpå(mener det het "deck cleaner") for at treverket skulle lysne igjen. Vil anbefale deg å ta en prat med en faghandler før du starter arbeidet. Det er noen år siden jeg utførte arbeidet og det kan tenkes at jeg har glemt noen detaljer.

 

Lykke til :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...