OT-flyktning Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 med 66A blir det et maks spenningsfall på 0,1V ved bruk av 50mm2, og det må vel holde i massevis...? Finnes det noen gode regler for hva som er akseptable spenningsfall? 0,5V, 1V, 2V? Og det er MAKS! Når du har slått på ALLT. Rett før alle sikringene går samtidig! ...men hvorfor telle på kronestykkene ? En 70 mm2 kabel fremfor en f.eks 35mm2 kabel er jo småpenger i denne forbindelsen ? Finnes andre grunner enn penger: lettere å legge f eks. Jeg kastet nylig ut noen 'jernbaneskinner' siden de gjorde det umulig å åpne korkene på batteriene Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 lettere å legge f eks. Det har du helt rett i. ( Legger 120 mm2 selv for øyeblikket ) Det aller viktigste er vel at ladestrømmen fra lader eller motor ikke gir et for stort spenningsfall, slik at du aldri får toppet batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Det er en vanlig misforståelse: i det tidsrommet hvor du topper batteriene er strømmen forholdsvis lav. Da trenger du ikke store dimensjoner. Med andre ord: hvis du får problemer med toppingen pga for tynne kabler har du et større problem: brannfare i det elektriske under den første ladeperioden, særlig med separat senseledning. Sitér dette innlegget Link to post
omh1 Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Hei Angående kabellengder og tykkelser: Etter det jeg forstår har noen båter en kabel fra dynamo direkte på batteriet. Andre (som meg) har en kabel fra dynamo til starter og fra starter til batteri. Mitt spørsmål er: Kabelen fra dynamo til starter er mye tynnere enn fra starter til batteri. Bør kabel fra dynamo til starter være like tykk som kabel fra starter til batteri? Jeg har en Ford/SABB 2728t med en standard dynamo på 70A. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Det er vanlig at kabel fra dynamo til starter er tynnere enn fra starter til batteri, det er pga startstrømmen til starteren som er mye høyere enn ladestrømmen. Du må måle om du har mye spenningsfall mellom dynamo og starter, dersom dette er akseptabelt er det ingen grunn til bekymring. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Det er så pga at starteren vanligvis trekker mer strøm enn dynamoer leverer. 150 til 600A er normalt mens starteren begynner å dreie (startmoment). Dynamoen din leverer derimot "kun" maks 70A, derfor regner man med tynnere kabler. Men tykkere kabler fra dynamoen til batteri blir interessant hvis man har enten stort batterikapasitet som skal lades eller storforbrukere som f.eks. ankervinsj og baugtruster som skal støttes i fra dynamo. I så fall blir det desto bedre for både elektromotorer og batteriet hvis det finnes bare lite spenningsfall. Som det ble sagt allerede: Hva koster kabel i forhold til nytten man får. Bortsett av "vanskeligheter" med å strekke det finnes det i hvert fall ikke noe ulemper. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
sydspissen Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 (redigert) En kommentar til mitt innlegg over, hvor jeg la 120 mm2 kabler ekstra frem til baugthruster. ( Hadde 120 fra før, og la 120 i tillegg på 8 meter kabelstrekk ( Frem og tilbake = 16 meter ) Thrusteren er ikke til å kjenne igjen ! Nå sparker den ENORMT mye mer enn den gjorde før... Redigert 9.Oktober.2009 av sydspissen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Ja, det er ofte så fordi den får den effekten den trenger siden spenningene stemmer. Gratulerer. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
omh1 Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 hei igjen Sett at Dynamoen min leverer maks 70A, hvor tykk kabel bør jeg ha til starter for å ikke tape lading til batteriene? Tror jeg har ca 6 mm (skal måle i morgen) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Det kan du beregne sjøl med en Kabelkalkulator Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Sett at Dynamoen min leverer maks 70A, hvor tykk kabel bør jeg ha til starter for å ikke tape lading til batteriene? Det tapes ikke noe lading. Det er bare spørs hvor rask at batteriene skal lades. Forestill deg batterilading som å fylle opp en tank ved hjelp av en hageslange. Tynn slange = mye tid. Tykk slange = raskere. Men likevel bli tanken full med begge to. Så, hvis man har "endløs" både tid og penger for å la motoren gå da kan man stortsett la det være som det er originalt. Det samme gjelder forresten for mange også omvent, når motoren bare brukes "en halv time" hver dag. I så fall hjelper det bare med en bra landlader uansett. Ellers og som vanlig: Det som er mest (v-) r-iktig er å sjekke både situasjonen og det man ønsker. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lillebror Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Står nå overfor en ombygging av el.anlegget. Ønsker separat startbatteri på 100 amp og en forbruksbank på 2x120 amp. . Er svært fasinert av Ingars opplegg og har egentlig bestemt meg for det. Det jeg lurer på er hvilke kabeldimensjoner jeg skal bruke til de forskjellige strekkene: 1. Startbatteriet står 120 cm fra dynamoen 2.Forbruksbanken står ca 4 meter fra dynamo og startbatteri. 3.Dynamoen er på 140 amp. 4. Fra dynamo til rele er det 1.5 meter og til ladelampe er det 7 meter. 