Gudrun Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 (redigert) Honduras forslag er ikke så dumt... Har hevet div. småbåter i ungdommen da dykkeflaskene aldri var tørr. Det som stoppet oss var vel fantasien..... En åpen snekke kan og gjøre jobben som heveflåte. Den er mer stabil enn en jolle. Ikke sikkert du får jevn belastning på alt tauverket slik at jollen blir liggende med slagside........ Vel, det er jo varmt i vannet for tiden.... heheheheheh En times tid før lavvann begynner arbeidet med å surre den fast til vraket. Det går alltid litt ekstra tid med å få plassert stropper etc.... Når vannet begynner å stige taes all slakk inn. Ved høyvann er muligheten for at den har løsnet fra bunn rimelig stor. Om nødvendig kan denne økten taes flere ganger. Flyte den inn på grunt vann og landsette på flo for å få nytt tak hvis du ikke kommer inn til kai/kran pga. for stor dypgående... Eller du venter med hele jobben til månefasen er slik at du har størst forskjell mellom flo og fjære..... Tilsammen bør ikke denne jobben ta mer enn en formiddag...... Går mest tid med på å vente på floen... jaja, en stor termos med kaffe og noen vafler hjelper jo på...... Redigert 15.August.2006 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Hevde en 33 fots båt ved å ganske enkelt dra den inn på grunt vann på flo, og på fjære var dekket over vannlinje. Da var det bare å legge nedi lensepumpe, starte aggregatet og etter 20 minutter fløt den på egen kjøl ( det var da arbeidet startet...) Sjekket først at bunnen var mudder og at båten ikke hadde "gravd seg ned" ved å dykke. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Vil minne om tidevannstabell for Oslo. Lite dra hjelp å få her. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Å winche den opp ville jeg ikke tenkt på, selv om den ikke er så tung kan den sitte noe veldig fast i gjørma. Ting kan også skje idet den kommer fri og du kan risikere at flere båter havner på bunnen... Bruk felleskjøpet sekker eller oljefat slik at den blir fri av bunnen og du få slept den bort til krana. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Ja den tidevannstabellen forteller sitt!! Her jeg bor er det mye større forskjell. Nei, da er nok bl.a. Ingar sitt forlag noe å tenke på. 2stk. bigbager festes. 1 forut og 1 akterut. Har du mulighet, ville jeg brukt en egen luftflaske/sett til å fylle de med. Blir ofte mye pusting og pesing når tau etc. skal festes under vann. Er du skikkelig avansert kan du ha en reduskjonsventil på flasken og slange med ventil til å dra med under vann. Fyll litt i begge for å se hva som skjer og deretter forsiktig fylling. Ikke plasser deg (dykker og evt. jolle)over vraket, da det kan plutselig løsne hvis det sitter skikkelig fast i mudder. Alltid litt til siden. Du kan risikere at du har så mye løft at den går som en kule til overflaten hvor så bigbagene tømmes for luft og den synker igjen...... Tålmodighet er tingen evt. prøve å rugge i den vha. et tau bort til en båt med motor som kan nappe litt i den når man går litt forover..... Ligger den løs oppå bunnen trengs ikke dette. Bigbager kjøpte jeg hos et firma som solgte sand. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 15.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Jeg begynner også å helle til ballong eller fat. I tillegg til at det virker mere praktisk, tror jeg også at det er morsommere, og det bør være morsomt også, siden det + erfaringen nå er det eneste jeg kan få ut av det..... (dessuten får jeg da kanske lokket suzuki til å hjelpe til..(?? )) Hva trenger jeg for å fylle luft sånn nogenlunde effektivt, om man feks snakker om fire 750 liters ? har en av disse billige kompressorene med 24 l tankvolum og motoreffekt på 2 hk . Fri avgitt luftmengde er oppgitt til 145 l/min. Kan jeg la denne jobbe uten motstand (luftslange uten kobling i ene enden) og beregne 5 minutter på hver ballong? Ideelt så burde jeg vel ha skaffet en til, og fyllt opp en på hver side av båten paralellt? