Svein H Startet 24.September.2003 Del på Facebook Startet 24.September.2003 Vi har alle forskjellige meninger omkring motorer osv. men har egentlig irritert meg litt over de som alltid skal rakke ned på Volvo, og da til fordel for Yanmar. Nå skal det sies at jeg har hatt Yanmar motor selv, og vært veldig fornøyd med den. Har nå Volvo motor, og er også fornøyd med den. Alt som blir godt stelt, fungerer som regel bra. Og når det gjelder deler så er de jaggu dyre nok til Yanmar og andre motorer også. Så til spørsmålet, på hvilket grunnlag er det de sier at volvo er så mye dårligere ? Som dere ser nedenfor av Båtplassens.no's egen erfaringsdatabase er det klart flertall i % av Volvo motorer i henhold til andre merker. Er det ikke da naturlig at det også er flere tilfeller med feil på disse motorene ? Noen som har meninger om dette ? Svein BMW (2) Bukh (1) DDC (1) Evinrude (5) Farymann (1) Ford Mermaid (1) Ford Sabb (4) Ford Sabre (2) Honda (2) Mariner (2) Marna (1) Merc (1) Mercedes (2) Mercury (7) Oldsmobile (1) Perkins (7) Peugeot (1) SABB (2) Suzuki (8) Tohatsu (2) Volvo Penta (47) Wichmann (1) Yamaha (9) Yanmar (15) Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Ingar Svart 24.September.2003 Del på Facebook Svart 24.September.2003 Se også denne meningsmålingen, https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1048206272 9% av de som deltok hadde dårlig erfaring med motor og/eller service, alle var innehavere av en grønn utgave.... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.September.2003 Del på Facebook Svart 24.September.2003 9% av de som deltok hadde dårlig erfaring med motor og/eller service, alle var innehavere av en grønn utgave.... Den samme undersøkelsen viser også at 18,8% av Volvoeierne var misfornøyde, mens 0,0% av de andre eierne var misfornøyde med sine respektive motorer. Stort tydeligere kan det vel ikke sies? mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
will Svart 24.September.2003 Del på Facebook Svart 24.September.2003 Nei ikke annet enn at de med "grønn motor" er ærlige!!! Sitér dette innlegget Link to post
LEJ Svart 24.September.2003 Del på Facebook Svart 24.September.2003 Jeg har selv svært dårlig erfaring med VP og kvittet meg med båten pga. motoren. Allikevel tror jeg bildet nok er mere balansert. Med så mange installasjoner vil jo også antallet reperasjonstilfeller være høyt. Det er også slik at misfornøyde kunder har en tendens til å være adskillig mere lydhøre enn fornøyde. Bortsett fra mine egne problemer med VP (hvor serviceorganisasjonen ga fullstendig blaffen i meg som kunde) kan jeg ikke si at jeg kjenner så mange som har hatt problemer med VP'en sin som ikke har vært "fortjent" (slitasjeorientert). Tilsvarende har jeg en bekjent som stolt kjøpte helt ny båt med en diger Yanmar som har hatt en del problemer med den, inklusive havari og sleping til land fra Redningsselskapet. Fulgte også en debatt hos Båtmagasinet for et par år siden som beskrev problemer en stakkar hadde med Yanmar, tror det endte med rettsak. For meg virker debatten VP/Yanmar litt relgiøs, og har følgelig en tendens til å bli litt sort/hvit. Tror sannheten er at de fleste leverandørene har sine svin på skogen. Eneste motor jeg ikke har hørt mye galt om over tid er Yamaha outboard. Der virker det som om folk er relativt enige om at det er bra saker! Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 24.September.2003 Del på Facebook Svart 24.September.2003 Det som presenteres i "undersøkelsen" er ubearbeidede rådata innhentet etter et svært mangelfullt statistisk utvalg for å si det mildt. Eller, som du spør får du svar. For folk i bransjen som jobber med meningsmålinger er det et vel kjent fenomen at de som avviker eller velger annerledes en den gemene hop (velger annet enn Volvo i dette tilfelle) tenderer til å ville forsvare sitt valg to the bitter end selvom egne erfaringer tilsier at valget kanskje ikke var så smart når det kom til stykket. For å si det på en annen måte, de politiske ytterfløyer har mer lojale velgere enn sentrum. De fleste her på denne siten skal vel også selge båten sin en gang og er taktikere nok til å innse at en god pris er avhengig av at båt og motor har et bra omdømme i markedet. Går du ut som den eneste eier av Ford Mermaid, Buck, Wichmann eller andre og sier at du er missfornøyd vil potensielle kjøpere som leser undersøkelsen se at 100% av de som har erfaring med motormerker er missfornøyde. Da har man lagt egget ikke sant? Ta "meningsmålingen" for det den var. Morsom lesning for noen kanskje men faglig sett et verdiløst makkverk basert på taktisk stemmegiving fra et statistisk utvalg som ligger langt under det som kan forsvares faglig. Det som forundrer meg er at presumtivt oppegående folk synes å forsvare resultatene. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
gruff Svart 24.September.2003 Del på Facebook Svart 24.September.2003 Ta "meningsmålingen" for det den var. Morsom lesning for noen kanskje men faglig sett et verdiløst makkverk basert på taktisk stemmegiving fra et statistisk utvalg som ligger langt under det som kan forsvares faglig. Det som forundrer meg er at presumtivt oppegående folk synes å forsvare resultatene. Tiltredes! Sitér dette innlegget Link to post
