Jump to content

Berge plastbåt etter 3/4 år under vann?

Sofaseileren

Recommended Posts

Er det en med BALSAlaminat, ville jeg kanskje styrt unna... Suzuki

Det har du rett i Suzuki.

Det samme gjelder Divinycell hvis det har blitt gjennomtrukket av vann. Å reparere omfattende delamineringsskader i sandwichskrog er både tidkrevende og dyrt. Hva slags båt snakker vi om?

Privateer, en engelsk nostalgisk 20 fots lommeseiler fra 70 tallet med ketchrigg. La merke til masten som stakk opp av isen i vinter, og trodde det var en gammel treseiler som var synket. På en svømmetur i helgen la jeg merke til at det var en plastseiler, og mener bestemt etter hva jeg kan se mellom sjøgresset at det er en Privateer. Har ligget på bøye, og eier er vissnok ukjent (hvordan er det med eiendomsretten forresten? hvordan bør jeg gå fram før eventuell berging?) Har ikke peiling på tilstanden, og leter febrilsk etter fridykkerutstyret mitt. Det jeg liker ved båten er at den har senkekjøl, og kan være et greit prosjekt å jobbe med på hytta, samtidig som den kan fraktes på ordinær båthenger. Bilde

Det som kan gjøre en restaureringsjobb trøblete er at den har innerliner(se bilde) Bilde

Om det ligger skum mellom dette og skroget er jo ikke dette så gøy.

(bildene er selvfølgelig ikke av den aktuelle båten, men fra tilsvarende tilsalgs på nettet...) Sikkert et stupid prosjekt å gå løs på, og trolig er den såpass skadet at jeg (for en gangs skyld) tar til fornuft i tide. Må som sagt dykke litt først for å finne det ut. Båten ligger på ca 2,5 meters dyp. Ikke langt unna ligger en båthavn med kran. Har noen gode råd og erfaringer i forhold til lavbudskjetts-berging av båter i denne størrelsen hadde det vært interresant.

I tillegg kunne det være flott om noen hadde tips om eier av båten. Har ligget på bøye rett syd for oksval båthavn på Nesodden.

lavbudsjett bergning ?

Skalke alle luker, og pumpe ned luft ?

100 000 pingpongballer ?

Dra den inn på grunna, og opppå en trailer ?

Løfteballonger ? (sekker fra Felleskjøpet duger helt fint )

Tomme tønner der du senker de ved å fylle vann i,og hever ved å presse ut vannet med trykkluft fra land, jolle eller dykkersett ?

Kranbåt / lekter ?

Gravemaskin eller kranbil fra land ?

Alt på en gang ?

Jeg er klar !

Suzuki

No boat needed..

Tenkte egentlig følgende selv: Har 1 stk gummirobåt (Ikke PVC) og en eldre stor zodiac. Begge har gjenger på ventilene. Om jeg fant riktig overganger og monterte disse på slange, kunne jeg dykke og plassert gummibåten i en av stikkøyene, og pumpet den opp fra jolle ved siden av. Tilsvarende kunne jeg plassere zodiaken i cabinen, og gjort tilsvarende. deretter boksere den til krana ved båthavna og satt den opp på en tilhenger.

Kanskje ikke så høy donalduckfaktor som det med 100 000 pingpongballer, men med litt mindre etterarbeid... (ser meg selv måtte plukke opp tilåversblevne pingpongballer langs nesoddstrendene ide følgende 5 år.....)

Spørsmålet er også hvor mye ekstra man må beregne av vekt (dimensjon på tilhenger) når den har ligget så lenge under vann....

ville nok heller satset på f.eks brukte lastebil eller traktor slanger ( til dekk altså )

Med endel lånte trykkluftslanger burde dette funke helt greit.

Kan jo iof. legge f.eks sånne lastebil stropperunder skroget også, opp til en delvis nedsenket flåte av noen tønner / fat. Ved lensing av disse (pressluft) bør skuta kunne heves fra bunnen.

Veit du om den har bly/ jern eller bare senkekjøl ?

Som sagt; høres morro ut. Si ifra når vi starter !

Suzuki

No boat needed..

