Jump to content

vann i bensinen


oppgitt

Recommended Posts

Jeg har en draco med en vp aq151. motor gikk fint men ved start en dag bare stoppet den. jeg konstaterte saltvann i bensinen. jeg fjernet vannet men motoren ville ikke starte, den bare tente og gikk litt når jeg helte litt bensin i forgasserene. etter at jeg overhalte forgasserne startet den men går bare på 3 syl.

Er det noen med samme erfaring eller som har noen ide? Jeg lurer også på om aq151A er en B21 eller en B23 motor?

Link to post
Share on other sites

Aq 151A er i utgangspunktet en B23, men de har øket slaglengden på den slik at det er en 2,5l motor. Når du sier at du har oppdaget saltvann i bensinen, mener du da i tank/rørsystem? Eller mener du i sylindre/forgassere? Saltvann i tank/rørsystem er jo veldig uvanlig, da har du i så fall utett tankpåfyllingslokk. Har du derimot saltvann i forgasser/ sylinder kan det være flere ting. Dersom det er en av de to bakerste sylinderene som ikke tenner, er det muligens skilleveggen i eksosmanifolden din som har tæret bort. Denne har en skifte-intervall på ca. 6 år (hele manifolden). Jeg har kjørt med min i 9 år, men min går få timer i året. Det går ikke noe saltvann i blokka i det hele tatt, så jeg ville utelukket toppakkningen. Saltvannet går igjennom veksleren, igjennom oljekjøleren og igjennom eksosmanifolden. Får du derimot saltvann i gasserene, kan det det være registerreima som har hoppet over slik at den suger inn vannet gjennom eksosventilene. Min ble satt på feil en gang, og da sprutet det saltvann opp igjennom gasserene når man kjørte starteren. Men da startet heller ikke motoren selvfølgelig. Så: Hvor lenge er det siden det har blitt skiftet eksosmanifold?

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

det var saltvann i bensintanken og det var ikke montert filter på slangen slik at dette stoppet motoren. jeg kjøpte båten på høsten i fjord og dette er første sommer med båten så jeg vet ikke om manifoil er skiftet.

påfyllingslokket til tanken er ikke lekk for jeg spyler båten med ferskvann hver gang jeg er ute og det var ikke ferskvann i bensinen men salt. mistenker at noen har hatt morro av å fylle sjøvann på tanken min.

saltet hadde tettet akslerasjonspumpe i forgasserne og vannet lå og sperret i flotørhuset.

har skjekket tannreim og innstillinger på motoren og der er alt ok.

har ikke fått kontrolert hvilken sylinder som ikke er med. Kan være en brent eksosventil også.

Link to post
Share on other sites

Ok, da må du få tømt og rengjort tanken, spylt igjennom slanger/rør med fersk bensin, renset begge gasserene (repsett til disse med nye aksellerasjonspumper og div pakninger er ikke så dyrt såvidt jeg husker), montere vannutskiller (f.eks Art.nummer: 13170-20 www.maritim.no ), ta ut de gamle pluggene og dra rundt med starteren for å spytte ut gammelt vann og montere nye plugger. Da skulle du ha et brukbart utgangspunkt. Tviler på at du har brent noen ventiler, hva skulle være årsaken til det?

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...