Jump to content

Vil vite farta, men uten strøm...


Ynglingsjente

Recommended Posts

Du kan jo alltids kjøpe ein handholdt GPS på Clas Ohlson, GPS skal vist nok vere "nøyaktig" no til dags :rolleyes: . Ellers finst det og noko greier som ein festar under båten som måler kor fort vatnet beveger seg i forhold til båten, men då kan du jo ende opp med at det viser litt meir enn du eigentleg segler i viss det er litt vind. Men du segler vel helst i motvind :wink: . Men dette er det andre som veit mykje bedre enn meg.

 

Redigert: Einig med Suzuki.

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Du kan jo prøve dette. Kan jo bruke penger på tau siden vedlikeholdskostnadene dine er svært lave. :lol:

 

 

Benytt en line med knoper til å måle fart. Linen legges ut i den hastighet fartøyet beveger seg med og knoper på linen blir talt i tretti sekunder. Avstanden mellom to knoper på linjen må altså være 15,43 m, fordi 1852 m / 120 = 15,43 m. Det er 120 «halvminutt» i en time.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som om Ynglingklassen har tilpasset seg dagens utstyr ved å tillate elektronisk kompass (C.5 b.2 i klassereglene). Dermed er ikke det noe problem. Men det er riktig at mange ikke tillot elektroniske kompass da de kom. Expressene har tillatt det de siste årene, mens bruk av GPS fortsatt ikke er tillatt på regatta.

Link to post
Share on other sites

Jeg har båt uten strøm om bord. Det akter jeg å fortsette med, ellers øker vedlikeholdsproblemene...

 

Men jeg vil gjerne vite hvor fort jeg seiler.

 

Hva finnes det av brukbare fartsmålerdingser til en beskjeden nærområde/minitur/amatørreagatta-seiler?

 

ett sted hvor vannet går nært en vei. noen kjører bil på veien i samme fart. blir sånn ca riktig, en kompis gjorde det å det stemte nesten helt med knopmåleren når de innstalerte den senere.

kommer annpå hvor nøyaktig du må ha det da. å regne om KM/t til knop er jo greit.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Leste om denne fikse varianten i båtmagasinet: Ta en vanlig fjærvekt, fest den ene enden i båten og den andre enden i et tau du sleper etter båten. Tauets lengde, dvs kraften som virker på vekten, må justeres etter hvor stor skala vekten har. Få så noen med knopmåler i båten til å hjelpe deg å sette opp en tabell som viser gram/knop! (kanskje kan det la seg gjøre å justere motstanden slik at 10 gram = 1 knop?)

 

Mest ment som en kurositet, men hvem vet, kanskje er det akkurat dette du trenger. Billig blir det ihvertfall!

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Det blir en morsom tråd av dette, men savner fortsatt svar på mitt spørsmål som er hva formålet med å kunne måle farten er - bortsett fra å tilfredsstille sin nysjerrighet da! :rolleyes:

 

:sailing:

Dersom man skal seile litt regatta, vil det jo ofte være greit å eksperimentere litt med seiltrim på forhånd. Sånn som tvist i storseilet, tvist i fokka, bruk av bomvang, uthal etc. Da er loggen veldig bra å ha for å se effekten av mindre trimjusteringer. I regattafelt bør vel denne følelsen ligge i ryggmargen, men for oss som ikke har det innebygget, er loggen kjekk å ha.

 

Jeg klarer i hvertfall ikke å kjenne forskjellen på 5,2 og 4,9 knop når jeg sitter i båten, men om man trimmer seg ned fra 5,2 til 4,9 er det greit å vite at man gjør noe man ikke skal.

 

Som en kuriositet kan man også bruke mariekjeks som man slipper ned i vannet ved baugen, og så tar man tiden det tar før de passerer ved hekken. Så kan man regne ut farten ut fra båtens lengde. Men så veldig nøyaktig er det jo ikke.

 

Nei, skaff en skikkelig logg, men det koster litt hvis du ikke skal ha batteri ombord. Evt kan du kanskje bruke et lite MC-batteri for å drive loggen, og da er valgmulighetene store.

Link to post
Share on other sites

Dersom man skal seile litt regatta, vil det jo ofte være greit å eksperimentere litt med seiltrim på forhånd. Sånn som tvist i storseilet, tvist i fokka, bruk av bomvang, uthal etc. Da er loggen veldig bra å ha for å se effekten av mindre trimjusteringer.

Helt enig, men til dette formålet holder det vel med en grei håndholdt gps? Det er vel, eventuelle, fartsendringer man er ute etter og da spiller det vel ingen rolle om man måler fart gjennom vannet eller over grunn? Savner fortsatt trådstarter på denne tråden da!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...