Jump to content

30 eller 40 hk?


Taucher

Recommended Posts

Hei jeg har en With Vitsi (12,5 fot) og den er godkjent for 40 hk, forrige eier hadde 30 hk, da den klarte 27 GPS knop...da jeg kjøpte den pusset jeg den opp og skapte av alt bunnstoffet, så satte jeg på en 9,9\15 yamaha da gikk den 22 GPS knop...

Men nå nærmer jeg meg 16 år, og ønsker mer fart...så kommer spørsmålet

30 eller 40 hk?

i with katalogen stod det at med 30 hk skulle den klare 28 knop og med 40 skulle den klare 32 knop, men det var den gang, nå er det racing bunnstoff og el. tilt og racing proppeller...

jeg skal ha powertrim og ny propell, men 30 eller 40 hk er spørsmålet, motoren skal være ganske ny så den er jo mye lettere enn den motoren båten ble testet med(bygd i 1974)...

en ny 30 hk med en god propell og trim, burde da yte like bra som en gammel 40 hk? ville det være dumt å sette på en 40 hk nå?

akterspeiet er litt forsterket, ny tykk stålplate og ny treplate som er tykkere en orginalen....

hva tåler den hvor stor fart får jeg med 30 hk, hvor stor fart med 40 hk??

alt av info mottas med takk...

Link to post
Share on other sites

Det mest stilte spørsmål på dette forumet er hvordan man kan "oppgradere" ytelse på en påhengsmotor. Dette tyder på at mange opplever at båten de har er undermotorisert.

 

Jeg ville alltid velge maks motor! Bedre å kjøre 80 prosent av kraften på en 40hk enn 100 prosent på en 30hk, mindre slitasje på motoren og bedre bensinøkonomi.

 

Dessuten har du den ekstra motorkraften til å komme raskere i plan, bedre ved vannskikjøring osv.

 

Så i mine øyne er valget enkelt - "Think big"!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I området rundt 30-40 HK 2-takter er vekt viktig. Min erfaring er at en 30 HK 2-t klarer man å løfte selv, mange 40 HK 2-t blir ett nummer større og tyngre, man må være to eller ha tilgang til kran el.l for å håndtere motoren.

 

En praktisk sak som er grei å tenke på ifm vinteropplag, service og vedlikehold.

 

(Har erfaring med Suzuki 30 HK 2-t. )

 

/roger

Link to post
Share on other sites

Jeg ville alltid velge maks motor! Bedre å kjøre 80 prosent av kraften på en 40hk enn 100 prosent på en 30hk, mindre slitasje på motoren og bedre bensinøkonomi.

 

Dessuten har du den ekstra motorkraften til å komme raskere i plan, bedre ved vannskikjøring osv.

 

Så i mine øyne er valget enkelt - "Think big"!

 

:sailing:

Støtter meg helt til Mouche sitt utsagn.

Det er også greit med ekstra motorkraft nå du har full båt.

Den ekstra vekten som noen folk representerer trenger også motor kraft.

Plus at på flatt vann er det ikke feil med litt ekstra.

Link to post
Share on other sites

Støtter også meg helt til Mouche sitt utsagn.

 

Bruk hodet når du kjører, pass på også at resten av båten tåler effekten, tenker da på styrekonsol feste av seter ogsåvidere( blir en vanvittig aks på disse små "GTI" båtene ) .

 

Har liggende en gammel 10 foting bak uthuset, hadde 30 hk på den........skal IKKE vise bilder av den farkosten :rolleyes: ( hadde blitt eksludert ifra dette forumer :wink: ), men det var morro.......

( for å betrygge andre så kommer den farkosten IKKE på vannet igjen )

 

Bare pass på vekta, kan bli veldig lite fribord på en slik farkost, 15 cm bølger og du tar inn vann ( igjen egen erfaring ), kansje ikke de store problemet under bruk, men blir fort det ved kai ......

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...