5.Tenkte å bruke et enkelt rele, men ser at det er fler og fler som anbefaler BEP dual sense. Kan jeg ikke bruke en vedlikeholdslader på forbrukbanken hvis jeg går for at enkelt rele som styres av ladelampa? Noen som kan hjelpe meg? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Bruk BP's kabelkalkulator for å beregne kabeldimensjon. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 (redigert) Selvfølgelig kan vi det Johnny : Selv om det er lenge siden du lurte på det! Redigert 5.November.2009 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Lillebror Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Måtte bare ut å tjene noen penger i mellomtiden, men nå fortsetter planleggingen. Takk til Zach for henvisnin til kalkulator. Har lekt litt med den, men problemet er å vite hvilken strøm som går mellom de forskjellige punktene. Ledningen til/fra ladelampa er sikker en tynn flis, jeg kan jo ta utgangspunkt i den som går der nå. Man hva med lading i et sånt opplegg. Kan jeg bruke den gamle biltemaladeren direkte på vedlikeholdsbatteriene? Er det lurt? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Startbatteriet trenger sjelden ekstern lading. Du bruker kanskje bare 1 Ah under start, og det kompenseres fort når du er underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 (redigert) Hvor mange Ah man tar fra startbatteriet kommer jo an på hva man har koplet til dette batteriet. Jeg har en SP 75 truster, Yanmars ettergløding på 120A (så vidt jeg husker) i seks minutter, og en 1000W vinsj i tillegg. Da blir jo startmotoren ingenting i forhold. Fremdeles er det ikke snakk om mye energi som blir tatt ut. Det største problemet er å ha et batteri og kabler som takler det høye strømuttaket. Det eneste jeg angrer på når jeg byttet batterier i fjor er at jeg ikke gjore som Lotus anbefaler; en overdimenjonert batteribank til allt, og et ekstrabatteri til den dagen det har sjedd noe uforutsett. Vanligvis ønsker jeg ikke å tappe batteriene mer enn 50%, og da er det aldri problemer med strøm til start allikevel. Redigert 5.November.2009 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Gløding med 120A? Kan det være riktig? Det høres da voldsomt ut! Selv har jeg en Yanmar som klarer seg utmerket uten gløding som de fleste moderne bilmotorer klarer seg uten, selv om vinteren. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bartesam Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 (redigert) Er nok heller 12 A. Henger mere på greip det. Mener å huske at smeltesikringen på glødekretsen til en del biler er på rundt 25-30A Redigert 5.November.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Komodo Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Nå er ikke jeg noen elektriker, men jeg mener det var 120A jeg målte det til ja. Husk at det ikke er snakk om gløding, men ettergløding. Så vidt jeg har forstått for å høyne temperaturen i brennkammeret de første minutte etter start for å redusere utslipp. Det var vel ikke innført ennå når Yanmar`n din gikk gjennom produksjonslinga Lars H? Forøvrig klarer motoren min seg også utmerket uten denne etterglødingen, men hos forhandleren påpekte de at jeg kom til å bli lei sotingen dersom jeg koblet den fra. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Zach Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 (redigert) Hvor mange Ah man tar fra startbatteriet kommer jo an på hva man har koplet til dette batteriet. Jeg har en SP 75 truster, Yanmars ettergløding på 120A (så vidt jeg husker) i seks minutter, og en 1000W vinsj i tillegg. Da blir jo startmotoren ingenting i forhold. Fremdeles er det ikke snakk om mye energi som blir tatt ut. Det største problemet er å ha et batteri og kabler som takler det høye strømuttaket.... Han skal jo ha et separat startbatteri (som han ikke har hatt før), og båten er 23 fot. Kan hende har han glødning og truster, men da går jo motoren. Winch? Sier ikke noe om det. Redigert 5.November.2009 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lillebror Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Jeg skjønner av sammenhengen at jeg bør beregne kabel ut fra 800 amp fra starter til startbatteri (120 cm). Putter det inn i kalkulatoren og ser hva jeg får. Jeg har aldri hørt om at min D3 har ettergløding. Har den det? Hvordan skal jeg beregne hvilken strøm jeg kan legge til grunn for kablene til forbruksbanken? Noen som kan gi meg tips om det? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 (redigert) 800 amp! Trykkfeil? Hvilke forbrukere har du på startbatteriet? Hvis det er mange forbrukere (starter; baugtruster; ankerwinch); så kjører du ikke alle på en gang. Med bare starter er forbruket neppe over 250 amp. Redigert 6.November.2009 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lillebror Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Glemte det med vinsj. Har en IL 500 w inside. Den skal kobles til startbatteriet, men er dette ikke en egen beregning ut fra vinsjens maksstøm og avstand for? Tenkte å her å bruke det jeg har nå siden denne virker uten problemer. Har dette noe å bety for dimensjoneringen til startmotor og dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
Lillebror Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Har ikke forbuket til starteren her nå, men batteriet har en betegning som heter 800cca elle noe sånt. Er ikke det max belastning? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.