Jump to content

Treverket "Svetter"


M/B Shanty

Recommended Posts

Hei!

 

Merkelig fenomen, furubordene på "Shanty" har nå ett par steder der de har svettet ut salt krystaller. treverket er behandlet med følgende:

 

5 strøk rålinolje 50%/ am. terpentin 50%

10 strøk rå linolje 60% / am. terp 40%

5 strøk rå linplje 75% / am. terp 25%

6 strøk owatrol D1 (deksolje1)

 

Noen ideer eller råd???

 

Affe

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Dette blir et råtips - har ikke vært bort i dette før. Kan det være en slags "sopp" - bruk antiparasitt?

 

Er det over eller under vannlinjen, inne eller ute............

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er under vannlinjen så kan det være at du har for mye zinkanoder på båten og derfor har begynt å få lutråte (tror jeg det heter). Symptomene er hvite saltutslag under vannlinjen, og om man ikke utbedrer årsaken til dette går treverket mer eller mindre i oppløsning etter hva jeg ar lest. Noe å ta alvorlig om man har trebåt med andre ord...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette blir et råtips - har ikke vært bort i dette før. Kan det være en slags "sopp" - bruk antiparasitt?

 

Er det over eller under vannlinjen, inne eller ute............

over vannlinjen på utsiden. dette ser ut som rene salt krystaller, smaker salt. brukt antiparasitt.

 

 

Hvis dette er under vannlinjen så kan det være at du har for mye zinkanoder på båten og derfor har begynt å få lutråte (tror jeg det heter). Symptomene er hvite saltutslag under vannlinjen, og om man ikke utbedrer årsaken til dette går treverket mer eller mindre i oppløsning etter hva jeg ar lest. Noe å ta alvorlig om man har trebåt med andre ord...

 

Har ikke zink på båten. batterier er heller ikke montert nå når den ligger på land.

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Høres ikke ut til å være noe å bekymre seg over. Ikke utenkelig at det er sjøvann som har blitt presset ut av treverket av oljeblandingen, vannet har fordampet og noen saltkrystaller blir liggende igjen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...