Gismo Startet 26.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2006 Fikk sjøsatt i slutten av forrige mnd og det meste har virket bra helt til i dag. Skulle legge inntil brygga, og begynner jo kjenne båten bra så litt fart var det jo, slo spaken i revers men gikk i brygga med ett smell. .Sjønte lite der og da, men fant raskt ut att drevet slo opp. Heldigvis gikk det bra med båten og tror ikke noen så meg heller . Mener å ha sett en tråd fra en som hadde samme problemet tidligere, og der var det mange tips på hvor feilen kan ligge, men klarer ikke å finne tilbake til den. Hilsen Gismo Sitér dette innlegget Link to post
havørnen Svart 26.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2006 Meget enkelt. Du må under vann med hodet ditt. Skru av dekselet på drevet. Der går det ut en vaier. Sett giret i fri, gearpinnen på drevet skal da stå vannrett. Sett giret i revers og stram inn slik at du får maks utslag på revers. Dersom ikke det virker må du lenger ned i vannet. Du justerer da strekkfisken som går til fjære som låser drevet ved bakking. Det beste er å dra båten inn på en grunne eller ta den på land for å gjøre dette. Prøv også å dra girspaken svært hurtig til revers. Det er da større mulighet for at bakk sperren holder igjen en at du drar spaken sakte. Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 26.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2006 Prøv også å dra girspaken svært hurtig til revers. Det er da større mulighet for at bakk sperren holder igjen en at du drar spaken sakte.Hallo.Eg tror ikkje dette har noko med girspaken og gjøre, den har ingen låsefunksjon på eit 280 drev, ikkje på mitt iallefall. Men det er nok låsemekanismen som er problemet hos deg, det beste er å ta båten på land og kontrollere stag og fjærer og eventuelt justere stag som går opp til tilten. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 26.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2006 godt med drevstoff på mothake/fjær pleier å gjøre susen. blokkerer seg i ulåst stilling. litt gymming av mekanismen kan løse problemet. det er også en stang fra mekanismen som hever drevet som sørger for at låsen går av når drevet heves. er denne treg eller "malt fast" fungerer ikke låsemekanismen. Sitér dette innlegget Link to post
Gismo Svart 27.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2006 Takk for svar. Kommer nok til å hive på meg dykkerutstyret og ned å ser om jeg sjønner noe av det. Ikke særlig fristende å ta den opp nå , men må man så må man. Vil ikke tro at mekanismen er grodd alt nå? Og det er jo ikke fastmalt heller. Har jo virket den måneden som den har ligget på vannet. Gismo Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 27.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2006 hvis det er stangen/akslen som hever drevet kan det være at den er blitt smørningstørr. hvis du heiser opp drevet ser hvordan systemet virker. stangen som heiser drevet frigjør først låsen og heiser sp drevt i en operasjon. mekanismen for deaktiviseringen av låsen stikker opp som en liten knott på anlegget på drevet. først dyttes knotten inn = lås av - dernest heves drevet. løfter du opp drevet manuelt bør det være enkelt å se dette men pass fingre og hender om du glipper taket. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2006 Har/hadde samme problemet. Ved bakking gikk drevet opp. Når jeg setter båten i revers, og tar i for hånd, går det bra. Da er den låst, men hadde problemer med at den hoppet opp ved bruk. Har rengjlrt alt hos meg, samt byttet gir-wire nettopp. Så hos meg er dette sjekket. Sammenlignet med en annen båt, og kom frem til at krokene mine begynner å bli litt slitt. Ikke så lett å se, men kunne se antydning til rundgang på tuppen av kroken. Hos meg hjalp det å rukle i drevet mens det står utpå. Har bare hatt 1 gang etter dette at drevet har hoppet opp, men da satte jeg drevet veldig fort i revers fra forover. Utenom dette, fungerer det helt ok. Har VP280SP drev uten tilt. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 27.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2006 Hallo. Eg tror ikkje dette har noko med girspaken og gjøre, den har ingen låsefunksjon på eit 280 drev, ikkje på mitt iallefall. Men det er nok låsemekanismen som er problemet hos deg, det beste er å ta båten på land og kontrollere stag og fjærer og eventuelt justere stag som går opp til tilten. Jo, den har faktisk det. Når du setter giret i revers så låses staget som holder igjen ved tiltepinnen. I fri og forover kan drevet sprette opp dersom man kjører på et skjær. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
