Jump to content

VP AQAD40 starter ikke


dunk

Recommended Posts

VP. 130 hk. diesel AQAD40

 

Starter og dynamo er skiftet av tidligere eier da han hadde problemer med akkurat det samme. ( feilen var der både før og etter at ny starter og dynamo var skiftet) : Vrir om tenningen og skal starte motoren, kun et klikk, starteren går ikke rundt.

Har banket på innslaget uten at det er noe forandring.

 

der ligger to stk. relerer som er festet i framkant av motor oppå motor). Når nøkkelen er vridd om ,og jeg dunker på releene så begynner den å klikke og svinghjulet beveger seg litt..

 

hva er gale ?

 

1 stk. rele hos bjordal koster kr . 1.170

har noe et tips??

 

tidligere eier pleide å gløde den lenge for da gikk det greit sa han, i dag startet den etter litt gøding men så stoppet jeg den etter en liten stund og den ville ikke dra rundt starteren etter det.!!!!!..

Redigert av dunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lite strøm på startbatteriet ....

 

Hvor stort startbatteri har du ?

Hvor Gammelt er batteriet ?

Hvilken lading har du på batteriet?

 

Du trenger nok et godt batteri med god lading, og helst over 110 AH for denne maskinen.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Sett på en batterilader over natta og prøv å dra den på starten. Går den nå greit er starter ofg rele OK.

 

Prøv og starte motoren og sjekk ladespenning. Er denne OK så er det nok batterien som er klare for utskiftning.

 

Dersom den ikke starter etter lading med batterilader så demonterer du alle kabler til og fra startmotor og rengjør kontaktpunktene med en stålbørste el lignende. Sjekk for dårlig kontakt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hva med releene :: der ligger to stk. relerer som er festet i framkant av motor oppå motor). Når nøkkelen er vridd om ,og jeg dunker på releene så begynner den å klikke og svinghjulet beveger seg litt..

 

kan det være dårlige releer ???

 

har sjekket lendninger og batteriet..ser ok ut..

Link to post
Share on other sites

Enten har du et brent eller halvbrent rele og må skifte det; eller så har du sulfatert og ødelagt batteri. Hvis det er Bjordal & Madsen du har fått pris på releet fra, bør du jo forhøre deg andre steder. Jeg kjøpte i sin tid et Bosch rele ett eller annet sted i Fabrikkgaten, der P. Eriksen var i gamle dager. Kan være verd å prøve.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

VP. 130 hk. diesel AQAD40 : er det noes som vet hva type rele som er brukt , nr. osv.....

(det er vanskelig å se hva som står skrevet ) ?????????

Utfra koblingsskjema til din motor som ligger i dokumentarkivet er det et helt vanlig rele som er brukt. Har samme funksjon og tilkoblinger som et vanlig 1000 meter rele, men er nok kraftigere. Bilutstyrsfirmaer som f.eks. Bosch kjeden vil nok ha slike releer. Det bør tåle 50A. Tilkoblingspunkter skal være nummerert med 30, 85, 86 og 87. 30 er pluss fra batteri. 85 jord ( -). 86 pluss fra tenningslås når nøkkel står i startstilling. 87 til startmotor ( innslagsrele ).

Link to post
Share on other sites

releet kan det vel kanskje vere, men eit rele fungerer jo egentligt som en bryter som slår over.

Slår det over som det skal kjem det strøm til innslaget og starteren slår inn.

Hvor fort starteren drar motoren kjem vel ann på batterier og kabler frem til starter.

Dette kan vel også måles på starter mens ein kjører starteren.

En ting du også må vere sikker på er at det står rett type starter på.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Opplevde en gang at børstene på dynamoen tok kvelden på en av mine aqd 40 motorer(har to) med den følge at den svarte ledningen som går fra dynamoen til start releet (jord når motoren står stille, men + når dynamoen begynner å lade) ikke hadde kontakt i det hele tatt. Dette medførte at startreleet ikke slo inn startmotoren. Jeg måtte starte motoren med å tyvkoble innslagsreleeet på startmotoren. Jeg vet ikke om dette er til noe hjelp for deg, men det kan være verdt å prøve å koble den svarte ledningen fra dynamoen til jord og se om det blir mer fart i sakene. :cool:

Link to post
Share on other sites

VP. 130 hk. diesel AQAD40 : der er to like releer rett ved siden av værandre + en sikring :

Jeg har nå skiftet ut startreleet med noe jeg fant i en skuff og motoren starter fint.. ( om det tåler 50 A.. er usikkert da det ikke står noe på det )

 

det står Glow på ledningene som går inn på det andr releet og da er vel det til glødingen..

Redigert av ola (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...