Jump to content

Motorlakkering


Coronet

Recommended Posts

Hva med å forhøre deg hos et motorverksted?

 

Jeg vet ikke hvilken maling de bruker, men grunnet vannlekkasje på min første VP bensin (første sesong - motoren var rett og slett ikke "skrudd" godt nok sammen  :cheers:) så ble det mye rust i løpet av vinteren. Også startmotor og vifte rustet i stykker og måtte byttes. Hele motoren måtte da lakkeres opp.

 

Alt ble gjort som garanti, og i motoren var like fin 4 sesonger senere.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hei

Har en Perkins 6 syl som ble høyttrykkstimet til det nesten ikke fantes lakk igjen. Smurte epoxy primer for stål først og la på et lag epoxy maling etterpå. Det er 6 år siden, og det finnes ikke en rustflekk på motoren. Malingen er nokså tykk og forsegler åpninger bak stoppeskiver, muttere ol der det vanligvis er vanskelig å få rengjort og malt. Minuset er at du må skrape litt hvis du skal skru, men boltene er sikret mot å vibrere løs.

 

Forøvrig vil jeg gratulere Ingar som har bursdag i dag (1 april).

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Gjorde denne jobben på min nå 19 år gamle Yanmar for 3 år siden. Pusset først ned all synlig rust grundig (helt ned til bart metall) og avfettet skikkelig.  Brukte så Hammerride ( :lol:  - eller noe som ligner av navn...). Dette skulle uansett forvandle rust om til et slags metall (spør meg ikke om kjemi - det har jeg ikke peiling på). Lakket så med orginallakk til Yanmar kjøpt hos Maritim utenfor Arendal. Motoren ser ut som ny - og det har den altså gjort i 3 år (den er forøvrig saltvannskjølt)

Håper dette kan hjelpe deg.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei, nå skjer det ting i garasjen :-)

 

Som der ser er det litt arbeid med å få laget seg en "ny" motor.

 

 

Bilde

 

De som ønsker kan jo titte innom hjemmesiden til Majali, det skal komme fortløpende info om fremdriften i høst, vinter og vår

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

hehe. takk for tilbakemelding.

 

Joda, det ligger an til noen sånne da også, men de er ikke vonde å ha under arbreidets gang heller?....

 

Delene som mangler er litt overalt, toppen er sendt til Iglebæk motor i Kritiansand og det er endel nye deler som kommer samtidig. Skal si jeg gleder meg til den pakken kommer  :smiley:

 

Men arbeidet starter ikke skikkelig før båten er oppe, da er det nye dekk, dørker, mesteparten av innredningen, skikkelig skraping av skroget og X antall lag med olje og lakk.

 

Bunnen tror jeg at jeg venter med til neste vinter....

 

Men syk som jeg er, gleder jeg meg stort til det og :blush:.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

...Bunnen tror jeg at jeg venter med til neste vinter....Men syk som jeg er, gleder jeg meg stort til det og

Erik = Batdilla2? Dette er slike prosjekter som jeg også synes er helt julekvelden. Bare tenk når pakken kommer og man kan begynne å montere snadderet sammen. Huff, nå er det snart ei hel uke siden jeg sist mottok ei pakke med båtdeler. Tror jeg får fyke ivei ei ny bestilling i morgen så det er noe på gang.
Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

båtdilla: Ja pakker med nye (om enn ikke billige...) ting til båten er en slags julekveld :yesnod:

Som du sier er vel arbeidet med å motere det nye, en av de beste tidene når båten alikevel er på land.

 

Hei Jørgen og takk for sist.

Ja, jeg er litt for nøye noen ganger, så jeg fikk en plakat av mine forrige arbeidskolleger hvor det sto: "perfeksjonisme staves lammelse"  Men jeg tror det lønner seg til slutt.