Dersom den sitter godt fast i gjørma så er nok det beste å få løftestropper under båten. Kan bli et stort press på overbygget ellers. Du bør pumpe den tom for vann når den har kommet over vannflaten. Det krever nok at eventuelle hull kan tettes. Med mindre pumpa er stor og hullene små.

Eiendomsretten er nok ditt største problem akkurat nå. Selv om den ligger på bunnen så har den en eier. Han/hun må du få kontakt med.

mvh Knut Erik

tja,kan vel heves, for deretter å fremsette krav om bergelønn kanskje ?

Litt forhandlinger, så blir båten bergelønn for seg selv...

Jo, kanskje det, men han må fortsatt kontakte eier før båten blir hans.

Han kan jo heve den, fremsette krav om bergningslønn i en eller flere annonser. Når ingen reagerer kan han ta saken til namsmannen og krev å få båten til dekking av kostnader. Men jeg ser ikke helt for meg en slik fremgangsmåte for en så liten båt.

I Svelvik hadde vi en skøyte som sank ved kai helt nord i Svelvikstrømmen. Der den lå kunne den utgjøre fare for nyttetrafikken dersom den skled ut i farleden. Vi bruke ganske store ressurser på å lokalisere eieren hvor blant annet Interpol ble koblet inn før namsretten ville gi oss eiendomsretten og dermed mulighet til å heve båten.

mvh Knut Erik

Bergelønn? Er ikke det for en handling som forhindrer/kan forhindre havari, eller i alle fall forverring av et havari?

Kan jeg få lønn for å berge en båt som ligger trygt i gjørmen på et par meters dyp og ikke er til fortrengsel for noen............ :crazy: man får gå ut fra at eieren er ferdig med den og har slengt den fra seg, som dagens leste avis. :smiley:

Mnja, litt uenig.

Divinycell trekker ikke vann sånn uten videre. Skum med lukkede celler.

Les mer på denne siden om delamineringsskader:

http://www.yachtsurvey.com/moisture_meters.htm

Det er mulig at dagens kjernematerialer står seg bra mot fukt, men å tro at fordi kjernematerialet er syntetisk og har lukkede celler vil det tåle vann over lengre tid er nok ikke helt riktig. Jeg har selv krafset ut råtten divinycell fra et dekk, hvor det i teorien ikke skulle ha kommet vann så langt inn i kjernematerialet. I min båt får alle gjennomføringer enkellaminat, for å unngå at det kommer vann inn i kjernematerialet, som er Dinvinycell.

MEN, det er stor sannsynlighet for at det er enkellaminat i skroget på denne båten. Gamle engelske båter er bygd solide. Uansett er det et morsomt prosjekt.

MEN, det er stor sannsynlighet for at det er enkellaminat i skroget på denne båten. Gamle engelske båter er bygd solide.

Helt sikkert enkeltlaminat i skrog. spørsmålet er om det kan være skum mellom innerlineren og skroget. I tillegg er det jo ofte støpt inn dyvinicell eller balsa i dekket for økt stivhet. Dette er jeg enig i kan bli mindre hyggelig. For å fortsette å helle kalt vann i blodet ( eller hva man nå sier....) på meg selv er kvaliteten på eldre engelske båter av svært varierende kvalitet. Hadde engang i min båtkarriæres barndom en komisk liten båt som her inlander, en 16 fots kanalseiler. Laminatkvaliteten ville vært adekvat for en økonomipakke med youghurt, men på en båt var den heller tvilsom. Blockley som har bygget Privateeren var så hvidt jeg vet rimelig annerkjent, og produserte bla. wayfareren (åpen engelsk seilbåt).

Om det blir berging, skal det selvfølgelig dokumenteres for båtplassen, og suzuki blir ikke bare invitert til å delta, men også utropt til, pga sine kontakter med primærnæringen, kontaktledd mot innehavere av brukte traktorslanger..... :lol: Forøvrig vil det, eksklusivt for båtplassens medlemmer, bli anledning til å delta, forutsatt medbringelse av en bærepose pingpongballer. :cheers:

En god å en dårlig nyhet:

Fornuften seiret på hjemmebane. Det blir ikke oppussing av sunken båt for meg. Kona na ned veto. (den dårlige nyheten...)

