Jump to content

Ny motor, langt lavere hastighet enn forventet.


rææser

Recommended Posts

Jeg har nå endelig sjøsatt min shakespeare 17. Nylig kjøpte jeg en nyoverhalt suzuki på 175 hk. Gledet meg veldig til å få prøvd den i år, men ble noe skuffet da knopmåleren bare såvidt bikket 35 på full pinne. Motoren går fint, ikkenoe galt med den såvidt jeg kan skjønne. Men jeg har kanskje plassert den feil på hekken? feil propell? Er det noen andre momenter som kan spille inn på hvordan båten oppfører seg?

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet motor i min tidligere båt, satte inn en ny V8, den skulle gi ca 250hk, hadde veldig store forventninger da jeg prøvde den første gang, men ble VELDIG skuffet, turtall virket OK, var inne på tanke på å sette inn en big blokk, men tenkte at jeg kasnkje skulle prøve med en annen propell, uten at jeg hadde noen god teori på det, men det er tross alt billigere en ny motor. Ny større propell ble satt på, og hastigheten økte allerede med 2-3 knop på tomgang :-)))) det var bare å gi gass og det var en annen verden

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg forstår skuffelsen. Nå kjenner ikke jeg båttypen din, men 175 HK på en planende 17-foter burde tilsi større fart. Du nevner propellvalg og plassering på hekken som mulige årsaker til at du ikke når høyere fart. På flere båttyper er det slik at motoren må heves noe. Kavitasjonsplaten skal vel ligge litt i underkant av båtens bunn. Ellers kan du jo få en indikasjon på propellvalget ved å sammenlikne turtallet du oppnår med oppgitt maks.-turtall.

 

Du sier at knopmåleren viser 35 knop. Hva slags knopmåler bruker du? Er det GPS? I så fall får du "sann" fart, men hvis du bruker en annen type som måler fart relativt til sjøhastigheten, kan det være store unøyaktigheter. Det er mange slike som ikke klarer å gi korrekt hastighet over hele spekteret.

 

Jeg ser du kommer fra Gjøvik og antar at du derfor har prøvd båten på Mjøsa. Det er kjent at båter går langsommere i ferskvann enn i saltvann, men hvor mye det kan utgjøre, vet jeg ikke.

 

Lykke til med justeringene!

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Jeg ser du kommer fra Gjøvik og antar at du derfor har prøvd båten på Mjøsa. Det er kjent at båter går langsommere i ferskvann enn i saltvann, men hvor mye det kan utgjøre, vet jeg ikke.

Dette har minimalt å si for en planene båt, det er ikke mer motstand i ferskvann enn saltvann. For deplasements båter har det noe å si i og med at dypgående øker p.g.a mindre tetthet i ferskvann, men som sagt for planene båter gjelder ikke dette!

Link to post
Share on other sites

Farten ble kun målt med "vanlig" knopmåler, men selve fartsinntrykket jeg selv fikk var ikke spesiellt høyere enn i fjor da jeg hadde en 85 hk Yamaha på hekken.

Men om det er som Tommy sier så har jeg nok ikke helt vært klar over hvor mye propellen har å si. Propellen jeg har nå er ny og av stål, valgte denne (15X19) fremfor en med 23" stigning. kun fordi jeg fikk den til veldig bra pris. Dette var vel kanskje ikke så smart alikevell :headbang: Kavitasjonsplaten står nok riktig slik den gjør nå ifølge det Hos skriver.

Link to post
Share on other sites

Turtallet virker også ok, men jeg får muligens maks litt tildig.

Hvis du får maks litt tidlig, tyder det på for "lett" propell. Det er sikkert turtallssperrer eller andre mekanismer som gjør at maks-turtallet ikke blir noe særlig høyere. Propell med større stigning vil sikkert hjelpe.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Om du kommer med litt mere data om utveksling på gear, max turtall på motoren(som den er oppgitt til fra fabrikk)..

 

Vekten på båten med motor...

Lengden i vannlinjen..

 

Jeg vet ikke hva denne ekvipasjen veier, men formoder dette er en liten kjapp på... har kikket litt på forskjellige vekter....

 

Ved 1000 kg bør du klare 50 knop

1200 kg gir 46 knop

1400 kg gir 42 knop

1600 kg gir 40 knop

 

Men alt dette er antatte vekter for en lett planende båt med vannlinje på 15-16 fot.. med en 175 outboard på...