Det var desverre ikke så mye jeg kunne bruke fra '"din" motor, stort sett bare bruke toppen som byttetopp hos Iglebæk  :cryin: det viste seg at hele motoren var istykkerskrudd av noen som i allefall ikke hadde skrudd på noe så "smått" som en bilmotor før.... forutenom runde skruehoder her og der, var det merker etter rørtang/vannpumpetang på boltene til ramme og veilager tilogmed!!!!! :cheers:

Veiva hadde ganske mange dype spor etter noe som syntes som mangel på olje (var litt blåaktig på fremste veivtapp.... men det er jo sånt en ikke vet før en har demontert det helt :lol:

 

Vel jeg har funnet frem til 2 nye (som det er beskrevet på hjemmesiden), toppen er på vei til Iglebæk, masse deler er bestilt og nå lurer jeg på å bestille et helt nytt ferskvannskjøling sett til den. (hvis ikke jeg finner noe ganske nytt som kan brukes da.)

 

Så alt er bare fryd og gammen til alle regningene kommer......

 

 

 

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei, nå sitter jeg her og nyter gleden av at det finnes slike som Jørgen blant oss!!!!! :seeya:

 

Som dere ser på forrige inlegg, ønsker har å refundere halve beløpet som jeg kjøpte motoren av han for!!! tiltross for at den ble kjøpt "på rot" av meg, han viste ingenting om denne motoren og la heller ikke skjul på det ved handelen, så jeg kan bare bøye meg i støvet over hans tilbud.

Dette fortjener en stor takk og mange  :wink:

 

Hadde det vært like enkelt overalt, hadde jeg kanskje begynt å tro at fantes en som "ser på oss" :lol:

 

Jeg vet iallefall at Jørgen reddet litt av barnetroen min i dag  :wink::yesnod:

 

Tusen takk for tibudet.

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Godt å se at slike finnes rundt oss fremdeles..  Jeg er i den heldige posisjon at jeg møter faktisk en del slike personer ..  Et tips. Ta vare på slike.

Historie: Lå med tett dieselfilter på en øy utenfor Trondheim. Prøvde å finne en bensinstasjon eller lignende med dieselfilter. En mann overhørete mine spørsmål inne på felleskjøpet,og sa at han hadde noen filtre liggenden !!   Riktignok var det på andre siden av øya ( en halvtimes kjøretur)men det var ikke noe problem. ( dette var en Lørdag) Litt senere kom han ned til båten med dielsel filtre og ikke nok med det, men han skiftet de til meg samtidig....... ( jeg fulgte nøye med da)..  Ville jo gjerne betale ham for hjelpen,, men fikk bare lov til å betale 40 kroner for filteret...  Hvis jeg fikk fler problemer på fjorden måtte jeg bare ringe. Han hadde en båt liggende og syntes det var litt intressant med motorer o.l...

 

He he..  Nei slike personer må bare taes vare på....jeg kaller det båtfolk jeg...... :wink:

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Kommer litt an på utstyret du bruker vil jeg tro...men generelt sett...ikke så ille at det gjør noe i hvert fall.

Og definitivt ikke på en motor der det egentlig ikke har noen betydning.

 

Jeg ville bare fjernet det som er løst og deretter gå over med stålbørste på drillen, det har alltid gitt et mer enn godt nok resultat.

 

Et par andre alternativer er syrevasking eller glassblåsing...

 

Forøvrig vil jo en grovere overflate gi bedre feste for grunning og lakk enn en glatt overflate.

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Sandblåsing ja.........  Jeg har levd av blant annet sandblåsing og korrosjonsbeskyttelse i snart tyve år nå, men jeg ville ikke sandblåst motoren min med mindre den var løftet ut av båten, demontert allt elektrisk utstyr. helst demontert alle bevegelige deler (lager, universalledd, overføringer etc.).  En annen løsning er å dekke dette, men,....... det blir skjelden bra nok dekket, og skader er et faktum etter noe tid.  Etter at allt var demontert måtte anleggsflater, hulrom som det ikke skal sand i dekkes, sandblåsing, og allt settes sammen igjen. Innmontering av motor.  I forbindelse med sandblåsing har sand og støv en egen evne til å spre seg til alle steder den ikke er ønsket.  Du kan dekke så mye du vil, men du har alltid oversett noe, eller du bagatelliserer støvutvikling og spredning.  Etterpå står du med problemene, og regningen.

