Jump to content

Tomgang Mariner 50hk?


beanman

Recommended Posts

Jeg har en 84 modell Mariner 50hk motor,som for det første ikke går særlig fort på choke,og heller ikke går på tomgang mer enn når den vil selv.Noen ganger går den greit på tomgang,men når det har gått 20-30 sekunder så stopper den.....Noen som kan fortelle meg hur man skrur opp tomgangen på denne motoren?Og en ting til(jeg er nybegynner på båt...)...lader denne motoren batrteriet under kjøring??Det er jo ikke dynamo på den...Tuuusen takk for svar!!

Link to post
Share on other sites

På venstre ( sett bakfra ) av motoren sitter det er arm som overfører gasspådraget ifra kontrollen, på denne armen ( under svingbolten )sitter det en bolt gjennom armen, der kan du justere tomgangen.

 

Disse motorene har stator istedet for generator (dynamo er noe du har på sykkelen :wink: ) , denne produserer AC (vekselstrøm)strøm når svinghjule går rundt, denne likerettes til DC (likestrøm) som igjen lader batteriet, 2 gule ledninger som kommer ut ifra under svinghjulet (høyre side ?? ),disse går til en likerekker ......

Tror statoren på din model gir MAX 9 A ( ved 4500 > 5500 rpm )

 

Kan hende du må justere opp resten av motoren får å få den til å gå 100 % , ligger en god guide på nett her ( obs utenlandsk :smiley: ), din modet er vel den klassiske rekke 4ern ( crossflow ).

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Ok,dette hørtes jo bra ut,da skal jeg prøve dette:) Tenkte meg nesten at det var den skruen,men jeg turte ikke prøve å skru på noe man ikke vet hva er til,da........klusser det seg alltid til:(

Takk for tipset om manualen for justering også!

Har mistanke om at noe mer må justeres etter,motoren går littegrann "urent" på tomgang også,litt opp og ned på turtallet liksom.

Men en ting: Når jeg kjører motoren, og måler inn på batteriet samtidig så viser ikke målemeteret at batteriet lades noe,det viser bare 12,8V uansett om motoren går eller ikke.....riktig?

Link to post
Share on other sites