Jump to content

Skifte av dyser på Volvo Penta AQAD41A


Tommy007

Recommended Posts

Som regel holder det å bare skifte dysa. Holderne er som regel i orden. Kjøp deg en verkstedmanual for aktuell motor. Der står det rimelig utførlig hvordan du gjør det. Det finnes spesialverktøy, bla en uttrekker ala ei spikerpumpe for å trekke dyseholderen ut av sitt leie i toppen. Har du ikke denne klarer du det fint uten. Pass bare på at kopperforiga rundt dysa ikke følger med når du trekker ut dysa. Ei god wicegriptang er bra å benytte hvis dysa sitter fast og du må mosjonere løs dysa. Har du skrudd litt tidligere er dette en enkel sak.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dysesjau består av skifte av dysespiss og justering av åpningstrykk. Dette gjøres best på et eller annet dieselverksted. "Normalpris" pr dyse er i overkant av kr 800.- pr dyse inkl. arbeid og deler.

 

Om dysene ikke har satt seg fast klarer du greit å få de ut med normalt verktøy.

1: Løsne dyserøret og returrør.

2: Løsne mutteren på klaven som holder dysen nede.

3: Ta tak med en wisegrip tang e.l. i toppen på dysen (pass på gjengene) og vri/løft. Om dysen ikke løsner med håndkraft må der gjerne spesialverktøy til. Om du bruker for mye kraft kan hele kobberrøret som dysen står i følge med opp og da har du laget deg en større jobb enn nødvendig...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Følger kopperhyla med på veien opp vil du få vann inn i sylinderen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg skal bytte kjølevann (frostvæske) allikevel, det har en brun farge som jeg ikke liker, tror ikke det har vært frostvæske på den hele tiden (muligens tappet ned hver vinter) Kan det være lurt å kjøre igjennom noe "radiator rens" ?

 

Hvor "lett" følger kopperhylla med ? Har to motorer dvs 12 dyser, hva er oddsen....

Link to post
Share on other sites

umulig å tippe oddsen på om dyseforingane følger med opp, er berre en måte å finne det ut på....

men det er standard-prosedyre å tappe ned kjølevæska ja... :cheers:

 

mykje lettare å tappe ned/fylle på igjen kjølevæske, enn å fylle opp sylinderen med kjølevæske :headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...