Jump to content

Batteribank, kabeldimensjon etc.


MortenKj

Recommended Posts

Jeg har 2stk batterier i båten, 1stk 115Amp og 1stk 75amp.

 

Disse sitter i dag i motorrom og jeg har tenkt å flytte disse.

 

Har 1stk "tomt" rom på hver side av motorrommet som jeg hadde tenkt å plassere batteriene i.

Altså et batteri på hver side, pga at man bør fordele vekten av batteriene i båten.

 

Noe jeg bør tenke på her?

Kabel lengde mellom batteriene?

Kabel lengde fra batteri til batterivelger

Kabel lengde dynamo til batteri?

 

Noe mer?

Link to post

Tja, jeg vet ikke helt ....

 

Hvis man lufter knallgassen til motorrommet, da er man i det minste sikker på at den kommer dit hvor man har både tennkilder og varme :smiley:

 

Om man har ligget en tid med landstrøm og ladet batteriene, fått litt for meget bobling og knallgass som har luftet seg inn til motorrom  -  da kan det skje litt av hvert om man straks kjører startmotoren med sitt vanlige gnistras rundt kommutator og børster....

 

For all del; sannsynligheten for at det skjer er liten  -  men konsekvensene om det skjer kan bli store  :sailing:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg har 2stk batterier i båten, 1stk 115Amp og 1stk 75amp.

 

Disse sitter i dag i motorrom og jeg har tenkt å flytte disse.

 

Har 1stk "tomt" rom på hver side av motorrommet som jeg hadde tenkt å plassere batteriene i.

Altså et batteri på hver side, pga at man bør fordele vekten av batteriene i båten.

 

Noe jeg bør tenke på her?

Kabel lengde mellom batteriene?

Kabel lengde fra batteri til batterivelger

Kabel lengde dynamo til batteri?

 

Noe mer?

Kabellengder bør alltid begrenses til et minimum. Den lengden du må ha, må du jo ha, men sørg for at den ikke blir lengre enn absolutt nødvendig og at den har et passende kvadrat i forhold til lengden.

 

Knallgass er jo en ting å tenke på og lufting er noen ganger nødvendig. Likevel. Knallgass er normalt ikke noe problem. Hvorfor ikke? For det første gasser ikke batteriene hele tiden når de lades. De gasser når batteriet ikke klarer å nyttiggjøre seg den ladestrømmen som tilføres og heller begynner å spalte vann til hydrogen og oksygen. Med andre ord: De gasser når batterispenningen overstiger ca. 14,4V ved normal romtemperatur. Det gjør den ikke særlig ofte. En landstrømslader senser på batterispenningen og sørger for at ladespenningen holdes slik at batterispenningen ikke overstiger 14,4V. I denne perioden går det heller ikke lang tid før landstrømsladeren går over til vedlikeholdslading. Om ikke det var nok, så har ofte batteriene blitt tilsatt stoffer for å heve gassingspunktet. De er merket "vedlikeholdsfrie". Selvsagt er de ikke vedlikeholdsfrie, men de bruker lite vann og helst når spenningen blir både 2 og 3 tidels volt høyere enn "den store sannhet" 14,40V. Den store sannhet forskyver seg stadig oppover og vannforbruket ved spenning over 14,4V er mindre enn noen gang. Mindre vannforbruk gir mindre gass.

 

Videre er det slik at knallgassen er lettere enn luft. Den finner sin vei opp og ut fra de fleste steder som ikke er helt tette eller kan danne gasslommer. På sin vei til friheten blandes den med mer og mer luft og tynnes ut. I tillegg er det slik at mengden gass, selv med ugunstig lading, er  liten ved en liten batteribank.

 

Når dynamoen lader batteribanken din, skal du kjøre lenge og vel før gassing blir et problem. Og plasserer du batteriene i et skott som her en viss forbindelse til motorrom, vil motorens enorme luftforbruk sørge for at det aldri vil kunne samle seg noe knallgass selv under kjøring med toppede batterier over lang tid.

 

Min anbefaling?

Tenk mer på ledninger, spenningstap, vektfordeling, tilgjengelighet og at batteriene ikke plasseres på det varmeste stedet du kan finne.  Ha knallgassproblematikken i bakhodet, men ikke gjør noe stort nummer utav det.

 

Lotus

Link to post

Helt enig med Poseidon...

