Jump to content

Batteribank, kabeldimensjon etc.


MortenKj

Recommended Posts

med 66A blir det et maks spenningsfall på 0,1V ved bruk av 50mm2, og det må vel holde i massevis...? Finnes det noen gode regler for hva som er akseptable spenningsfall? 0,5V, 1V, 2V?

 

Og det er MAKS! Når du har slått på ALLT. Rett før alle sikringene går samtidig!

 

 

...men hvorfor telle på kronestykkene ?

En 70 mm2 kabel fremfor en f.eks 35mm2 kabel er jo småpenger i denne forbindelsen ?

 

Finnes andre grunner enn penger: lettere å legge f eks. Jeg kastet nylig ut noen 'jernbaneskinner' siden de gjorde det umulig å åpne korkene på batteriene

Link to post

Det er en vanlig misforståelse: i det tidsrommet hvor du topper batteriene er strømmen forholdsvis lav. Da trenger du ikke store dimensjoner.

 

Med andre ord: hvis du får problemer med toppingen pga for tynne kabler har du et større problem: brannfare i det elektriske under den første ladeperioden, særlig med separat senseledning.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei

 

Angående kabellengder og tykkelser:

 

Etter det jeg forstår har noen båter en kabel fra dynamo direkte på batteriet. Andre (som meg) har en kabel fra dynamo til starter og fra starter til batteri.

 

Mitt spørsmål er: Kabelen fra dynamo til starter er mye tynnere enn fra starter til batteri. Bør kabel fra dynamo til starter være like tykk som kabel fra starter til batteri?

 

Jeg har en Ford/SABB 2728t med en standard dynamo på 70A.

Link to post

Det er så pga at starteren vanligvis trekker mer strøm enn dynamoer leverer.

150 til 600A er normalt mens starteren begynner å dreie (startmoment).

 

Dynamoen din leverer derimot "kun" maks 70A, derfor regner man med tynnere kabler.

 

Men tykkere kabler fra dynamoen til batteri blir interessant hvis man har enten stort batterikapasitet som skal lades

eller storforbrukere som f.eks. ankervinsj og baugtruster som skal støttes i fra dynamo.

I så fall blir det desto bedre for både elektromotorer og batteriet hvis det finnes bare lite spenningsfall.

 

Som det ble sagt allerede:

Hva koster kabel i forhold til nytten man får.

Bortsett av "vanskeligheter" med å strekke det finnes det i hvert fall ikke noe ulemper.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Sett at Dynamoen min leverer maks 70A, hvor tykk kabel bør jeg ha til starter for å ikke tape lading til batteriene?

Det tapes ikke noe lading.

Det er bare spørs hvor rask at batteriene skal lades.

 

Forestill deg batterilading som å fylle opp en tank ved hjelp av en hageslange.

Tynn slange = mye tid.

Tykk slange = raskere.

Men likevel bli tanken full med begge to.

 

Så, hvis man har "endløs" både tid og penger for å la motoren gå da kan man stortsett la det være som det er originalt.

 

Det samme gjelder forresten for mange også omvent, når motoren bare brukes "en halv time" hver dag.

I så fall hjelper det bare med en bra landlader uansett.

 

Ellers og som vanlig: Det som er mest (v-) r-iktig er å sjekke både situasjonen og det man ønsker.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 4 uker senere...

Står nå overfor en ombygging av el.anlegget. Ønsker separat startbatteri på 100 amp og en forbruksbank på 2x120 amp. .

Er svært fasinert av Ingars opplegg og har egentlig bestemt meg for det.

Det jeg lurer på er hvilke kabeldimensjoner jeg skal bruke til de forskjellige strekkene:

 

1. Startbatteriet står 120 cm fra dynamoen

2.Forbruksbanken står ca 4 meter fra dynamo og startbatteri.

3.Dynamoen er på 140 amp.

4. Fra dynamo til rele er det 1.5 meter og til ladelampe er det 7 meter.

5.Tenkte å bruke et enkelt rele, men ser at det er fler og fler som anbefaler BEP dual sense.

 

Kan jeg ikke bruke en vedlikeholdslader på forbrukbanken hvis jeg går for at enkelt rele som styres av ladelampa?

Noen som kan hjelpe meg?

Link to post

Måtte bare ut å tjene noen penger i mellomtiden, men nå fortsetter planleggingen.

Takk til Zach for henvisnin til kalkulator. Har lekt litt med den, men problemet er å vite hvilken strøm som går mellom de forskjellige punktene.

Ledningen til/fra ladelampa er sikker en tynn flis, jeg kan jo ta utgangspunkt i den som går der nå.

 

Man hva med lading i et sånt opplegg. Kan jeg bruke den gamle biltemaladeren direkte på vedlikeholdsbatteriene? Er det lurt?

Link to post

Hvor mange Ah man tar fra startbatteriet kommer jo an på hva man har koplet til dette batteriet. Jeg har en SP 75 truster, Yanmars ettergløding på 120A (så vidt jeg husker) i seks minutter, og en 1000W vinsj i tillegg. Da blir jo startmotoren ingenting i forhold. Fremdeles er det ikke snakk om mye energi som blir tatt ut. Det største problemet er å ha et batteri og kabler som takler det høye strømuttaket.

 

Det eneste jeg angrer på når jeg byttet batterier i fjor er at jeg ikke gjore som Lotus anbefaler; en overdimenjonert batteribank til allt, og et ekstrabatteri til den dagen det har sjedd noe uforutsett. Vanligvis ønsker jeg ikke å tappe batteriene mer enn 50%, og da er det aldri problemer med strøm til start allikevel.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Gløding med 120A? Kan det være riktig? Det høres da voldsomt ut! Selv har jeg en Yanmar som klarer seg utmerket uten gløding som de fleste moderne bilmotorer klarer seg uten, selv om vinteren.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nå er ikke jeg noen elektriker, men jeg mener det var 120A jeg målte det til ja. Husk at det ikke er snakk om gløding, men ettergløding. Så vidt jeg har forstått for å høyne temperaturen i brennkammeret de første minutte etter start for å redusere utslipp. Det var vel ikke innført ennå når Yanmar`n din gikk gjennom produksjonslinga Lars H? Forøvrig klarer motoren min seg også utmerket uten denne etterglødingen, men hos forhandleren påpekte de at jeg kom til å bli lei sotingen dersom jeg koblet den fra.

Link to post
Hvor mange Ah man tar fra startbatteriet kommer jo an på hva man har koplet til dette batteriet. Jeg har en SP 75 truster, Yanmars ettergløding på 120A (så vidt jeg husker) i seks minutter, og en 1000W vinsj i tillegg. Da blir jo startmotoren ingenting i forhold. Fremdeles er det ikke snakk om mye energi som blir tatt ut. Det største problemet er å ha et batteri og kabler som takler det høye strømuttaket.

...

Han skal jo ha et separat startbatteri (som han ikke har hatt før), og båten er 23 fot. Kan hende har han glødning og truster, men da går jo motoren. Winch? Sier ikke noe om det.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post

Jeg skjønner av sammenhengen at jeg bør beregne kabel ut fra 800 amp fra starter til startbatteri (120 cm). Putter det inn i kalkulatoren og ser hva jeg får. Jeg har aldri hørt om at min D3 har ettergløding. Har den det?

Hvordan skal jeg beregne hvilken strøm jeg kan legge til grunn for kablene til forbruksbanken? Noen som kan gi meg tips om det?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...