 

Har også divere forslg til propellere, men trenger utveskling på gear og maks turtall her... samt vekten på båten med motor og utstyr...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

NeiNeiNei, Sjekka først nå stigningen på den gamle propellen, 19" samme som den jeg har nå :headbang: Dette grenser nok til årets flause. Så da må det nok bli en ny handel snart. Noen som kan anbefale forhandlere? Brukte Maritim sist, men de hadde ikke større en den jeg kjøpte.

 

Utvekslingen er jeg ikke sikker på, eneste papirer jeg foreløpig har er en rephåndbok for alle suzuki 2-225. mulig jeg kan lese meg frem til noe der, men maxturtall på slike motorer er ikke det rundt 5000 da? når det gjelder båten så er det en ganske lett sak, vil tippe ca 800-900 kg med motor, meg selv og utstyr. Fant et bilde av en lik båt på autodb. Bilde

 

Nå er jeg akkurat inne etter en heit og fin dag på mjøsa, endte dog litt ergelig da jeg traff en flytende stokk som slo løs et stort flak av gelcoaten i baugen min. Så nå er båten på henger igjen og sparkel og pussepappir er funnet frem. akk ja

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Kjenner denne båttypen godt. Har selv hatt en Shakespeare 15" med 60hk og en Fletcher 16" med 115HK (Fletcher 16 er en del tyngre en din 17") Min Fletcher gjorde 47 GPS knop med 14X21 men den ble for treg i aksen og fikk litt lav RPM. 14X19 var optimalt. Du bør kunne passere 50 knop med riktig propell på denne båten.

 

En annen vesenlig ting jeg erfarte var at 1 cm opp på motoren på akterspeilet ga over 4 knops forskjell. Du bør absolutt prøve å løfte motoren noe på akterspeilet. Har du muligheten bør du prøve deg frem ved å sette den høyere og høyere med prøving i mellom. Løft den til du spinner i svingene (kaviterer) ved optimalt tilt/trim. Hvis du har montert motoren rett på akterspeilet (hengende) kan jeg garantere at den står for lavt. Båten din er beregnet for mindre motorer og jeg mener å huske at stammelengden er noen cm lengre enn på feks 90 hk.. Dessuten veier denne motoren en del mer som igjen medfører at båten går dypere i vannet enn tidligere.

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Akkurat. da skal jeg prøve å få lettet motoren litt nå når den står på land. Slik den står nå henger den rett på akterspeilet, og ja motoren går dypt, så kan vel kanskje heve den et par hull.

Men leste også en regel om at kavitasjonsplaten skal ligge i plan med bunn på båten, det gjør den nå. men om det er som Chaos sier så skal jeg nok klare å få fart på den. Ny propell blir også bestillt snart. men er enda usikker på hvor jeg bør handle. Noen som har anbefalinger?

Link to post
Share on other sites

På min Gilbert var motoren montert slik at propellakselen var ca 5cm under bunnen av båten. Ganske annerledes enn hva som er tilfellet ved "vanlige" båter.

Det er viktig å sjekke at du får nok kjøling, det er vanlig å montere en vanntrykksmåler.

Du kan montere nytt vanninntak til motoren på akterspeilet på båten.

Hør med Winrace i Arendal ang propell, det er antageligvis de som kan mest om dette.

Link to post
Share on other sites

Akkurat. da skal jeg prøve å få lettet motoren litt nå når den står på land. Slik den står nå henger den rett på akterspeilet, og ja motoren går dypt, så kan vel kanskje heve den et par hull.

Men leste også en regel om at kavitasjonsplaten skal ligge i plan med bunn på båten, det gjør den nå. men om det er som Chaos sier så skal jeg nok klare å få fart på den. Ny propell blir også bestillt snart. men er enda usikker på hvor jeg bør handle. Noen som har anbefalinger?

Jeg har meget god erfaring med Ingeniørfirma Progress. Progress

 

De har Ballistic propellere som jeg har brukt på både Fletcheren (som nå har nytt hjem i Mjøsa-Hamar) og på Shaken... De regner ut hvilken størrelse du bør bruke. De traff perfekt på begge mine propellere. Jeg skal forøvrig ha en ny igjen av de til min Rinker. Etter en ren gjetining og god erfaring tror jeg du skal ha 14 1/3 X 21, eller kanskje helt opp i 23" men dette svarer Progress bedre på. De er villige til å bytte propp dersom du kun "prøvkjører" og det viser seg at den ikke passer. Med denne proppen får du bedre løft i hele båten, mindre slipp, og mye bedre feste/mindre kavitasjon en en typisk standard propp. '

 

Når det gjelder motorens høyde er det du nevner kun en stadard regel. På V skrog og tung hekk som du har nå vil de i det fleste tilfeller være for dypt. Ta med deg en kompis og dra båten i plan (full fart) Heng deg over speilet å se hvordan platen ligger i vannet da. Tipper den "presser" masse vann nedover ved optimal tilt, og også en del vann over platen. Dette bremser vannvittig mye.

