Jump to content

Tomgang Mariner 50hk?


beanman

Recommended Posts

Jeg har en 84 modell Mariner 50hk motor,som for det første ikke går særlig fort på choke,og heller ikke går på tomgang mer enn når den vil selv.Noen ganger går den greit på tomgang,men når det har gått 20-30 sekunder så stopper den.....Noen som kan fortelle meg hur man skrur opp tomgangen på denne motoren?Og en ting til(jeg er nybegynner på båt...)...lader denne motoren batrteriet under kjøring??Det er jo ikke dynamo på den...Tuuusen takk for svar!!

Link to post
Share on other sites

På venstre ( sett bakfra ) av motoren sitter det er arm som overfører gasspådraget ifra kontrollen, på denne armen ( under svingbolten )sitter det en bolt gjennom armen, der kan du justere tomgangen.

 

Disse motorene har stator istedet for generator (dynamo er noe du har på sykkelen :wink: ) , denne produserer AC (vekselstrøm)strøm når svinghjule går rundt, denne likerettes til DC (likestrøm) som igjen lader batteriet, 2 gule ledninger som kommer ut ifra under svinghjulet (høyre side ?? ),disse går til en likerekker ......

Tror statoren på din model gir MAX 9 A ( ved 4500 > 5500 rpm )

 

Kan hende du må justere opp resten av motoren får å få den til å gå 100 % , ligger en god guide på nett her ( obs utenlandsk :smiley: ), din modet er vel den klassiske rekke 4ern ( crossflow ).

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Ok,dette hørtes jo bra ut,da skal jeg prøve dette:) Tenkte meg nesten at det var den skruen,men jeg turte ikke prøve å skru på noe man ikke vet hva er til,da........klusser det seg alltid til:(

Takk for tipset om manualen for justering også!

Har mistanke om at noe mer må justeres etter,motoren går littegrann "urent" på tomgang også,litt opp og ned på turtallet liksom.

Men en ting: Når jeg kjører motoren, og måler inn på batteriet samtidig så viser ikke målemeteret at batteriet lades noe,det viser bare 12,8V uansett om motoren går eller ikke.....riktig?

Link to post
Share on other sites

Når jeg kjører motoren, og måler inn på batteriet samtidig så viser ikke målemeteret at batteriet lades noe,det viser bare 12,8V uansett om motoren går eller ikke.....riktig?

Dette tyder på at motoren ikke lader. Med fulladet batteri, som du tydeligvis har, bør sannsynligvis ladespenningen fra denne motoren ligge på minimum 14-15V. Du bør sjekke om du finner de to gule ledningene som Droll nevner, og om disse er koblet til en (sannsyligvis) firkantet sort liten "boks" (likeretteren). Dessuten må det gå en (sannsynligvis rød) ledning fra likeretteren og til et punkt som er koblet til batteriets plusspol, samt en (sannsynligvis sort) ledning fra likeretteren og til gods (jord). Dersom dette ser ut til å være OK koblet, kan det være at enten likeretteren eller ladespolen (statoren) er defekt. Ladespolen kan sjekkes med et ohm-meter (måle at det ikke er brudd i den). Likeretteren kan også sjekkes med ohm-meter, men det krever litt kjennskap til hvordan den er oppbygd.

 

Her er en prinsippskisse som viser hvordan ladekretsen på en eldre 2-takter vanligvis er oppbygd. Her ser du også de to gule ledningene som Droll nevner i innlegget foran.

 

Lykke til!

Bilde

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...