Jump to content

Demperplate


Båtvenn

Recommended Posts

Kjøpte båt for eit par månader sidan. 18 fot med 80 hk Iveco, marinisert 2,5L dieselmotor, ca 92 mod og VP 270 drev, planande båt ca 20 knop. Demperplata mellom motor og drev var defekt. Monterte ny original VP plate og nytt lager i drevet. Originalt satt ein AQ 130 B20 bensin motor. Dieselmotoren har gått i båten 4-5 år. Båten gikk i ca 10 min så var plata gåen igjen. Dreiemomentet på desse to motorane er nokonlunde likt.

Har nokon vore borte i dette problemet? Kvar kan ein evnt få tak i forsterka plate, har prøvd Volvo Norge uten noko særleg framskritt...

Link to post
Share on other sites

har aldri hørt om noe liknende men hadde en hendelse at inngangslagret i drevtoppen på et 280 drev raste (vp veksted hadde glemt pakning på tappeskruen = nix olje) og da bråstoppet aq 140en så ettertrykkelig at akslen til drivknuten vred seg nesten av. (fra 3000 o/min) meen skruene holdt uten problem.

 

så med mindre skruene var løse av en eller annen grunn skal de ikke kunne bli dratt av.

hvor mange skruer er det totalt igjen?

Link to post
Share on other sites

Plata er festa til svinghjulet med 6 stk M8. Alle desse er fortsatt ok men forbindelsen mellom plata og hjertet i plata er 3 stk 1/4 toms klinkenaglar, desse er tvers av, innerplata med splinen kan difor rotera fritt frå svinghjulet. 6 stk demperfjærer ligg lause inne i svinghjulskåpa.

Link to post
Share on other sites

Plata er festa til svinghjulet med 6 stk M8. Alle desse er fortsatt ok men forbindelsen mellom plata og hjertet i plata er 3 stk 1/4 toms klinkenaglar, desse er tvers av, innerplata med splinen kan difor rotera fritt frå svinghjulet. 6 stk demperfjærer ligg lause inne i svinghjulskåpa.

Akkurat det samme skjedde med min MD40 for noen år siden, Forskjellen var at når ny plate ble satt inn, var allt i orden til jeg solgte båten etter noen år.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...