Jump to content

ja, hva skal vi si....? politisk press mot avgiftsfri diesel


Gudrun

Recommended Posts

Leste i en avis denne uken et kopi at et brev fra en eller annen miljøorganisasjon. Var adressert til den sittende regjering eller et eller annet "avgiftsdep".. Husker ikke detaljene...

Hovedpoenget var å få lagt på co2 avgift på båtdiesel, likt bensin.

 

Nå nettopp så vi på nyheten at salget av dieselbiler stiger voldsomt her til lands. Her var div personer som uttalte seg, deriblandt en figur fra miljøbevegelsen som uttalte seg positivt til dette fenomenet:

Joda dieselbiler bruker jo mindre drivstoff og slipper ut mindre........

 

Noe som skurrer her, eller?

Link to post
Share on other sites

Kristin svarar sikkert JA, TAKK til ei ny avgift.

 

Såg også innslaget om auka sal av dieselbiler. Er det ikkje fare for at meir bruk av diesel på vegane gjer at dieselen blir dyrare? (- større etterspørsel - høgare pris). Eller er det kurant å foredle råolje til diesel i staden for til bensin????

Link to post
Share on other sites

Alternativet er jo å opprette en "avgiftsfri" båtbensin.

 

Men sannsynligheten er nok potensforhøyd mange ganger større for at billigdieselen elimineres.

 

Og hvorfor skal eiere av luksusbåter ha subsidiert drivstoff ift gjennomsnittsbåteieren med 9,9hk?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Dette blir vel å be om juling, men;

 

Siste helgene har vært tilbrakt i Oslofjorden, per seilbåt, med overnattinger på Hjelp, Furuholmen, Oscarsborg osv. Fantastisk vær og med masse båter ute. Noen store hekkbølger, javel, men egentlig var det eneste som irriterte (litt) var at det lå en eim av diesellukt over hele fjorden og den kan jeg klare meg godt uten! :yesnod:

 

Bensinlukt minner om sol og sommer! :smiley:

 

Diesellukt minner om :puke: !

 

Sånn er det med den saken!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nye dieselmotorer hverken ryker, harker eller hoster stort mer enn en bensinmotor, så mitt forslag er enkelt: få staten til å inngå innkjøpsavtale med VP, subsidier 95% av kjøpesummen for nye dieselmotorer til alle som har eldre dieselmotorer enn 2 år. Voilla - ingen mer smoke on the water. Skjønner ikke at noen ikke har tenkt på dette før

 

Så kan vi komme til bensinmotorene, for ingenting er vel som lukten av brent båt pga en gammel bensin innenbords med sånn ca 20 minutters årlig vedlikehold

Link to post
Share on other sites

Svjv er det kurant.

Svjv?

Eg har forstått det slik at vi av 1000 l råolje får ei gitt mengd bensin og ei gitt emngd diesel, sånn omrtrent, og at forskyving i forbruket derfor kan gje eit endra prisbilde. Sitat:

 

Oljeselskapene vil få problemer hvis etterspørselen etter dieseldrivstoff øker og etterspørselen etter bensin minsker. Raffineriene kan produsere noe mer diesel fra råolje, men det er enklest med en tradisjonell fordeling mellom raffineringsproduktene bensin og diesel.

 

Frå: http://samferdsel.toi.no/article11725-322.html

 

Men tilbake til avgiftene: Kva brukar staten på vegbygging, kva brukar dei på båtfolket???

Link to post
Share on other sites

Eg har forstått det slik at vi av 1000 l råolje får ei gitt mengd bensin og ei gitt emngd diesel, sånn omrtrent, og at forskyving i forbruket derfor kan gje eit endra prisbilde.

Det beskriver vel sånn omtrent virkeligheten.

Jeg leste et sted at det på begynnelsen av året var et svakt underskudd på diesel og jetfuel i Europa.

