Jump to content

Turtallsperren slår inn på ny båt.


Mulle

Recommended Posts

Min nye båt går i maks turall (hører turltallssperren slår inn) lenge før maks gasspådrag. Jeg ville tro at båten kan bikke over 40knop (Bowrider på 600kg, 17ft med 115Hk 4t.) men turtallsperren stopper den på ca 31kn. Er det noen som vet hvor stor propell jeg burde ha? Virker som om den jeg har fått med er noe liten.

 

-M

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen ombord på Baatplassen :yesnod:

 

Har du en Bella 512 eller en Bella 530? 115 hk på 512 høres ut som veldig mye, for den gjør godt over 40 knop med 90 hk.

 

Når turtallsperren slår inn på motoren har du får liten propell - punktum! og med 115 hk på 17 fots båt skal du få mer enn 31 knop - punktum. men du må jo ha en aldeles vidunderlig akselerasjon med det oppsettet da :yesnod:

 

hvor stor propell du skal ha er vanskelig å si uten å vite mer om hva slags propell du har i dag - men for hver 2" du går opp kan man ofte anta at turtallet går ned med 200 omdreininger. Propellvalg er ofte litt prøving og feiling og aveining av hva du vil ha - maks toppfart eller maks aksellerasjon. Kanskje en mellomting er det som ofte velges?

Link to post
Share on other sites

Det er den nye Bella 530 Excel. Jeg har ikke klart å se noen form for identifikasjon på propellen. Den er bare skinnende blank, og ser ut som en OK stålpropell. Antagelig må jeg ta av propellen for å finne betegnelsen. Kan kanskje være en 15 tommer mens jeg burde ha 19 tommer? Hvis den nå går i 31kn / 15 * 19 = 39kn, fremdeles på max turtall. ca40knop burde vel ikke være umulig på en god dag.

 

-M

Link to post
Share on other sites

Motoren er ferdig innkjørt. Båten nærmest hopper opp i plan, og går lett til 6100omdr. der turtallssperra slår inn. Må trekke gassen ganske langt ned for at den skal komme ned på 5900-6000, så det virker som om jeg har ganske mye effekt å gå på. Motoren er en Suzuki DF115, som har gearutveksling 2.59. Ser at propeller fra 14x16 til 14x28(!) selges fra Suzuki til denne motoren. Tror kanskje jeg har 16 eller 18, og trenger kanskje 24 eller 26?

 

-M

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...