Jump to content

Yanmar YSE12 som soter


tom-ass

Recommended Posts

Hei på dere.

 

Yanmar`n min soter voldsomt på full gass.

 

0-5 knop = Fint

5-7 knop = Sot

 

Merker betraktelig forskjell på vanntempraturen i eksosen (er varmere), og kjølevannet som kommer ut der er veldig svart av sot. Båten er hvis og selfølgelig syns det! :confused:

 

Hva kan dette komme av?

 

Jeg går sjelden over 5 knop, mest fordi jeg er engstlig over denne sotinga, men også pga at det bråker betraktelig mer, og farten øken kun med en knop eller to.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Kan hende problemet ligger i slitt pumpe eller i dysa.Har maken motor samme problem.Gutta på Fyksen i Elverum har skjekket dysa den var ok da sier de at pumpa kan være orsaken.Slitt pumpe gir dårlig trykk i dysa som gir dårlig spredning med påfølgende soting og svart røyk.Du må fikse det så du ikke får stopp på storsjøen :flag:

 

roy_n

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hatt dysa på sjekk på dieselverksted, den var helt OK.

 

Noen lokale mekanikkere jeg kjenner sier det er pumpa (regulatoren), men de mener jeg må ha ny fjær, pga at den har strekt seg med årene. (Derfor går motoren dårlig på tomgang)

 

Bilde

 

Jeg har prøvd å få tak i en slik, uten hell så langt.

 

roy_n: Har du prøvd å justere pumpa?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Har levert både pumpe og dyse hos Fyksen i Elverum tar en ordentlig skjekk på det.Har nettopp kjøpt motoren tidligere eier har kostet på kr 30000,- så da bruker jeg noen kr på full skjekk av drivstoff systemet.Fyksen skaffer deler til Yanmar mulig de kan hjelpe med det du leter etter.

 

roy_n :drink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har slitt med min yse12 i mange år. Har totalrenovert med nye pakninger og syliderforing. I sommer har den vært vanskelig å starte. Har ligget i brygga 3 uker mens jeg har feilsøkt. Dyse og pumpe var i orden. Det ble byttet en nål i regulatoren. Nå starter den med en gang! Har også montert en drivstoffpumpe fra biltema.

 

Du må justere regulatoren. Jeg tror at slakk i fjæren kan kompenseres med justering.

  • Sett gasshåndtaket i fullgass stilling
  • Løsne eksenterskruen (17 mm mutter)
  • Skru på eksenterskruen slik at kjørnemerket vender mot deg (vekk fra motoren)
  • Løsne regulatorarm
  • Skru regulatorspindel forsiktig til. Maks styrke to fingre på skrutrekker
  • Skru til reglulatorarm
  • Juster kjørnemerket til venstre (mot vannpumpa)
  • Skru til
  • Test motor, juster på nytt dersom det ikke hjelper
Det står egentlig at dette skal gjøres på verksted, men jeg har gjort dette selv med godt resultat. Bare pass på å ikke skru til regulatrorspindel for mye.

 

 

I Tønsberg er det et firma som kjenner denne motoren inn og ut. Det er Tønsberg Turbodiesel. De har hjulpet meg mye.

 

Jeg har brukt mange timer på å få dette til!

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...