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 (redigert) "Bigbagene" har festestroppene på plass ved kjøp (noen gir de vekk og). Men du må få de nye, eller kan det være små hull i innersekken. Andre her nevner annet som blir fraktet i de utover sand. Du kan selvfølgelig leie deg proffe heveballonger fra dykkefirma, men klarer du å få en rift i de koster det deg endel penger...... Bigbagene kan tørkes, lagres og brukes ved neste heveoperasjon... Oljefat er mer uhamselige å frakte med seg pluss å lage stropper på, men det går jo det og ..... Ikke dumt å bruke en kompressor med åpen slange, selv om det går litt tid med en slik liten. På den annen side har du mye mer kontroll da. Fylle litt i hver av de. Du trenger ikke så mye løft, da båten har ikke hele vekten under vann. Du trenger kun få den til overflaten. Det er når den kommer over vann den får full vekt. Veier den 2 tonn ville jeg prøvd med 2 bigbager. Ta et tynt tau og før det rundt/gjennom der du skal feste løftebagen og opp til en kompis på overflaten. Han drar så hele bigbagen fra overflaten uten noe særlig med luft i og ned dit du vil ha den. Få den så langt ned du klarer. Her fester du den. Når de når overflaten med toppen stiger ikke vraket høyere. Men viktig å sørge for å feste de godt slik at ikke vraket klasker i bunn igjen hvis de løsner. Skal bare se dere ender opp som proffe vrakhevere på De gule sidene Redigert 15.August.2006 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 jeg har dykkeflasker Sofaseileren. En flaske er omlag 2500-3000l med luft. Låner man seg en 2-3 sånne er man sikret rask og effektiv fylling. Men et aggegat, og etpar skikkelige 220V pumper er et absolutt must. Evt. en bensindrevet pumpe. Konspirerer du med komunen, får du sikkert låne det av enten teknisk etat, eller brannvesenet. Om ikke har jeg sikkert noe på lur.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Herman Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Hvor melder vi oss på? Jeg stiller med dykkerutstyr anytime! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Suzuki Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 (redigert) BVGB BGVB BaatplassensGrundtVannsBerging er den veien. --------> Suzuki Redigert 20.September.2006 av Andreas (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Honduras Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Ligger en båt i drøbaksundet også som dere sikket får overta gratis mot at dere flytter den. Snakk med kommunen. Lekker litt olje, men ellers er den sikkert OK. Husker ikke navnet akkurat nå, men tror det begynner på BL.... ett eller annet.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Gudrun Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Problemet med den i Drøbaksundet er at du må ha så forbasket lang leider for å komme ned til den. Vet ikke om du får det på biltema eller clas ohlson? Bare det å få med en slik sak på taket av bilen vil by på problemer. Må sikkert ha politieskorte på noe så langt? Mørkt er det og der den ligger. Men med 2 helt nye batterier i lykten går det kanskje bra? Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 15.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Mulig vi vurderer den også. Jeg får starte og gå en runde med naboene for å høre om de kjenner eieren.... . Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Jeg hadde i alle fall vurdert å ha minst 2 slike 2hk/24L kompressorer i drift når dere skal pumpe opp storsekkene.. :) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Jon-Kåre Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Kompressorer får du leid hos bautas eller lignende for en 100 lapp eller 2 i døgnet Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Honduras Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Grunnen til det er at da blir regnestykket følgende.... vekt 20 000 tonn Man skal dermed fortrenge 20 000 000 liter vann for å få hevet skroget Men en kompressor som levere 150l/minutt eller 9000l/time tar det 2 222 timer =93 døgn Med to kompressorer halverer du jo denne tiden.... Nå kommer det sikkert en eller annen matematikker med 12 grunnfag og forklarer at regnestykket blir helt feil når man tar hensyn til dybden, komprimering av luften osv... Som pragmatiker ville jeg bare skaffet enda en kompressor.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
vikers Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Nå var jo dette her en liten "jolle" på 800 kg, så det helt store problemet bør det vel ikke være. En lastebilslange, eller to, i lugaren vil gi mer enn nok oppdrift til buksering frem til kran. Med en vanlig liten kompressor og kobling til slangene og en dykker så bør dette være gjort i løpet av en time eller så... Svære bagger og tønner i fleng er vel strengt tatt ikke nødvendig for en slik liten båt - i og med at den bare skal til overflaten? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Herman Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Siden man ikke vet hvordan dekket er festet til skroget, ville jeg vært forsiktig med å benytte luft i lugar eller et annet sted under dekk som hevemetode. Kanskje duu ender med å løfte dekket løs fra skroget. Jeg ville benyttet stropper under kjølen med løfteballonger på hver side. