Jump to content

Når er et teak dekk kaputt?


Sailor33

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg tenker litt på å kjøpe en 24 år gammel båt med teak dekk. Dekket har ikke løsnet men er etter mange år med vasking selvfølgelig slitt og natene stikker en del opp selv om de sitter fast og dekket i og for seg er relativt pent. (båten har vært svært forsiktig brukt).

 

Det jeg er redd for er at når barn osv løper på dekket vil natene lett kunne bli sparket opp, og at det lett kan bli lekkasjer inn med mer, samt at jeg vil få en stor jobb med å nate om, evt. få en diger regning med å bytte hele dekket. Er det noen som kunne hjelpe meg med en betraktning rundt dette? Er min redsel begrunnet eller kan jeg ta dette helt med ro?

Er det noe spesielt jeg skal se etter for å finne ut om et teak dekk synger på siste verset? Bør jeg uansett belage meg på å måtte skifte et 24 år gammelt teak dekk?

 

Hvis dekket ikke har vært slipt og er tykt nok kan det vel slipes opp og nates om – men dette er vel en veldig dyr jobb på en 35 foter ville jeg tro? Er det noen som evt vet hvor tykk planken må være for at en skal kunne slipe på en så gammel båt?

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Hva har du under teak'en? Ligger den på X-finér er den vel ikke mer enn max. 10 mm tykk. Ligger den direkte på dekksplankene kan den være opptil én tomme. Hvordan ser teak-stavene ut? Sitter de godt? Regner med at natingen er dårlig på såpass gammelt dekk. Har du X-finér under er muligheten for råte i finéret tilstede. Ikke tenk på å slipe ned dekket, teak'en holder seg bra i årevis, selv om den blir grå på overflaten etterhvert. Hvis du ikke finner råte anbefaler jeg at du vasker ned dekket med egnet middel, du finner det i faghandelen. Forsiktig sliping kan anbefales og deretter nater du om. Blir det kjøp må du ha lykke til med jobben!

Link to post
Share on other sites

Hei katri22

 

Et vanskelig spørsmål du tar opp. Jeg har selv et 25 år gammelt teakdekk. Hadde masse løse nater, og en slags sopp som hadde slått seg ned i dekket enkelte steder og som formerte seg. Forfallet gikk fort, og jeg var lenge innstilt på å skifte dekket om et par år.

 

Var også nokså demotivert pga dette hersens dekket på en båt som ellers fungerer veldig bra.

 

Fattet nytt mot da jeg leste om andres erfaringer her på baatplassen.

 

Bl.a denne tråden fikk meg til å skifte mening: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=9073

 

Som du selv skriver så har natene lett for å løsne når de blir for høye, og det skjedde hos meg. Stadig nye steder hvor natene var løse, og dekket ble verre og verre for hvert år.

 

Jeg tok derfor et skippertak i år, og synes selv resultatet ble bra. Først fikk jeg vekk soppen vha to behandlinger med boracol. Deretter skrubbet jeg dekket godt og lenge med en spesiell fiberklut. Så fjernet jeg natene alle steder hvor de var løse, og la inn ny natemasse. Dekket var nesten ikke til å kjenne igjen. I løpet av sommeren har jeg oppdaget noen flere steder hvor natene har løsnet, så jeg må nok fram med natemassen igjen, og det er bare å innse at et gammelt dekk krever sitt vedlikehold.

 

Dette er slett ikke så håpløst som jeg i utgangspunktet trodde det var

 

Har bare måttet innse at litt jobbing på dekket må bli en del av det årlige vedlikeholdet når det er 25 år gammelt. :smiley:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...