nab Startet 5.August.2006 Del på Facebook Startet 5.August.2006 Hei. Er det noen som vet hvordan man skal stramme glanden på en slik hylsepakkboks (sitter i en tresnekke med SABB 2G m/vribar propell): Jeg har prøvd å skru på den ytterste ringen (merket 6 på tegningen), men den ser ut til å sitte fast. Er det noen sett-skrue eller lignende som må løsnes først ? Skal denne ringen være lett å skru, eller må man bruke makt ? Problemet er at det lekker ganske mye, flere drypp pr.sekund, og det hjelper lite å presse inn mer grease. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 5.August.2006 Del på Facebook Svart 5.August.2006 Er ikke helt sikker her, men skal ikke mutteren innenfor løsnes, trekkes fram, slik at du kan pakke på nytt med talgpakning eller hva det nå heter ??? mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
nab Svart 6.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2006 Det er det jeg lurer på, har ikke lyst til å ødelegge noe når båten ligger ute... Det står i manualen at man kan justere glanden slik at det ikke lekker (eller bare drypper LITT), men det står ikke noe om HVORDAN man skal gjøre det. Fint hvis det er noen "gamle" snekke-eiere som kan oppklare dette. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 6.August.2006 Del på Facebook Svart 6.August.2006 Hei nab - og velkommen til baatplassen.no Uten at du skal "henge meg", hvis det ikke stemmer - men jeg mener bestemt at selve glanden (ringen med hull i) skal skru's til for å "komprimere" talgpakningen litt. Det er nå 2 år siden jeg hadde en 2H - men mener å huske at det fulgte med et "rart" verktøy til akkurat denne prosessen. En halvmåneformet "dings" - med håndtak. I enden av halvmånen satt det en "pigg" som gikk i inngrep på et av hullene i glanden. Rett og slett en spesial-nøkkel som passet Fot-i-hose til dette. Hvis glanden ikke rikker seg medurs, så er det mulig at den "bonner" - d.v.s. at talgpakningen er oppspist og at glanden derfor er skrudd til så langt at den butter i den store mutteren.....? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
nab Svart 6.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2006 Takk for svar, Walter_S. Husker du om du måtte bruke mye makt for å skru, jeg har prøvd forsiktig med en vannpumpetang, men den virket fast - kan være at den er i "bånn". Kan man bytte talgpakning mens båten ligger ute, eller må jeg vente til vineteropptaket ? Mvh. NAB. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 Du kan vel ikke bytte pakning mens båten ligger ute, men du kan kanskje få hjelp av ei kran til bare å løfte rompa på båten ut av vannet mens du bytter pakning. Jeg gjrode dette når jeg byttet simringer i min oljefylte pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 (redigert) Skal normalt ikke være problem å bytte når båten er på vannet. Bare trykk inn fett slik at det ikke kommer inn vann lenger, og du kan åpne deretter. Det er vel også en egen fettkopp til propellhuset så du kan fylle opp dette før du åpner? (Hvis du har vridbar propell) Den er mye større enn den du har på bildet, og er ofte i plast med "SABB" skrevet oppå. Trykk inn fett, vri propell frem/tilbake for å få inn mer fett, inntil det tyter ut rundt bladene/aksel. Jeg har gjort det mens båten var på vannet, men min snekke veide ikke mer enn 1,2 tonn, så tyngden og vanntrykket kan nok også spille inn her. Redigert 7.August.2006 av fredivar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 Da ville jeg hørt på Walther Har samme motor/ aksel men har aldri hatt behov for å gjøre noe med akslingen- ennå. Skal studere litt når jeg er i båten igjen. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Nemo Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 Takk for svar, Walter_S. Husker du om du måtte bruke mye makt for å skru, jeg har prøvd forsiktig med en vannpumpetang, men den virket fast - kan være at den er i "bånn". Kan man bytte talgpakning mens båten ligger ute, eller må jeg vente til vineteropptaket ? Mvh. NAB. Det er mulig å legge inn en ring eller to uten at det lekker for mye. Så kan du gjøre jobben skikkelig med å ta alt ut igjen når båten er tatt opp til vinteren. Skal du ta ut det gamle som ligger igjen mens båten er på sjøen, vil det nok fort bli noe vann i båten. Ville heller valgt å vente med det til båten blir tatt på land. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 Jeg har lagt inn ekstra pakning mens båten lå på sjøen (en 100 fot båt). Da løsnet jeg glanden forsiktig og smettet inn ny pakningsring. Jeg husker også jeg så min far og min onkel sette masse oljefat på baugen av en større fraktbåt og fyllte disse med sjø slik at akterenden kom opp av sjøen slik at de kunne jobbe i friluft med propell og hylse. I gamle dager gikk det an å gjøre mye man ikke gjør i dag. Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 7.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2006 Takker for alle svar. Er det noen av dere som vet hvor man får kjøpt nye pakninger, må man få det fra SABB eller finnes det lokale forhandlere i Vestfold som vet hva dette er for noe ? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 Jeg tviler vel på at man må bruke "original" talgpakning fra Sabb - men jeg har selv aldri pakket om en sklik en, så jeg vet jo ikke - mener at en talgpakning er en talgpakning. Men hvis du vil ha Sabb-deler så er det vel Engbo Motor i Ollebukta, Tønsberg som er ført opp som Serviceforhandler i Vestfold. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
nab Svart 21.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Hei. Jeg har nå "gravd ut" den gamle talgpakningen, og kjøpt ny. Spørsmålet er nå : Hvor mange "ringer" skal jeg legge inn, og skal jeg legge den i "spiral", eller dele den i flere ringer ? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 (redigert) Kanskje denne kan hjelpe? Bilde ble lite, men den ligger i dokument arkivet På denne linken Redigert 21.Mai.2007 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Hadde en slik i min første båt med en 22 hk. Mener å huske at der var 3 ringer vi byttet ut. Eller er det riktig som Walter skriver at der var en egen nøkkel for skruing av denne. Denne var aldri treg på min båt. Da jeg måtte bytte var den skrudd så langt inn at hullene begynt å forsvinne. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.