ola Svart 11.August.2006 Link til dette innlegget Svart 11.August.2006 jeg har problemer med at 280 drevet hopper opp når jeg bakker, det skal ikke mye gass til før den spretter opp... Ikke så kjekt når jeg skal legge meg inntil holmer osv... Vannskelig å komme til å få gjort reint... tips ?? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 11.August.2006 Link til dette innlegget Svart 11.August.2006 (redigert) Der skal være 2 stk bakk haker eller hva man skal kalle dem som skal gripe om en bolt for å hindre drevet å sprette opp. Dette er nokk grodd/rustet . Enten må du bade eller må båten opp. Er man 2 pers kan en styre gir hendel mens den andre ser på bevegelsen på hakene. Kanskje noen har spreng skisse hvor dette vises?? Link til bruker manual Redigert 11.August.2006 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Goddis77 Svart 11.August.2006 Link til dette innlegget Svart 11.August.2006 Har samme problemet. Krokene er slitte. Er ihvertfall hos meg. Hender derfor at drevet spretter opp. Går da bar og riksler i drevet mens den er i fri. Da fester den seg. Skjer en sjelden gang hos meg, men tar alltid en testbakking før jeg legger til. Kroken skal byttes til vinteren! Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 11.August.2006 Link til dette innlegget Svart 11.August.2006 Sørg for at ikke noen vaiere er koblet feil. Den skal være hardere å få i revers enn framover på girspaken din. Når du setter den i revers, skal en mekanisme låses slik at den ikke hopper opp. Er dette feil, kan det hende at du må bytte om noen fester til vaierene for å få den til å gire riktig vei og bytte om på staget som sitter innenfor dekselet på drevet (der har du mulighet til å speile giret i forhold til hva for en propell du har). Sitér dette innlegget Link to post
mao Svart 12.August.2006 Link til dette innlegget Svart 12.August.2006 Det står i bruksanvisningen til motor og drev hvordan dette justeres. i korte trekk: - Sett drevet i nøytral og skru av dekslet til gearwire/velger. - Løsne låsemutter på staget opp til arm for gearvelger (øverst sett bakfra) juster til det ikke er noe slakk i stag ned til låsemekanisme. - Juster gearwire slik at den lett passer i hullet med lik slakk begge veier. - Kontroller at ikke jernet som wire er festet til ikke kommer borti noe i endestilling. (da er det noe annet som er feil med stagene) Sitér dette innlegget Link to post
Pentan Svart 17.September.2006 Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 Noen som har råd / tips om hva og hvordan gå frem for å fixe dette at når jeg legger i revers så heves drevet!!! Leter litt i boka om hva som som er årsaken til dette så er det noen som har tips / erfaring fra dette hadde det vært fint å fått en tilbakemelding Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Du mener at drevet slår opp ved revers? Det skyldes nok at bakkhaken ikke låser som den skal. I så fall en enkel sak å fikse. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Som regel noen fjører som har røket i mekanismen som hindrer oppslag. Sitér dette innlegget Link to post
Quantum Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Sjekk for groe på bakkhaken.Etter å ha rengjordt dette bør den virke .Dersom ikke er det nok en av fjærene som har røket eller falt av Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
slettet Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 (redigert) litt for flittig med anti groe stoffing så kan den feile og samt slitte haker, stor slakk alt kanskje også for høy tomgang. Redigert 18.September.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 19.September.2006 Link til dette innlegget Svart 19.September.2006 legger til at om ikke de-aktivatoren for bakkesperren går helt av vil ikke låsehaken gå i lås. dette er en stang/aksel som kommer igjennom bakplaten i skroget og som deaktiverer sperren som holder drevet på plass under bakking men som deaktiverer den når drevet skal tiltes noe opp - dvs tiltes det minste opp. går ikke denne deaktivatoren ordentlig av går ikke drevet i lås. Sitér dette innlegget Link to post
Pentan Svart 19.September.2006 Link til dette innlegget Svart 19.September.2006 Mange gode tips her, om 14 dager skal båten opp for vinterlagring så da har jeg fått noen tips her i forumet på denne siden som jeg kan starte feil søkingen med. Drevet fungerer greit forover og fri posisjon når drevet forsatt ligger ned hvorpå min Volvo Penta AQ 140 ligger på tomgang ca 800/1000 omdr. og jeg skal reversere så tiltes drevet automatisk opp og med en gang jeg setter inn fri eller legger i giret forover senkes drevet automatisk. Sitér dette innlegget Link to post
Pentan Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Her var begge fjærene på plass men pinnen er blitt skjev og sitter bare i ene sporet. Denne må rettes så går den nok i lås. Er dette skjedd fordi drevet ikke har stått rett akterut når det har blitt hevet? eller har ikke det noen betydning? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Hadde samme problemet som deg. Rengjorde drevet samt montert nye fjærer (4stk). Fungerer nå helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Pentan Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Har ikke vært borti dette før grunnet at dette er min første båt. Så kun 2 fjærer festet til pinnen, sitter det dobble sett på hver side av pinnen eller sitter de hver for seg slik at de parvis utgjør hver sin funksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Det skal vere 4 fjører på eit 280 drev. Ei lang og stram fjør på ca 5,5 cm på hver side av denne bakkhaken, ei noe svakere som sitter i senter den er ca 3 cm lang og så er det ei lita svak fjør på b.b side som sitter på bolten som fester bakkhaken. Sitér dette innlegget Link to post
Pentan Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Da mangler jeg to fjører og kan etter Nimbus sin beskrivelse få tak i nye og få de på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.