Jump to content

Halvfabrikat


Geir_M.

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe halvfabrikat, hvor mye bør jeg sette av til varmer, kokeapparat,kjøleskap, varmtvannsbereder, baugpropell osv. .

Er det noen med erfaring som kan liste opp det man må ha og oppgi en ca. sum ?

Skjønner at det er vanskelig men kan noen forsøke å gi meg en pekepinn ?

Har selv kommet fram til ca. 150 000, er det helbom eller?

Redigert av Geir_M. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å gi noe konkret svar på hva dette koster. Det spørs helt på hvilke løsninger du velger. Skal du f.eks ha kjøleaggregat med ASU-funksjon, koster dette fort det dobbelte av en vanlig kompressor (jeg går ut fra at det er en motorbåt, så SP-funksjon er kanskje ikke så interessant som i en seilbåt).

 

Ta utgangspunkt i leverandørenes listepriser og se hvor langt du kommer. Du kan være heldig å klare å prute deg ned hvis du kjøper alt på ett sted, eller få gode tilbud om vinteren. Skal det lønne seg å installere dette selv, er det sjelden et godt utgangspunkt å betale full listepris.

 

Det som er viktig er at du kalkulerer inn alt installasjonstilbehøret som ikke er inkludert i standardprisen. F.eks ekstra uttak fra varmeapparatet, koblinger/slanger og tilbehør til varmtvannsbereder, tykke kabler til baugpropell (evt. ekstra batteri) etc. Det blir fort mange båtkroner av slikt. Men for 150 burde du komme et godt stykke på vei.

 

Hva slags båt snakker vi om?

Link to post
Share on other sites

Har vært og sett på båten i dag, en tresfjord 315.

Fin båt, men tresfjorden er først og fremst bygget for hekkagregat og jeg sverger til fast aksling.

I følge selger er det mulig å bygge den om (det er gjort tidligere) men det blir en ganske omfattende støpejobb for å sette inn fast aksling.

Går nå i tenkeboksen noen dager. Som sagt en veldig fin båt.

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å gi noe konkret svar på hva dette koster. Det spørs helt på hvilke løsninger du velger. Skal du f.eks ha kjøleaggregat med ASU-funksjon, koster dette fort det dobbelte av en vanlig kompressor (jeg går ut fra at det er en motorbåt, så SP-funksjon er kanskje ikke så interessant som i en seilbåt).

 

Bare en liten kommentar til ASU funksjon på kjøleaggregat.

For meg er det komplett umuilg å skjønne at dette at det er mulig å selge dette. Vi snakker om et pristillegg for dette på flere tusen kroner (3000?).

Det blir sagt at denne funksjonen skal holde kjøleskapet i "drift" kanskje inntil 10 timer etter at motoren har stoppet, forutsatt at den har vært i drift tilstrekkelig lenge til å kjøle ned "saltpatronen".

 

Hvis man ser på data på et normalt kjøleskap ligger gjennomsnittlig forbruk på rundt 1 Ah. Det vil mao si at ASU funksjonen yter ca 10 Ah.

Dette ASU "batteriet" som yter ca 10 Ah og koster 3000?kr må da være en vanvittig dyr måte å lagre strøm på?

 

Hvis man som alternativ til til ASU kjøper et batteri som er 10 Ah større ville man få samme funksjon, til en brøkdel av prisen. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hvis man som alternativ til til ASU kjøper et batteri som er 10 Ah større ville man få samme funksjon, til en brøkdel av prisen. :rolleyes:

Uten å ha ASU selv eller å ha annen kjennskap til funksjonen enn det jeg har lest, fungerer det mer slik at det kjøler maksimalt når man har tilgang på strøm, og da kjøler ned "patronen". På den måten sparer man strøm når man ikke kjører for motor. Å bare kjøpe et større batteri, er nok neppe en fullgod erstatning. Men klart, hvis man sørger for å justere termostaten hver gang men går for motor (og huske på å justere den tilbake når motor slås av), og ha noen flasker med vann i kjøleboksen i nærheten av kjøleelementet, kan man sikkert få samme funksjon gratis, mot litt mer arbeid. Det er vel bekvemmeligheten som koster.
Link to post
Share on other sites

Men klart, hvis man sørger for å justere termostaten hver gang men går for motor (og huske på å justere den tilbake når motor slås av), og ha noen flasker med vann i kjøleboksen i nærheten av kjøleelementet, kan man sikkert få samme funksjon gratis, mot litt mer arbeid. Det er vel bekvemmeligheten som koster.

Bruker å ta med noen kjøleelement som jeg putter opp i boksen. Disse kan man jo og bytte inn i ferdig nedkjølte element mange steder til en billig penge. De tar jo litt plass, men hjeper godt med å holde på kulden.
Link to post
Share on other sites

Uten å ha ASU selv eller å ha annen kjennskap til funksjonen enn det jeg har lest, fungerer det mer slik at det kjøler maksimalt når man har tilgang på strøm, og da kjøler ned "patronen". På den måten sparer man strøm når man ikke kjører for motor.

 

Hvis du tenker deg om er det nøyaktig dette som skjer når du lader batteriene også. Lader max når motoren går....... Automatisk ivaretatt av regulatoren på dynamoen.

Link to post
Share on other sites

Hvis du tenker deg om er det nøyaktig dette som skjer når du lader batteriene også. Lader max når motoren går....... Automatisk ivaretatt av regulatoren på dynamoen.

Jo, du får mer å tære på (men det får du med ASU også), men det er ikke gitt at kjøleboksen skjønner at den skal starte opp fordi den får mer strøm. Altså kjøler den ikke mer enn normalt når strømmen er "gratis", fordi ingen forteller den det. Det er vel det som er poenget med ASU, at batteriene lades OG at kjøleboksen kjøler mer enn normalt når man går for motor.

 

Men såklart, går man for motor hele tiden, eller passer på å kjøre motor noen timer om dagen når man ligger i uthavn, er det ikke noe problem med for lite strøm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...