Tommy007 Startet 9.August.2006 Del på Facebook Startet 9.August.2006 Jeg skal sjekke dysene på min VP AQAD41A og lurer på om noen har erfaringer med dette? Trenger man spesial verktøy? Er det spesielle hensyn man må ta? Skifter man "bare" dysespissen, eller hele dysen? Finnes det noen manual for å gjøre dette? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 9.August.2006 Del på Facebook Svart 9.August.2006 http://www.drevia.se/index.html Her finner du bl.a. verksted/rep.-manualer til VP. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.August.2006 Del på Facebook Svart 9.August.2006 Som regel holder det å bare skifte dysa. Holderne er som regel i orden. Kjøp deg en verkstedmanual for aktuell motor. Der står det rimelig utførlig hvordan du gjør det. Det finnes spesialverktøy, bla en uttrekker ala ei spikerpumpe for å trekke dyseholderen ut av sitt leie i toppen. Har du ikke denne klarer du det fint uten. Pass bare på at kopperforiga rundt dysa ikke følger med når du trekker ut dysa. Ei god wicegriptang er bra å benytte hvis dysa sitter fast og du må mosjonere løs dysa. Har du skrudd litt tidligere er dette en enkel sak. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
SveinHa Svart 9.August.2006 Del på Facebook Svart 9.August.2006 Dysesjau består av skifte av dysespiss og justering av åpningstrykk. Dette gjøres best på et eller annet dieselverksted. "Normalpris" pr dyse er i overkant av kr 800.- pr dyse inkl. arbeid og deler. Om dysene ikke har satt seg fast klarer du greit å få de ut med normalt verktøy. 1: Løsne dyserøret og returrør. 2: Løsne mutteren på klaven som holder dysen nede. 3: Ta tak med en wisegrip tang e.l. i toppen på dysen (pass på gjengene) og vri/løft. Om dysen ikke løsner med håndkraft må der gjerne spesialverktøy til. Om du bruker for mye kraft kan hele kobberrøret som dysen står i følge med opp og da har du laget deg en større jobb enn nødvendig... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Tommy007 Svart 9.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2006 Takk for gode tips så langt, dette ser rimelig greit ut. Wisegrip tang finnes Mente jeg har lest noe om kjølevann, at det er en viss fare for at det kan komme ned i sylinderen? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.August.2006 Del på Facebook Svart 9.August.2006 Følger kopperhyla med på veien opp vil du få vann inn i sylinderen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ingar Svart 9.August.2006 Del på Facebook Svart 9.August.2006 Jeg så på når folk fra et Volvo verksted skulle demontere en dyse, og selv om de hadde spesialverktøy tappet de vannet først. Virket på meg som om dette var standard prosedyre. (Servicemanualen ligger i Dokumentarkivet) Sitér dette innlegget Link to post
Tommy007 Svart 9.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2006 Jeg skal bytte kjølevann (frostvæske) allikevel, det har en brun farge som jeg ikke liker, tror ikke det har vært frostvæske på den hele tiden (muligens tappet ned hver vinter) Kan det være lurt å kjøre igjennom noe "radiator rens" ? Hvor "lett" følger kopperhylla med ? Har to motorer dvs 12 dyser, hva er oddsen.... Sitér dette innlegget Link to post
Mørebas 19 Svart 9.August.2006 Del på Facebook Svart 9.August.2006 umulig å tippe oddsen på om dyseforingane følger med opp, er berre en måte å finne det ut på.... men det er standard-prosedyre å tappe ned kjølevæska ja... mykje lettare å tappe ned/fylle på igjen kjølevæske, enn å fylle opp sylinderen med kjølevæske Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.