 

Tanken min var (uten at jeg spurte...min feil) at det er dieselmotor i båten og da er det vel kanskje ikke så aktuelt med tanke på knallgass og tennkilder?

 

Er dette en aktuell problemstilling egentlig?

 

mvh

Lars-Inge

 

Jeg regnet absolutt med diesel som sannsynlig, det var derfor at jeg spesielt nevnte startmotoren. Men som sagt, og som siden forsterket av Lotus; sannsynligheten for at det skjer er liten....

 

Men jeg tror allikevel at Lotus har litt for høye tanker om standarden på batteriladerne rundt omkring. Om enkelte er avanserte, så er nok mange andre det stikk motsatte.

 

Det verste tilfellet i nyere tid fant jeg ombord i "Gamle Salten" da vi overtok i 1995; der ladet man 24V-batteriene fra en av 220VDC-generatorene, med en gammel varmeovn som seriemotstand  -  det ble lading det! (Rent bortsett fra at det var berøringsfarlig "en gross".)

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei!

 

Jeg kan bekrefte at det er veldig viktig å ha solide nok ledninger.  Særlig når kablene blir over 1 meter begynner dette å utgjøre mye. De aller fleste burde oppgradert slike batterikabler et hakk for å ungått mye spenningstap.

 

Jeg jobber med testing og har gjort en del erfaringer rundt dette.

Husk at et vanlig startkabelsett normalt er ALTFOR tynne. I mange tilfeller burde de vært det dobbelte.

 

Anabelle - Baatplassen er et kjempeflott forum. Jeg lærer ting hver dag!

:sailing:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

...En landstrømslader senser på batterispenningen og sørger for at ladespenningen holdes slik at batterispenningen ikke overstiger 14,4V. I denne perioden går det heller ikke lang tid før landstrømsladeren går over til vedlikeholdslading.

Våger meg på en liten presisering: Dette gjelder vel å merke hvis man har en forholdsvis ny og ikke altfor billig lader. Hvis man f.eks. låner fattern's gamle lader fra før førsteverdenskrig, er det vel ikke noen selvfølge at den senser på batterispenningen og i tillegg har vedlikeholdslading? I slike tilfeller er det vel større sjanse for at det kan utvikles knallgass - eller tar jeg feil?
Link to post

Våger meg på en liten presisering: Dette gjelder vel å merke hvis man har en forholdsvis ny og ikke altfor billig lader. Hvis man f.eks. låner fattern's gamle lader fra før førsteverdenskrig, er det vel ikke noen selvfølge at den senser på batterispenningen og i tillegg har vedlikeholdslading? I slike tilfeller er det vel større sjanse for at det kan utvikles knallgass - eller tar jeg feil?

Du har helt rett.  

 

Vær også klar over at en ny "bensinstasjonslader" som du kan kjøpe for noen hundrelapper kan gjøre det samme.

 

Jeg antar det her snakkes om to eller tretrinns ladere.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Har litt samme probelmstilling.  Skal ha besiktigelse av båten i forbindelse med bytte av forsikring til Norske Sjø.  Er det noen som vet hva de krever i forbindelse med batteri kasse.  

 

Utlufting, hovedstrøn bryter, hvor den kan opereres fra og tilgang til batteriene.  Har alt dette inn i salongen noe som kanskje ikke er riktig ????

fenris111.jpg
Link to post

Hvis man f.eks. låner fattern's gamle lader fra før førsteverdenskrig, er det vel ikke noen selvfølge at den senser på batterispenningen og i tillegg har vedlikeholdslading?

Hei.

 

Er det en slik som på bildet under du mener?

 

Bilde    Bilde

 

Denne hadde min salige far en gang. Den gang var den bestykket med selenlikeretter og to digre kulltrådslamper for å regulere til konstant strøm som kunne stilles inn med en reostat.  Håndtaket og litt av viklingene med motstandstråd kan sees på bildet.

 

Dessverre plukket jeg ut likeretteren en gang i ungdomen, og lampene er også borte. Synd, - ellers kunne den vært moden for museum.

 

Så nå er det elektronikk inni den digre boksen. Våget ikke å ta ut trafoen. Var redd issolasjonen mellom viklinger ikke skulle tåle håndteringen. Det er delvis papirissolasjon. Nå jobber den med konstant 14,4 volt, og strømmen på maks 6 amp. kan settes med reostaten. Bruker den ikke i båten, men noen ganger her hjemme dersom det er et eller annet batteri som trenger lading.