sumo Svart 24.September.2003 Del på Facebook Svart 24.September.2003 Tiltredes! Ditto! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.September.2003 Del på Facebook Svart 24.September.2003 Det som forundrer meg er at presumtivt oppegående folk synes å forsvare resultatene. Jeg må selvfølgelig vokte meg for å anta at rem teller meg blant de "presumtivt oppegående" Men det er vel kanskje så enkelt at noen av oss hobbypsykologer har en barnlig glede av å se hvor lite som skal til for at diverse Volvo-eiere griper til muskedunderet. Kanskje hadde min salige far allikevel rett; "Volvo-eiere er som sovedukker: hver gang man trykker dem på magen sier de: VOLVO!" Ha en fortsatt fin dag, og lykke til med motoren - uansett hvilke farge den har! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
will Svart 24.September.2003 Del på Facebook Svart 24.September.2003 Den samme undersøkelsen viser også at 18,8% av Volvoeierne var misfornøyde, mens 0,0% av de andre eierne var misfornøyde med sine respektive motorer. Stort tydeligere kan det vel ikke sies? Men det er vel kanskje så enkelt at noen av oss hobbypsykologer har en barnlig glede av å se hvor lite som skal til for at diverse Volvo-eiere griper til muskedunderet. Kanskje hadde min salige far allikevel rett; "Volvo-eiere er som sovedukker: hver gang man trykker dem på magen sier de: VOLVO!" Bare for å få klarhet i dette. Er der to som bruker Poseidon eller bare virker det slik ? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.September.2003 Del på Facebook Svart 24.September.2003 Will, Jeg vedkjenner meg begge de to innleggene som du har kryssklippet setninger fra ovenfor, men jeg makter allikevel ikke å få tak i det poenget du mener å ha Hvis du ønsker et svar så er det nok best å forklare litt bedre hva du mener - av og til må jeg få det inn med teskje mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
will Svart 24.September.2003 Del på Facebook Svart 24.September.2003 men jeg makter allikevel ikke å få tak i det poenget du mener å ha Det jeg ville frem til er at det virker som du "på død og liv" må finne noe negativt med volvo. I det første innlegget er volvo-eiere "ærlige" så er det galt. Videre prøver andre i neste innlegg å være saklig,som igjen fører til flåsete bemerkninger. ref:sovedukker. Mener å huske du skrev "hadde en volvo og det var en for mye",betyr det at du ikke tok adnotam hva din salige far prøvde å fortelle deg? For siden å legge volvo for hat når det egentlig bare var fordi du ikke ville høre etter din fars velmenende ord?! Sitér dette innlegget Link to post
Roy Svart 24.September.2003 Del på Facebook Svart 24.September.2003 De fleste av oss her i hjemlige farvann klarer oss vel med en volvo, men spør du en langturseiler hva han foretrekker av motor, så er det i de fleste tilfeller yanmar. Det begrunner de med pålitlighet og tilgang på reservedeler. Det er velkjent at volvo deler er vanskelig å få tak i utenom Europa. De som har lest boken om sorgenfri husker vel fortvilesen ved å ligge i månedsvis i Chile på grunn av noen deler som ikke var å oppdrive der. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 24.September.2003 Del på Facebook Svart 24.September.2003 Mulig jeg har feil, men er ikke Volvo mange ganger større enn Yanmar på verdensmarkedet? I såfall skulle vel det også borge for utsrakt mulighet for delekjøp og service? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 24.September.2003 Del på Facebook Svart 24.September.2003 De fleste av oss her i hjemlige farvann klarer oss vel med en volvo, men spør du en langturseiler hva han foretrekker av motor, så er det i de fleste tilfeller yanmar. Det begrunner de med pålitlighet og tilgang på reservedeler. Det er velkjent at volvo deler er vanskelig å få tak i utenom Europa. De som har lest boken om sorgenfri husker vel fortvilesen ved å ligge i månedsvis i Chile på grunn av noen deler som ikke var å oppdrive der. Jeg har også hørt fra langturseilere at Yanmar foretrekkes. For en fem års tid siden var vi i Caribien på Beqia i Grenadinene. Der kom vi i prat med nordmannen Peter Koren, eller *Peter Fixman* som er hans alias på de kanter. Han driver serviceverksted for båter der. Vi spurte ham om hans mening. Han var svært diplomatisk, men han sa at på Volvo motorene måtte man ofte demontere et annet system for å kunne reparere i systemet med feil. Til Volvo måtte man ofte ha spesialverktøy. På Yanmar kan man gå rett på systemet med feil, og reparasjoner og vedlikehold kan gjøres med standard verktøy Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.September.2003 Del på Facebook Svart 25.September.2003 Mulig jeg har feil, men er ikke Volvo mange ganger større enn Yanmar på verdensmarkedet? I såfall skulle vel det også borge for utsrakt mulighet for delekjøp og service? Lotus I den delen av verden jeg bor i for tiden er Volvo et totalt ukjent navn på marinemotorer. Det finnes bare ikke. Jeg har forsøkt å finne en Volvo Penta forhandler her, men har så langt ikke lykkes, den nærmeste som svarer meg holder til ca. 4000 km vestover. Hvorvidt Volve er større enn Yanmar på verdensbasis skal ikke jeg si noe sikkert om. Volvo er relativt stor i Europa og USA, hvis dette er verdensmarkedet så er det muligens riktig at Volvo er store. Jeg tror at dette med Volvo som en stor og dominerende aktør i verdenmarkedet er oppfatning som man gjerne har i Norge/Europa. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.