Jump to content

Tankmåler


Fairytale

Recommended Posts

Hei

Same problem har vært diskutert tidligere i en tråd, og da foreslo jeg å montere ett vertikalt rør som forbindes med uttaket på tanken. Monter en standard tankmåler inni røret. Enden på røret må ha lufteåpning og være godt over høyeste dieselnivå.

<{POST_SNAPBACK}>

Et slikt rør har jeg også tenkt på å lage meg en gang i fremtiden. Fordelen hos meg er at det har vært en tilsvarende måler der tidligere, slik at det er både inn og utløp på tanken beregnet for dette. Men røret må lages da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Jeg har søkt litt her på Båtplassen under dette temaet, og funnet mye. Men ikke akkurat det jeg har bruk for å vite nå.

Har bestilt ny dieseltank fra nærmeste sveiseverksted i rustfritt, og det blir nok bra. Men nå ønsker vi oss tankmåler. Så i Maritimkatalogen, men synes det var litt dyrt? Med frakt kommer giver og måleinstrument på ca 700,-

 

Er det noen som har tips til hvor det går an å finne dette rimeligere? Sjekket Biltema, men kan ikke finne at de har dette i det hele tatt.

 

Forresten, etter å ha lest alle gamle innlegg om temaet, lurer jeg litt på om det i et hele tatt er noe vits i... Ser ut til at mange av dere har bred erfaring med tankmålere som ikke virker som de skal :crazy:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte WEMA sin syrefaste septiktankmåler til min nye tank, topp produkt som ikek kostet for mye heller.

MEN..når du bruker denne rustfrie flensen ( som kan stikkes ned ovenifra) med 6 skruer på og gummipakning++, så er den ikke tett. Det tyter ut langsmed skruene og forbi pakningen, så skruene må du sause i god lim.

Link to post
Share on other sites

Vil ikke anbefale Biltema sine instrumenter i båt.

På min båt som jeg kjøpte i fjor, hadde forrige eier montert nye Biltema-instrumenter. Disse er nå ca. et år gamle. De dugger under glasset, og ruster på ringen rundt glasset.

 

Har selv bra erfaring med Wema sine instrumenter i plast. Maritim har disse. Ikke så dyre egentlig, selv om prisen du nevnte på tankmåler hørtes mye ut, enig i det.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Du sier ikke noe om hvor dyp tank du har, 700,- for giver og instrument må da være en ganske standard pris? En ting vet jeg sikkert; Watski er mye dyrere enn maritim. (Ihvertfall på det aller meste)

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Joda, det var billig... for det var bare for instrumentet, giveren koster ca like mye...

Har funnet til en samlet pris av 319,- på BilXtra. Mulig at slike "billigvarer" ikke holder like lenge som de dyre, men jeg kan bytte mange ganger, med denne prisforskjellen! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vær obs på at det du kjøper på Bilxtra ikke er beregnet på båt. Ofte er det ikke produsert i rustfritt/syrefast materiale. Instrumenter kan ofte begynne å ruste dersom de kommer i kontakt med saltvann etc.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei!

 

Har hatt ute hele dieseltanken og renset denne. før montering fant jeg ut at jeg ville teste dieselmåleren så jeg slapp å montere deffekt utstyr. måleren virker den, men ikke på den måten jeg hadde forventet. tror jeg har feil måler til min tank. Måleren har ikke noe utslag hvis den får større vinkel enn 90 grader. utfra lengden på hoveddelen går denne bare ca 2/3 deler ned i tanken. så til mitt spm.

 

vil ikke tankmåleren (flotør på arm) vise tom tank når det fortsatt er igjen over 30 liter på min 100 liters tank??

 

Affe

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Dersom den ikke gir noe annet utslag over 90 grader og den ikke stikker helt til bunnen, så vil noe av tanken være umålt. Noen givere har du også mulighet for å endre lengden på, sjekk dette. Pass bare på at det er noe klaring i bunnen (minst 2-3 cm). Tanken beveger seg litt, og dersom giveren treffer bunnen, kan dette grave over litt tid. Det er også mulig at den kan bli presset oppover slik at pakningen på toppen begynner å lekke. Hadde jeg vært deg, hadde jeg ikke brydd meg om det. Bedre å ha litt formye igjen i forholdt til hva måleren viser. Ofte kan en båt som har mye last en dag få annen vinkel og da viser det feil. 100% blir det aldri så sikre deg, og 30 liter er OK sikring synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...