 

Har også en slik billig "bensinstasjonslader" fra Gummifabrikken. Se bildet under. Også den har jeg bygget regulering inn i, - der kan jeg til og med velge mellom full lading på 14,4 volt eller 13,5 volt. Alt det en gidder å styre med!

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Har litt samme probelmstilling.  Skal ha besiktigelse av båten i forbindelse med bytte av forsikring til Norske Sjø.  Er det noen som vet hva de krever i forbindelse med batteri kasse.  

 

Utlufting, hovedstrøn bryter, hvor den kan opereres fra og tilgang til batteriene.  Har alt dette inn i salongen noe som kanskje ikke er riktig ????

Jeg hadde besiktigelse i sommer, og fikk påpakning fordi det ikke var lokk over batteriene. Kortslutning mellom polene pga gjenstander som faller nedpå lager skrekkelig mye gnister har jeg hørt, så dette er sikkert helt riktig av besiktigelsesmannen. Jeg har løst dette midlertidig ved å skjære til en toliters isboks slik at jeg dekker pluss-polene. Et skikkelig lokk kommer i løpet av vinteren.

 

Når det gjelder lufting og hovedbryter hørte jeg ikke noe om dette. Batteriene står i motorrommet, og hovedbryter er plassert på skott mellom motorrom og kabin. Betjenes innefra kabinen.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 7 måneder senere...

Hei alle sjømenn/-damer!

 

Har idag 1 batteri i båten, men har funnet ut at etter hvert når vi får mer lys og diverse utstyr, må vi ha et batteri til. Er det noen som har et koblingsskjema for dette eller kan si hvordan det gjøres? Kan man bruke to forskjellige batterier, med en batterivelger i mellom eller må batteriene være like?

:sailing:

mvh

jonhei

Link to post

Hei alle sjømenn/-damer!

 

Har idag 1 batteri i båten, men har funnet ut at etter hvert når vi får mer lys og diverse utstyr, må vi ha et batteri til. Er det noen som har et koblingsskjema for dette eller kan si hvordan det gjøres? Kan man bruke to forskjellige batterier, med en batterivelger i mellom eller må batteriene være like?

:sailing:

mvh

jonhei

Jeg har to forskjellige størelser på batteriene (105-130ah), så det går fint.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post

For å ta det siste først, du kan bruke forskjellige batterier.

En normal-installasjon består av et "start-type" batteri for start av motoren, for motorer opp til 4L holder det ofte med et på ca 60Ahr.

Forbruks-banken kan bestå av et eller flere (parallell-koblede) batterier av "fritids-type".

(Ifølge "rykter" vil man få selvutladning av betydning dersom batteriene ikke er like.

Mitt uhøytidlige eksperiment viste at det ikke er noe problem i praksis. Inntil det motsatt er bevist forholder jeg meg til dette...)

 

 

 

Det første spørsmålet, hvordan koble det opp er verre.

Det finnes forskjellige løsninger og det er nærmest et relgiøst spørsmål hva som er best. :sailing:

 

I hovedsak er disse variantene vanlig:

 

Skille-dioder. (LarsH?)

Isolert reserve-batteri (Lotus)

Manuell velger (??)

Skille-rele (meg...)

 

Kan jo svare for fordelene med den siste løsning så kan sikkert LarsH/Lotus/?? svare for de andre.

  • Tilnærmet gratis å installere, man trenger et vanlig 30A rele (Biltema) pluss litt kabling.

    Evnt. kan man bruke et spennings-styrt rele. Koster noe mer (ca 500kr) men er enda enklere å installere.

  • Helt taps-fritt, forbruks-banken er direkte tilkoblet dynamoen.
  • Kan brukes selv om regulatoren ikke føler direkte på batteriet.
  • Svært drift-sikkert.
  • Og ikke minst, passer seg selv, intet å huske på.

Her er en enkel prinsipp-tegning:

Bilde

 

Mer detaljert, viser spennings-regulator og "innsiden" av dynamoen:

Bilde

Link to post

Og koblingsskjema har du under hvilken henvisning? Jeg regner med at du har lagt det ut her et eller annet sted. Da kan du regne at det er to rele-entusiaster på baatplassen.no.

Lagt til skjema.

Spent på om vi får høre fra noen "manuell skille-bryter"-entusiaster.

Har lurt på hva det er som får så mange til å velge en slik løsning...  :sailing:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...