Jump to content

Problemer etter groe på drevet


kiv_tuning

Recommended Posts

Etter å ha vært bortreist i 3uker, Skulle vi ut å lufte båten. Turen var planlagt til tønsberg. (Fra Vollen indre oslofjord) Da vi dro ut fikk jeg ikke båten opp i plan i hele tatt. Trodde det var noe med motoren da det virka som jeg ikke fikk gitt full gass. Etter nermere ettersyn var det ca 3mm groer over hele drevet ink. propellen. Så etter 1time med kluter å pussefiller var det meste gnukka bort.

Nå fikk vi båten opp i plan. Men fortsatt går den veldig tungt. Kan det være mulig att det har grodd seg tett innover eksosen mot motoren? Er det eventuelt noen mulighet å fikse dette uten å ta av drevet? Går det ann å stake opp med feks en løpspusser til hagla med stålbørste på? Eller kan man ødlegge noe?

 

Takker for svar :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tviler på at groe inne i drevet er noe problem, kanskje med unntak av blåskjell i vanninntaket. Er drevet grodd må du regne med tilsvarende groe på resten av skroget, i alle fall der sola kommer til...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke normalt å legge på "bunnstoff" på drev og propell også da ?

 

- så slipper man problemet ?

 

Har alltid lurt på dette med hekkagregat, groe og skjell. Bare den gummibelgen

bekymrer meg. Disse skjellene som fester seg er jo ganske skarpe. Med litt bevegelse så kommer det for kutt i disse eller ?

Link to post
Share on other sites

Bruker drevbunnstoff men det gror godt for tiden likevel...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Bruker drevbunnstoff men det gror godt for tiden likevel...

Da er det jammen godt jeg valgte utenbords motor på daycruiseren vår, for da er jo undervannshuset kun i vann når man trenger det og trygt og godt på overflaten når den ligger i ro. :cheers:

 

- PS Alo Mikkelen min har seildrev, og selv med den varme sommeren som var i år er den uten groe eller andre sjødyr. Det er vel fordi solen ikke kommer ned dit det da...

Link to post
Share on other sites

Har hatt på Hempe bunnstoff beregna på drev og aluminiums båter. Har ikke noe groe/skjell på resten av skroget. Har vært uti å sjekka. Men baugpropellen var helt igjen grodd. Hadde oxo hatt på bunnstoff inne i baugpropell tunnellen. Skal frem med skurekluten og hansker i dag. Å rengjøre skikkelig.

Men det er ingen fare for att det har satt seg slike skjell/groer inne i eksoskanalene? Eksosen min kommer ut gjennom propellen. Og det var rimelig tett inni der. Men fikk gjort reint så langt jeg kom til. ca 10cm innover.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...