Jump to content

280 drev som spretter opp

Gismo

Recommended Posts

Fikk sjøsatt i slutten av forrige mnd og det meste har virket bra helt til i dag. Skulle legge inntil brygga, og begynner jo kjenne båten bra så litt fart var det jo, slo spaken i revers men gikk i brygga med ett smell. :eek: .Sjønte lite der og da, men fant raskt ut att drevet slo opp. Heldigvis gikk det bra med båten og tror ikke noen så meg heller :lol::lol: . Mener å ha sett en tråd fra en som hadde samme problemet tidligere, og der var det mange tips på hvor feilen kan ligge, men klarer ikke å finne tilbake til den.

Hilsen Gismo

Meget enkelt. Du må under vann med hodet ditt. :lol: Skru av dekselet på drevet. Der går det ut en vaier. Sett giret i fri, gearpinnen på drevet skal da stå vannrett. Sett giret i revers og stram inn slik at du får maks utslag på revers. Dersom ikke det virker må du lenger ned i vannet. :lol:

Du justerer da strekkfisken som går til fjære som låser drevet ved bakking.

Det beste er å dra båten inn på en grunne eller ta den på land for å gjøre dette.

Prøv også å dra girspaken svært hurtig til revers. Det er da større mulighet for at bakk sperren holder igjen en at du drar spaken sakte.

Prøv også å dra girspaken svært hurtig til revers. Det er da større mulighet for at bakk sperren holder igjen en at du drar spaken sakte.

Hallo.

Eg tror ikkje dette har noko med girspaken og gjøre, den har ingen låsefunksjon på eit 280 drev, ikkje på mitt iallefall. Men det er nok låsemekanismen som er problemet hos deg, det beste er å ta båten på land og kontrollere stag og fjærer og eventuelt justere stag som går opp til tilten.

godt med drevstoff på mothake/fjær pleier å gjøre susen.

blokkerer seg i ulåst stilling.

litt gymming av mekanismen kan løse problemet.

det er også en stang fra mekanismen som hever drevet som sørger for at låsen går av når drevet heves.

er denne treg eller "malt fast" fungerer ikke låsemekanismen.

Takk for svar.

Kommer nok til å hive på meg dykkerutstyret og ned å ser om jeg sjønner noe av det. Ikke særlig fristende å ta den opp nå :nonod: , men må man så må man. Vil ikke tro at mekanismen er grodd alt nå? Og det er jo ikke fastmalt heller. Har jo virket den måneden som den har ligget på vannet.

Gismo

hvis det er stangen/akslen som hever drevet kan det være at den er blitt smørningstørr.

hvis du heiser opp drevet ser hvordan systemet virker.

stangen som heiser drevet frigjør først låsen og heiser sp drevt i en operasjon.

mekanismen for deaktiviseringen av låsen stikker opp som en liten knott på anlegget på drevet.

først dyttes knotten inn = lås av - dernest heves drevet.

løfter du opp drevet manuelt bør det være enkelt å se dette men pass fingre og hender om du glipper taket.

Har/hadde samme problemet. Ved bakking gikk drevet opp.

Når jeg setter båten i revers, og tar i for hånd, går det bra. Da er den låst, men hadde problemer med at den hoppet opp ved bruk.

Har rengjlrt alt hos meg, samt byttet gir-wire nettopp. Så hos meg er dette sjekket.

Sammenlignet med en annen båt, og kom frem til at krokene mine begynner å bli litt slitt.

Ikke så lett å se, men kunne se antydning til rundgang på tuppen av kroken.

Hos meg hjalp det å rukle i drevet mens det står utpå. Har bare hatt 1 gang etter dette at drevet har hoppet opp, men da satte jeg drevet veldig fort i revers fra forover. Utenom dette, fungerer det helt ok.

Har VP280SP drev uten tilt.

Hallo.

Eg tror ikkje dette har noko med girspaken og gjøre, den har ingen låsefunksjon på eit 280 drev, ikkje på mitt iallefall. Men det er nok låsemekanismen som er problemet hos deg, det beste er å ta båten på land og kontrollere stag og fjærer og eventuelt justere stag som går opp til tilten.

Jo, den har faktisk det. Når du setter giret i revers så låses staget som holder igjen ved tiltepinnen.

I fri og forover kan drevet sprette opp dersom man kjører på et skjær. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

• 2 måneder senere...

Der skal være 2 stk bakk haker eller hva man skal kalle dem som skal gripe om en bolt for å hindre drevet å sprette opp. Dette er nokk grodd/rustet . Enten må du bade eller må båten opp. Er man 2 pers kan en styre gir hendel mens den andre ser på bevegelsen på hakene. Kanskje noen har spreng skisse hvor dette vises??

Link til bruker manual

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Har samme problemet. Krokene er slitte. Er ihvertfall hos meg. Hender derfor at drevet spretter opp. Går da bar og riksler i drevet mens den er i fri. Da fester den seg. Skjer en sjelden gang hos meg, men tar alltid en testbakking før jeg legger til. Kroken skal byttes til vinteren!

Sørg for at ikke noen vaiere er koblet feil. Den skal være hardere å få i revers enn framover på girspaken din. Når du setter den i revers, skal en mekanisme låses slik at den ikke hopper opp. Er dette feil, kan det hende at du må bytte om noen fester til vaierene for å få den til å gire riktig vei og bytte om på staget som sitter innenfor dekselet på drevet (der har du mulighet til å speile giret i forhold til hva for en propell du har).

Det står i bruksanvisningen til motor og drev hvordan dette justeres.

i korte trekk:

- Sett drevet i nøytral og skru av dekslet til gearwire/velger.

- Løsne låsemutter på staget opp til arm for gearvelger (øverst sett bakfra) juster til det ikke er noe slakk i stag ned til låsemekanisme.

- Juster gearwire slik at den lett passer i hullet med lik slakk begge veier.

- Kontroller at ikke jernet som wire er festet til ikke kommer borti noe i endestilling. (da er det noe annet som er feil med stagene)

• 1 måned senere...

legger til at om ikke de-aktivatoren for bakkesperren går helt av vil ikke låsehaken gå i lås.

dette er en stang/aksel som kommer igjennom bakplaten i skroget og som deaktiverer sperren som holder drevet på plass under bakking men som deaktiverer den når drevet skal tiltes noe opp - dvs tiltes det minste opp.

går ikke denne deaktivatoren ordentlig av går ikke drevet i lås.

Mange gode tips her, om 14 dager skal båten opp for vinterlagring så da har jeg fått noen tips her i forumet på denne siden som jeg kan starte feil søkingen med. Drevet fungerer greit forover og fri posisjon når drevet forsatt ligger ned hvorpå min Volvo Penta AQ 140 ligger på tomgang ca 800/1000 omdr. og jeg skal reversere så tiltes drevet automatisk opp og med en gang jeg setter inn fri eller legger i giret forover senkes drevet automatisk.

• 3 uker senere...

Det skal vere 4 fjører på eit 280 drev. Ei lang og stram fjør på ca 5,5 cm på hver side av denne bakkhaken, ei noe svakere som sitter i senter den er ca 3 cm lang og så er det ei lita svak fjør på b.b side som sitter på bolten som fester bakkhaken.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...