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Walter_S Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Er ingen bergingsekspert, men i båthavna våres sakk ivinter ei treskøyte på 30 fot (m.a.o. = tung!). Skøyta ble enkelt hevet med 4 stk. "plastkontainere på pall" - slike kjemikalie-kontainer som står på EURO-pall, med stålgitter rundt. Har sett slike lagret tårnhøy, utenfor kjemiske bedrifter. Tipper at de tar en ca 3kubikkmeter innhold. Kontainere har skrulokk i toppen og avtapningskran på en av kortsidene. Disse ble, parvis stroppet under kjølen på båten, fylt med vann - med skrulokket opp-ned - en luftkompressor pumpet luft inn neden-ifra - vannet ble gradvis presset ut, og sjøyta fløt så pent så...... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Suzuki Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Skøyta ble enkelt hevet med 4 stk. "plastkontainere på pall" - slike kjemikalie-kontainer som står på EURO-pall, med stålgitter rundt. Har sett slike lagret tårnhøy, utenfor kjemiske bedrifter. Tipper at de tar en ca 3kubikkmeter innhold. I mitt tidligere liv,kjøpte og solgte jeg dusinvis av disse. De tar 1000l om de har storpallfasong. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Problemet med den i Drøbaksundet er at både eierne og norske myndigheter vil bli sure.Det er en gravplass. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 (redigert) Vel, å heve en trebåt ala den som er vist her kan i mange tilfeller være enklere, da det fortsatt kan være endel oppfrift i treverket..... Platbåter har ikke dette....... Men trebåter er på den annen side tyngre evt. uten oppdrift og da trengs det mye utstyr.... Som jeg skrev tidligere her: Det er bare fantasien som setter stopper. Så eller noe spesiell divinycell som hadde vært utsatt for sjøvannstrykk i ca. 1 år..... Det var nesten flatt, men, det var snakk om større dybde enn denne. Redigert 15.August.2006 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Så eller noe spesiell divinycell som hadde vært utsatt for sjøvannstrykk i ca. 1 år..... Det var nesten flatt, men, det var snakk om større dybde enn denne. En svoger av meg senket i forbindelse med noe prøvetaking av vann en slik hvit kaffekopp i "isopor" ned noen hundre meter og opp igjen. Koppen beholdt formen, men var redusert både i diameter og høyde slik at den var 2-3cm høy og tilsvarende bred. Så artig ut. Etter att manskapet på båten han brukte så resultatet, kom de med alt mulig rart de ville teste ut på de påfølgende prøvetakingene.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
OnkelDonald Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Blir det ikke helt feil å regne 800kg dersom båten veier dette i luft? Hva veier en massiv "glassfiberklump" på en kilo, hvis du hadde lagt en badevekt under vann med glassfiberen oppå? vet ikke massetettheten i forhold til vann på glassfiber, men jeg tipper båten ikke veier stort når det er snakk om å heve den fra bunnen bare... har null erfaring med heving av båter. men matematikken skulle vel tilsi at man trenger MYE MINDRE oppdrivskraft for å heve plastbåt på 800kg kontra å heve f.eks en betongmoring på 800kg. Under vann er vel vektforskjellen på disse enorm? Grovtipper vekten under vann til kanskje et par hundre kilo? I så fall høres 2 stk bigbagger ut som voldsom "overkill" Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Gudrun Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 ja muligens det, men de er billig (30 kroner betalte jeg, en annen fikk 2 stk. gratis) og er fiks klar til å festes med løfteører etc. Passer i en "remapose" når de ikke er i bruk. Lett å ta med seg...... etc. etc. kontra f.eks. oljefat... men hevet selv en trebåt med en skikkelig gedigen fender som ble dratt rundt rorstammen og fylt opp på 14 meter...... Baugen stod oppover. vågde ikke fylle så mye i den da den var helt nede. Dette pga. ekspansjonen når den stiger opp... Joda, akterenden steg så sakte men sikkert opp og baugen fulgte med. Hadde sunket 2 timer tidligere, så det var vel omtrent bare vekten av sabben som holdt den nede..... Eieren fikk en større rengjøringsjobb... men den holdt nå i noen år til, da..... Å løfte en båt med ballonger eller slanger inne i cahytt etc. er jeg ikke helt trygg på... mange eldre båter har overbygningen kun festet med popnagler og litt silikon på utsiden før fenderlisten legges på.......... Blir løftet for stort før den slipper bunnen kan du risikere at du får en større jobb med å feste overbygget igjen... men jøss, det kan jo gå bra det og... heheheheheh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.