Jump to content

Forholdene på sjøen er ikke så ille allikevel.


saga

Recommended Posts

Her kan man lese at de forferdelig forhold som mange forsøker å tegne bilde av med hensynsløse båtførere uten kompetanse i høy fart om med påfølgende ulykker egentlig ikke stemmer med virkeligheten.

 

Virkeligheten er at selv om antall fritidsbåter har økt betydelig så har imidlertid skadene, ulykkene, drukningnene og bøteantallet heller gått ned. Ingen statistikk tilsier heller at nybegynnerne på sjøen er dårligere båtfolk en de øvrige og med det antall nye båtfolk på sjøen så er altså de fleste negative faktorene nevnt ovenfor på nedadgående trend.

 

All den negative publisitetet om de påståtte forferdelig forhold på sjøen har nok heller årsak i den tabloidpreget nyhetspressen som benytter enhver anledning til å blåse opp enkelttilfeller og generalisere disse til å gjelde båtfolk generelt. I tillegg til at enkelte "linselus", også i Redningsselskapet, liker å stikke seg frem for å kommentere hvor ille forholdene er, og bruke dette som argument for mere regulering og strengere regler for båtfolket med innføring av båtførerprøve m.m.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er overrasket over den til dels naive holdningen mange debattanter har til innføring av obligatorisk båtførerbevis på sjøen. Ser ikke bort fra at noen har en skjult agenda, og da har det jo sin misjon, men ser man bort i fra dette er det overraskende mange som har en blind tro på at dette magiske beviset løser alle problem.

 

De hendelser som får "fundamentalistene" til å straks kreve innføring av båtførerbevis er følgende:

 

1) Ikke overholde vikeplikt

2) Ikke overholde fartsgrense

3) Føre båt i påvirket tilstand - og så kollidere

4) Gå uten lanterner

5) Hekkbølger

 

Vil bare minne om at på norske landeveier

1) Kjører ola på rødt hver dag, stopper ikke for fotgjengere og kollisjoner skjer på grunn av ikke overholdt vikeplikt

2) brytes fartsgrenser over en lav sko

3) fyllekjøres det daglig

4) glemmer ola å kjøre med lyset på, eller et eller flere av pærene er defekte

5) foretas det hårete forbikjøringer til sjenanse for møtende og forbikjørte kjøretøy

 

...og vi har hatt obligatorisk førekort for bil i Norge "siden krigen".

 

Jeg er ikke i mot opplæring, og mener at det er av det gode. Har forresten både båtførerbevis og kystskippereksamen, så jeg bør ha mitt på det tørre.

 

Likevel vet jeg, og aksepterer det faktum at regler, prosedyrer, prosesser og rutiner brytes hver eneste dag. Man kan like det eller ikke, men sånn er det.

 

Jeg mener altså at opplæring er av det gode, og at det er en selvfølge at man skal lære seg de gjeldende regler for ferdsel, samt praktisere disse. Resten har med holdninger å gjøre, og der tror jeg noe kommer av arv og noe av miljø. Noe er altså medfødt, og noe kommer med erfaring.

 

Jeg er usikker på om noe som helst kommer til å bedre seg ved å innføre obligatorisk båtførerbevis. Kommer folk til å kjøre mindre i fylla hvis de har båtførerprøven? Neppe. Kommer vikeplikten kanskje til å oveholdes mer? Tja, kanskje. Man bør i alle fall kunne reglene. Men selv kjørte jeg på rødt lys en gang i vinter. Det var et uhell, jeg vet selvfølgelig at jeg ikke kan gjøre det, men alle gjør feil innimellom.

 

I sommer har jeg vært en hel del utpå, og har sett litt av hvert, men egentlig ikke værre en det seg ser på veien i bil. Litt av hvert som sagt, og sånn kommer det alltid til å være, både til lands og til vanns.

 

Selvfølgelig hadde det vært bra om alle hadde tatt båtførerprøven, men å tro at den i seg selv fører til flatt hav og gylne solnedganger, det er rimelig naivt.

 

God sensommer!

Redigert av Homer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, vi fleste har vel et håp om at kunnskap og læring har betydning for hvordan en ter seg, også på sjøen. Dette håpet eller troen er vel ikke så naiv heller, og slett ikke magisk. Hadde det vært det har vi vel alle fremdeles hengt opp i ett tre og klødd oss en viss plass uten tanker om et hyggelig båtliv.

Link to post
Share on other sites

Hvis vi hadde hatt politi på sjøen som kunne ha håndhevet de regler som allerede finnes, så ville jeg faktisk tro at dette ville hatt en mer prevantiv virkning enn innføring av nye sertifikater. Her hvor jeg bor ligger politikammeret i et nybygg til sjøen, med egen brygge merket POLITI og forbud mot fortøyning for alle andre. Men har de politibåt? Neida......

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva dere opplever der nede på sørlands, østlands eller svenskekysten, men, her på vestlandet (les midt og sunhordaland) må jeg si at jeg ennå har tilgode å se villmannskjøring, idiotkjøring eller opplevd ubehagelige situasjoner på fjorden.

I de mest ubehagelige situasjonene jeg har opplevd har faktisk de andre båtene lagt fortøyd og jeg har feilberegnet vinden og stresset innimellom dem :-)

Kanskje det er jeg som er idioten som ingen tror har båtførerbevis og alle snakker om :-)

I samme slengen må jeg bare hekte på at båtførerbeviset er idiotisk.

Alle, og da mener jeg alle som har fullført grunnskolen og har klart å kjøpe en båt klarer å tilegne seg teoretisk kunnskap nok til å klare prøven. Kanskje noen må ha flere forsøk, men det er vel ingen grense for hvor mange ganger en kan ta den....

I alle fall synes jeg hele prøven er latterlig idiotisk.

Enhver fornuftig person som tar seg og familien ut på sjøen har allerede lært seg det som er pensum før han/hun drar utpå.

Og den som tror en er utlært eller halvlært etter den prøven og ikke har praksis får det hett...

Har selv erfart at teori er en ting og praksis noe helt annet....

Jeg tror jeg vil si det såpass at en vanlig dagsturmann som klarer å lese kart, forstår staker og tegn på sjøen, kan vikepliktreglene, har respekt for fart og natur og ikke minst kjenner sin egen båt og engen begrensinger klarer seg lenge..... I alle fall innaskjærs her i Hordaland.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...