 

Ellers synes jeg det er kvalmende med denne klynkingen om avgiftslettet drivstoff til fritidsbåter. Jeg ser overhodet ingen grunn til at båteiere som svir av flere hundre liter om dagen skal ha avgiftslette sett opp mot småbarnsfamilier som skal transportere til/fra barnehage, skole, fritidsaktiviteter og jobb.

 

Hk-avgiften bør gjøres om til en årlig avgift.

 

Ellers kan man lese litt her.

Link to post
Share on other sites

det brenner faktisk fler dieselbåter enn bensinbåter i hht forsikringsselskapenes statestikker og hvis du ikke tror meg kan du tråle de gamle båtmagasinene dine.

 

ville ikke hatt en volvomotor - gammel eller ny om noen hadde hivd den etter meg.

Det må være anntall diesel båter! Hvis en tar forholdet mellom diesel innenbords og bensin, vil jeg tro at det brenner mange fler bensin båter!

Link to post
Share on other sites

Ellers synes jeg det er kvalmende med denne klynkingen om avgiftslettet drivstoff til fritidsbåter. Jeg ser overhodet ingen grunn til at båteiere som svir av flere hundre liter om dagen skal ha avgiftslette sett opp mot småbarnsfamilier som skal transportere til/fra barnehage, skole, fritidsaktiviteter og jobb.

 

Amen !

 

( omtrent som når en venn av meg, klager over alt for høye bensinpriser.

 

Bilen ? En Chevrolet Tahoe 6liters V8 på 320 hester eller deromkring...)

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ellers synes jeg det er kvalmende med denne klynkingen om avgiftslettet drivstoff til fritidsbåter. Jeg ser overhodet ingen grunn til at båteiere som svir av flere hundre liter om dagen skal ha avgiftslette sett opp mot småbarnsfamilier som skal transportere til/fra barnehage, skole, fritidsaktiviteter og jobb.

Bruker de også båt til å transporten ?

Utover det anser jeg din sammenligning som totalt irrelevant - men du mener kanskje at vi skal bake inn avgiftsfritak på drivstoff i barnetrygden?

Link to post
Share on other sites

Svjv?

Eg har forstått det slik at vi av 1000 l råolje får ei gitt mengd bensin og ei gitt emngd diesel, sånn omrtrent, og at forskyving i forbruket derfor kan gje eit endra prisbilde.

Denne evt kunnskapen jeg har om dette er nokså tynn og gammel. Ut fra denne:

 

Det er nok ikke så lett som å skrue på et ratt eller taste noe på et tastatur i et raffineri. Men dersom reaktorene /crackerne bygges om så kan man forskyve produksjonen fra mer tunge produkter til mer lette produkter og omvendt. Med andre ord tilpassningen kan ta sin tid og koster.

Link to post
Share on other sites

Det må være anntall diesel båter! Hvis en tar forholdet mellom diesel innenbords og bensin, vil jeg tro at det brenner mange fler bensin båter!

er ikke så sikker på det.

redningsselskapet påpeker at dårlig renhold i motorrommet på (også/kanskje spesielt) dieselbåter skaper mange av brannene.

 

gasser av oljeprodukter i motorrom = gasser av oljeprodukter i motorrom som kan både bli antent og selvantenne.

 

en bekjent hadde en polarsnekke med diesel som gikk rett i lufta å oppstart.

 

tar man med at bensinbåter med innenbordsmotorer alltid har/(krav om) avtrekksvifter og bransslukkningssystemer - i motsetning til tilsvarende diesler og disse anvendes etter forskriftene er nok bensinbåtene sikrere pr statestikk uansett.

 

tar man med båter med outboardere er bensinbåtene selvølgelig suverent sikrest. :smiley:

 

hadde båteiere - slik de er pålagt - alle - giddet å ta en titt i motorromet før de de startet - under starten og rett etter hadde man a n t a g e l i g ikke hatt 1 båtbrann pga drivstoff/gass ved oppstart og sammen med en gassdetektor/alarm i motorrom - kunn kanskje med understrek på kanskje, *alle* båtbranner under fart også vært unngått.