 

 

Det hender ofte vi må sandblåse innvendig.  Vårt forsikringsselskap nekter å dekke eventuelle skader ved sand støvspredning i forbindelse med sandblåsing innvendig, så dette må oppdragsgiver selv ta ansvaret for.  Jeg har opplevd ved sandblåsing av teglsten i en leilighet i rekke, at støv har vandret igjennom to doble teglstens brannvegger, og lagt igjen et 2 mm tykt lag med støv i naboleiligheten.  Det var ingen ventilasjonskanaler mellom leilighetene, og ingen naturlig vei for støvet over loft.

 

Ved å sandblåse ombord i en båt, uansett hvor rigorøst du dekker, vil du i bedte fall, kun sitte igjen med sand og støv i laaaang tid ettrpå.  I verste fall har du en periode med bytting av lagre, elektriske komponeneter, overføringer etc., og dertil ergrelser og kostnader.

 

Jeg har selv tanke på å male opp mine to engelskmenn, men jeg velger følgende metode.  De områdene av motoren som malingen flasser, eller det er rust, stålbørstes, eventuellt kjemisk malingsfjerning punktvis.  Påføring av en rustomvandler (kjemisk rustfjerning/omdanning av rust til et ikke ledende fast materiale), flekking av skader, og ett strøk maling på hele motoren.  Om jeg i tillegg skulle utføre en komplett overhaling av motorene, ville jeg selvfølgelig sandblåst når allt allikevel var demontert, før rustbeskyttende maling ble påført

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv malt opp en motor i vinter, og gjorde da følgende.

 

Alle deler som kunne demonteres ble sandblåst der det var nødvendig. De ble etter sandblåsing skyllet godt i vann og blåst med trykkluft. Blokka ble vasket mange ganger i white spirit i kombinasjon med stålbørste. deretter spylt ut både innvendig og utvendig med vann/trykkluft. deretter ble blokka + resterende deler som skulle males vasket med silikonfjerner, for deretter å grunnes med syreherdende grunning fra Spies Hecker.

Dette ser ut til å ha holdt bra i en sesong i alle fall.

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Har nettopp "freshet" opp min V8 AQ200D, Særlig bunnpanna var rusten. Tok av all løs rust med stålbørste og kniv, brukte så avfettingsmiddel som ble skyllet av. Kjøpte rustomvandler hos Würth (dyr men fikk rabatt).

Innen 48 timer lakket jeg med Motor Färg fra Corrostabil (tåler opp til +180gr. og er i likhet med Hammerrite, kun +8og., rustbeskyttende)Kjøpt hos Maxbo. Demonterte raisere og manifoler og tok disse også.

Link to post
Share on other sites

Hei ERIKB og velkommen til Båtplassen :cheers:

 

Der er nok mange gode løsninger men jeg hadde en lengre prat med Jotun om akkurat dette da jeg mariniserte en bilmotor for noen år siden. Deres klare anbefaling var grundig rengjøring og grunning med Jotun Antipest og Jotun HardTop som toppstrøk.

 

Motoren min var jo skitten som bilmotorer flest så jeg tok et par omganger med Comma Hyperclean og høytrykkspyling med varmt vann. Når motoren var tørr gikk jeg over alle utilgjengelige plasser med radiatorpensel med Antipest og sprøytet resten av motoren. Samme prosedyre etterpå med HardTop og resultatet ble glimrende. Det flasset av på et par små punkter på turboen der der ikke var vannkjøling men holdt seg ellers helt 100% til jeg solgte båten et par år senere.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...