Når det gjelder vanninntak ligger dette så dypt på din motor at det skal du ikke bekymre deg over. Du spinner ekstremt før du får trøbbel med kjøling, og da ikke bare ved sving, men ved harde pådrag rett frem.

 

Den båten du har med den motoren skal "fly" godt over 50 knuter!

 

MVH

Chaos "fartsgal"

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Ok, takker for fine utfyllende svar. Har vært i kontakt med progress før. De fant frem til at 23" stigning på en Ballistic ville passe fint i mitt tilfelle. Han anntok også at jeg kunne nærme meg 60 knop med et slikt oppsett, forutsatt optimal motorplassering/tilt. Passer meg bra :cheers: men lur som jeg var så kjøpte jeg den jeg har nå i stedet til halve prisen. Trodde ikke det hadde såå mye å si. Menmen, man lærer

Redigert av rææser (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, takker for fine utfyllende svar. Har vært i kontakt med progress før. De fant frem til at 23" stigning på en Ballistic ville passe fint i mitt tilfelle. Han anntok også at jeg kunne nærme meg 60 knop med et slikt oppsett, forutsatt optimal motorplassering/tilt. Passer meg bra :cheers: men lur som jeg var så kjøpte jeg den jeg har nå i stedet til halve prisen. Trodde ikke det hadde såå mye å si. Menmen, man lærer

23" ja... Kunne tenke meg det... :yesnod: Propell på slike båter er alfa og omega. Samme med tilt/trim. Gleder meg til å se deg fly. Har stadig båten min på Mjøsa innimellom (hytte på Eina), jeg sjøsetter ofte på Kapp for dags og helgeturer på Mjøsa. Er også stadig i Gjøvik. Kanskje det er i nærheten av deg? Bor du på "rette" sia så kan jeg jo komme innom å ta en kikk på oppsettet når ny prop er i havn?. Er oppover hver helg. Send i såfall en PM

 

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

23" ja... Kunne tenke meg det... Propell på slike båter er alfa og omega. Samme med tilt/trim. Gleder meg til å se deg fly. Har stadig båten min på Mjøsa innimellom (hytte på Eina), jeg sjøsetter ofte på Kapp for dags og helgeturer på Mjøsa. Er også stadig i Gjøvik. Kanskje det er i nærheten av deg? Bor du på "rette" sia så kan jeg jo komme innom å ta en kikk på oppsettet når ny prop er i havn?. Er oppover hver helg. Send i såfall en PM

Det hadde vært gøy. jeg har båten liggende ca midt mellom gjøvik og Kapp, så det er bare å stikke innom. Den blir forøvrig stående på land til over helgen pga skaden jeg fikk her om dagen. Venter også på ny styresnekke da det igrunn er livsfarlig å kjøre med den jeg har nå, (godkjent til 50 hk tror jeg) blir rett og slett sliten av å holde igjen rattet.

 

Men sender deg en pm når allt er klart igjen jeg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Venter også på ny styresnekke da det igrunn er livsfarlig å kjøre med den jeg har nå, (godkjent til 50 hk tror jeg) blir rett og slett sliten av å holde igjen rattet.

Meget god ide! Med så stor motor og fartspotensiale på godt over 50 knop, så bør styringa være så solid og tight som mulig.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært gøy. jeg har båten liggende ca midt mellom gjøvik og Kapp, så det er bare å stikke innom. Den blir forøvrig stående på land til over helgen pga skaden jeg fikk her om dagen. Venter også på ny styresnekke da det igrunn er livsfarlig å kjøre med den jeg har nå, (godkjent til 50 hk tror jeg) blir rett og slett sliten av å holde igjen rattet.

 

Men sender deg en pm når allt er klart igjen jeg :smiley:

Regner med at du "holder igjen rattet" er det fordi rattet trekker kraftig til 1 side? Med den båten og moteren er det veldig viktig å justere finna (sink anode) for å motvirke propellrotasjonen. Jeg har erfart at med så stor motor og lett og fin båt skal denne finna stå ganske skrått.

 

Uansett bør styringskomponenter være i topp tillstand.

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...