 

det er som regel snakk om å forebygge og det gjøres med enkle rutiner.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stort sett enig med det du skriver der, men en kan ha masse diesel søl og diesel damp i motor rommet uten at det antenner ved oppstart av motor (les gnist). For å fyr i en diesel motor må en ha varme som f.eks sprukket diesel rør med sprut rett på manifold.

 

Derimot en bensin motor vil kunne ta fyr ved kun en gnist og noe besin damp!

Redigert av Nøtterøy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utover det anser jeg din sammenligning som totalt irrelevant

Ingenlunde.

Det forholder seg faktisk slik at det er ikke et oljefelt som produserer drivstoff til fritidsbåter og et som produserer produkter til samfunnsnyttige formål.

Man må makte å se dette i sammenheng.

Råolje er én ressurs.

Som man må forvalte.

Og da bør det koste adskillig mer å bruke den på moro enn å bruke den til nytte.

Link to post
Share on other sites

men egentlig var det eneste som irriterte (litt) var at det lå en eim av diesellukt over hele fjorden og den kan jeg klare meg godt uten! :yesnod:

Fritt etter Skipper Worse:

Ein vårdag på fjordi, når dieserøyken svir, det er som ein rus, frå den finaste vin ...

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Stort sett enig med det du skriver der, men en kan ha masse diesel søl og diesel damp i motor rommet uten at det antenner ved oppstart av motor (les gnist). For å fyr i en diesel motor må en ha varme som f.eks sprukket diesel rør med sprut rett på manifold.

 

Derimot en bensin motor vil kunne ta fyr ved kun en gnist og noe besin damp!

man starter/kjører aldri en bensinmotor om det er den minste antydning av bensinlukt og det er heller ikke slik at det garantert tar fyr med *noe* bensinlukt/damp.

bensinlukten er imidlertid tegn på et noe er galt og må sjekkes.

 

diesel lukter det nesten alltid.... så når vet du at den lekkasjen er der/blirverre/røret sprekker?

Link to post
Share on other sites

:cryin:

ser med gru at den norske stat utfører sine grep med avgifter på diesel fuel og avgifter.

ta f.eks fargestoffene som tilsettes de er jo dirrekte dødelige for maskinen og så reduserte de svovel innholdet å da ryker smøringa til dysene da det er svovel som smører best under de trykkene.

er så u fattelig lei av alt som den norske stat holder på med ser jo bare fra min tid i handels flåten.

først så kom det rød diesel fuel som resulterte i at maskinene kokset ned, sa faqnt de ut at det var kreft fremmkallende.

så kom den grønne som kokser enda mere.

å på alle rep er det jo MVA så det er jo der de henter inn avgiften på avgifts fri diesel.

tror ikke at vi noen ganger kommer til å oppleve at staten (les satan) kommer til og redusere på avgiftene de kommer i stede til å øke dem under påskudd av ett eller annet lurt noe.

møkka lei ja.

 

 

ps: det koster ca 10 øre og fremstille en liter med vanlig blank diesel. heia :flag:

:headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::cryin:

Link to post
Share on other sites

ps: det koster ca 10 øre og fremstille en liter med vanlig blank diesel. heia

 

Jasså. Interessant det da, at av en salgspris på ca 10 kroner, utgjør avgift bare ca 6 kroner. Med andre ord tjener oljeselskapene etter ditt utsagn ca 3kr90øre pr liter solgt diesel ( ikke fratrukket distribusjonskostnader..)

 

Den avansen er det ikke mange som slår.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

ps: det koster ca 10 øre og fremstille en liter med vanlig blank diesel. heia :flag:

Har du noe som kan dokumentere disse kostnadene.... da...

 

Ser vi på dagens råoljepris som er på $76 med en kurs på 6,16 gir dette en kostnad på 480 kroner pr. fat som er 158,99 liter, dette gir en literpris på 2,94 kroner.... I tillegg så kommer reffineringsskostnader som er relattivet energikrevende...

 

Så hvordan du mener det koster kun 10 øre å produsere en liten vanlig diesel skal bli morsomt å lære..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...