Jump to content

Skal lage traktor båthenger, har du tips?


Fjord24

Recommended Posts

Har en 24" Fjord (vekt ca 2700kg) og skal lage en traktor båt henger. Er det noen som har tips på hvor jeg kan kjøpe hjul? Har ikke tenkt å bruke noe fra en lastebil, men mere likt hva som er på en vanlig traktor henger. Har tenkt å kunne rygge den ut i vann. Noen som har tegninger?

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en gammel båthenger som er bygd av noe jeg tror er akslingene til en Moelvenbrakke.

 

Utfordringen er å få hengeren lavest mulig slik at du trenger minst mulig vann for å få båten på hengeren. Har da sett at forakslingene til lastebiler/traktorer har blitt brukt på den måten at de har blitt snudd opp ned slik at de blir veldig lave. I tillegg er utfordringen å få langt nok drag slik at hengeren kommer langt uti sjøen samtidig som man slipper å "drukne" kjøretøyet.

 

Min henger var opprinnelig oppbygd som hengeren på en trailer med et hjulsett bak og et svingbart hjulsett foran med langt stag frem til traktoren. Hele hengeren var 12 meter meter langt. Det viste seg imidlertid å være for vanskelig å manøvrere en slik henger på det området jeg har, slik at jeg kuttet ut forakslingen og laget nytt drag på det som var igjen. Dette gjør imidlertid at jeg ikke kommer langt nok ut i sjøen til å få båten oppå og jeg må da rygge ut hengeren på fjære sjø og kjøre båten oppå ved flo sjø for så å vente til fjære igjen før jeg får dratt opp båten.

Link to post
Share on other sites

Bygde selv båthenger av en gammel traktorhenger til min Fjord 21. Hengeren var en gammel Moelvenhenger jeg fikk overta av en gårdbruker. Jeg kjører hengeren ut i vannet, drar båten over hengeren og gjør båten fast foran. Når hengeren kjøres opp legger båten seg helt riktig på hengeren hver gang. Den er veldig praktisk selv som den ser veldig stygg ut. Bilder kan jeg sende deg, sammens med litt mer detaljer hvis ønskelig. I så fall gi meg tilbakemelding på IM.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Vi bygde båthenger i fjor høst, her ser du noen bilder av hengeren og båtopptak. Vi valgte å bygge to-akslet vogn. Til 24 fot ville jeg sterkt vurdert å bygge enakslet tilhenger.

 

Medmindre båten stikker uvanlig lite, eller du har tilgang til en perfekt rampe, må du nok basere deg på litt hjelp fra flo og fjære ved opptak og utsett. Da slipper du også å få sjø på traktoren( se en av bildene, du skjønner hvilket.... :crazy: ikke vår traktor.....)

 

For å slippe å vente på fjære igjen for å dra opp hengeren, kan du montere to små hjul på draget, så små at de løftes når hengeren henger på trekkroken, men store nok til at du kan dra hengeren opp rampa med et tau.

 

Har du litt kjøl på båten, og den er rett under, er det enkelt å lage henger, da legger du rett og slett en h-bjelke på siden, og fester drag og aksling. Båten vil styre fint i bjelken, og få støtte under hele kjølen.

 

Ser flere har gjort samme erfaring som oss, nemlig at Moelven er tingen. Disse hjulgangene er vanligvis satt opp med rimelig lave dekk, noe som gjør dem godt egnet til båtvogn. I tillegg er dekk, felger og lager standardvarer som kan byttes ut ved behov. Vi brukte hjulene fra en Moelven gjødselspreder. Denne hadde ingen hel aksling, men en kort akselstubb, ca 20 cm på hver side. Vi sveiset fast en 4 tomms boks under akselstubbenne, og fikk dermed en forholdsvis lav aksling.

 

Det var alt jeg kom på som hørtes fornuftig ut, men bare spør hvis du lurer på noe. Skal du bygge 2-akslet, har jeg mye mer å komme med.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...