Kjenner et nevenyttig par med mere tid enn penger som ble veldig interresert i båten. Har utropt meg selv som konsulent og bergingsleder!

Om vi går for berging, og skroget ikke er altfor skadet skal det bli ny tråd med her med tittel ala: "Båtdrøm med tom lommebok" eller noe slikt. Hvordan pusse opp en båt til et minimum av kroner.

I helgen ble riggen reddet. Ser ut til å kunne overleve med noen slipemerker. Seilene drev omkring i laser, men kan brukes som mal for de nye seilene. Har ennå ikke sett omfattenfde skrogskader, men båten er svært overgrodd.

Siden båten ligger på ca 2,5 meter er det kommunal grunn, og kommunen har blitt kontaktet. De har ingen ting i mot at båten blir fjernet. Vi bruker nå tiden til å kontakte naboer og den lokale båtforeningen osv. for å forsøke å oppspore eier. Kommunen er forespurt om å kunne dekke eventuell avgift ved deponering på avfallsplass dersom båten, når vi får den på land blir vurdert såpass skadet at den ikke kan settes istand.

Båten må fraktes 100-150 meter ut på dypt vann etter heving fra grunnen. Det er ingen mulighet for å løfte den i land der den ligger. Her må det altså pønskes ut en form for oppdrift. Hovedkriteriet må være at metoden omtrent er gratis. Bruke posen i pappviner er et kreativt forslag, men fordrer at noen har drukket tilstrekkelig i sommer til at dette monner.

Løfteballonger ? (sekker fra Felleskjøpet duger helt fint )

Liker tanken på dette. Kan du forklare ytteligere?

Båten veier trolig ca 800 kg. Kan feks 2 stk 14 fots båter, festet i hverandre som en katamaran, med vinsjer være nok til å løfte den til vannskorpa?

Fortsatt anledning til å komme med forslag, om de er bygget på erfaring eller funnet på under stimuli av tyngre narkotiske stoffer :wink: .

Liker tanken på dette. Kan du forklare ytteligere?

Båten veier trolig ca 800 kg. Kan feks 2 stk 14 fots båter, festet i hverandre som en katamaran, med vinsjer være nok til å løfte den til vannskorpa?

Altså; sånne sekker som såkorn og kunstgjødsel ankommer farmen i, består av et yttertrekk i grov, vevd nylon. Innertrekket består av en helt vanlig plastinnnersekk. Yttersekken har løfteører, for løfting med truck, kran eller frontlaster.

De er solide, og de er som regel helt gratis.

Vil anta at oppdriften på en sånn er omlag 750 liter eller deromkring.

To båter kan sikkert nyttes. Ville selv brukt f.eks gummibåter da disse er langt mer stabile.

Lager man seg en ramme i f.eks trebjelker og setter en løftetalje i denne, bør det fungere greit.

Tomfat er sikkert også en grei måte å gjøre dette på.

Fatene legges i vannet, tau tres inn i påfyllingen og ut gjennom luftehullet og knytes.

Fatene fylles med vann og senkes.

Tauet bindes fast i det som skal heves

Slange settes inn i fyllehullet på fatet og trekkes til sikkert sted. ( til land, en jolle ? )

Vannet blåses ut med trykkluft ( kompressor eller dykkeflasker ) .. Fatet må da stå med åpningen ned, og den tette delen opp, men det vil snu seg denne veien sålenge tauet er festet som jeg beskrives.

Det er mange metoder for å flå en katt. Uansett skal pelsen av.

Suzuki

No boat needed..

Nå er det vel ikke nødvendig å løfte båten helt opp til vannflaten for å berge den..?

Kan du ikke ta 2-3-4 joller og sette dem sammen til en flåte vha noe 2x4 og gode surringer. Så må du få på plass noen lastestropper rundt skroget. Legg flåten over båten ved lavvann og stram opp stroppene så godt det går. Ved høyvann vil skroget løfte seg fra grunna. bukser alt bort til krana og fest kranstroppene i løftestroppene før du demonterer flåten.

Mitt forslag... :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...