aanton Startet 3.August.2006 Del på Facebook Startet 3.August.2006 Søker litt hjelp her.Jeg måtte gå til innkjøp av en ny VHF i sommer, trøsten var att den nye hadde Distress som ville kunne hjelpe meg. Men jeg får ikke dette til å funke Polttern er en Garmind 182c med softW 5.0 og Vhf en er en Icom IC-m421 Mener jeg har koblet ledningene riktig men får ikke noen posison på vhf en aanton Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Da har du nok ikke koblet riktig! Se her Kobling av VHF mot GPS Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 (redigert) Regner med at du har brukt koblingsskjemaet til både ICOM'n og Garmn når du koblet dette sammen. Jeg har samme VHF men bruker Garmin 276C, dette virker perfekt sammen, men du må huske å stille inn Garmin til å sende NMEA signaler i stedet for Garmin-Garmin signaler. Når du har gjort dette så kan jeg garantere at det virker. Lykke til. NB! Har desverre ikke koblingsskjema på dette her hvor jeg er nå..... Redigert 3.August.2006 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
aanton Svart 3.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2006 hvordan stiller inn Garmin til å sende NMEA signaler, er ikke noen kløpper på sån trykking på plotteren Men hvis det er vanskelig å forklare her får jeg søke hjelp, det viktigste er å få greie på om det går, att ikke 3 eller er det 4 års gsmmel plotter er for gammel Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 har selv en Garmin 152 som er noen år gammel, den er koblet sammen med en Icom 421, og posisjon kommer så greit atte - men jeg har et underlig problem; Selv om tida er riktig på GPS'en så kommer gmt tiden på VHF'en. Er dette riktig? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 skulle ikke være noe problem med plotteren din. har du brukermanualen finner du nok hva du skal trykke på i oppsettmenyen. det er noen år siden jeg hadde en 182 så jeg er litt tom på den plotteren Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Som nevnt over så har jeg ikke tilgang til utstyret her, men det du gjør er å gå inn på systemoppsettet på Garminen, der blar du deg gjennom de få sidene som er der. Jeg husker ikke helt hva den side du skal ha tak i heter, men den inneholder en oversikt over valg av signaler ut og inn på plotteren. Under en av rullgardinene så finner du valget NMEA signaler, dette velger du. Dette var ikke bra forklart, men jeg vil anbefale deg å begynne å bla gjennom systemoppsettet til plotteren. Beklager at jeg ikke sitter med min egen plotter her nå. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Kan samtidlig anbefale et spesialforum for GPS/Kartplottere, her vil du treffe personell som har detaljekunnskap i det du spørr om. http://www.gps.no/mbbs2/category-view.asp Lykke til Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
aanton Svart 3.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2006 Takk nå er jeg ett stykke videre, skal ned i båten i morgen, Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 har selv en Garmin 152 som er noen år gammel, den er koblet sammen med en Icom 421, og posisjon kommer så greit atte - men jeg har et underlig problem; Selv om tida er riktig på GPS'en så kommer gmt tiden på VHF'en. Er dette riktig? Slik var det på min VHF også. Måtte gå inn i menyen og justere dette for at tiden skulle bli riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 4.August.2006 Del på Facebook Svart 4.August.2006 Slik var det på min VHF også. Måtte gå inn i menyen og justere dette for at tiden skulle bli riktig.Menyen på VHF eller GPS? Tenkte det var naturlig at dette skulle justeres på GPS'en, men selv om tiden vises korrekt med lokal tid +sommertidkorreksjon på GPS, blir det GMT på VHF'en. Det jeg tenkte var at det skulle være slik, på den måten ville det ikke være tvil om det var lokal tid med eller uten sommertid, eller GMT tid, den dagen en distress melding går ut ...... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
aanton Svart 4.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2006 Sånn ja nå er posisonen på VHF en alt i orden. det med klokker er GMT tid, og det tror jeg skal vere sånn. For jeg har også stilt Plotteren med riktig sommer tid men VHF er det gmt Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 4.August.2006 Del på Facebook Svart 4.August.2006 Menyen på VHF eller GPS? Tenkte det var naturlig at dette skulle justeres på GPS'en, men selv om tiden vises korrekt med lokal tid +sommertidkorreksjon på GPS, blir det GMT på VHF'en. Det jeg tenkte var at det skulle være slik, på den måten ville det ikke være tvil om det var lokal tid med eller uten sommertid, eller GMT tid, den dagen en distress melding går ut ...... Hos meg sender GPS GMT-tid til VHF selv om GPS er innstilt for sommertid. Løsningen på dette hos meg er å gå inn i menyen på VHF og legge inn korreksjon for sommertid også der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.