Jump to content

kartbrikke til humminbird


Wicma

Recommended Posts

Har en humminbird NS 25 den mangler kartbrikke, tror den er fra ca år 2000.

Spørsmålet da er om hvor man kan få en kart brikke til denne.

 

Eller er det noen som har en sånn brikke liggende over søgne sjærgården, som kunne tenke seg å selge den.

 

Har fått forståelsen av at det må være minst mulig kart data på brikken, vet ikke om det er riktig.

Det har vel kansje noe med prossesoren i plotteren å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Hei, Wicma.

 

Jeg har en slik plotter med to brikker, og bruker kun den ene. Den andre er din hvis du vil ha den.

 

Da jeg kjøpte plotteren i 1999 fulgte det med to brikker, og kartene på den var delt akkurat der jeg bodde, i Sandnessjøen.

 

Etter at jeg flyttet hit fikk jeg lagt nye kart inn på den ene brikken, jeg har nå området fra Lindesnes til Ulsteinvik på en brikke, og jeg opplever ingen nedgradering av hastighet av den grunn. Kartene er NT+ formatet, plotteren har ingen problemer med å lese dem.

 

PM meg adressen din, så sender jeg brikken i posten, alt du da trenger å gjøre er å oppsøke forhandler og få de kartene du trenger lastet inn på brikken.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Hei Wicma,

her får du litt informasjon om mulighetene som NS25 har når det gjelder type kartbrikker (info fra iportøren, gitt i mail):

 

"...CMap brikker av typen NT vil kunne leses av NS25, også de som heter NT+ Wide, men ved bruk av slike store kartdata vil prosesstiden for tegning av kart øke. Dette vil være spesielt merkbart i "kurs opp" modus. Nye funksjoner i NT+, som alarmer ved nærming av grunner, vil ikke nyttiggjøres av NS25...."

 

 

Problemet er imidlertid at NT-brikker ikke er å skaffe lenger, ei heller CMAP-95. Ergo ser NT+ ut som eneste mulighet. Kanskje du greier deg uten "kurs-opp" funksjonen? Evt. må du altså håpe på at noen kan ha noe liggende i en skuff el.l. - slik du spør om.

 

 

Til LA3939: Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Når man kjøper et CMAP-kart på gamle CMap-brikker (CMAP-95, neppe i salg lenger), og også på NT/NT+ -brikker, så er jo kart og brikke en og samme enhet. Så jeg kan vanskelig se det er noe å spare ved å ha en brikke for ett område, og overskrive med kart for et annet område. Jeg trodde faktisk ikke det var noen opsjon fra en forhandlers side i det hele tatt. Men jeg ser jo du skriver at du fikk dette gjort. Stiller meg likevel tvilende til at det kan være noe å spare på det. Rettelse: Jeg oppdaget nå at du har rett - det ER mulig å brenne nytt kart på gammel brikke, og det skal visstnok være noen hundrelapper å spare på det.

 

Hilsen Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott! Er det en NT+ Wide brikke du har fått tak i? I så fall er jeg svært spent på hvordan den fungerer, og da særelig på "kurs opp" visningen. Har du fått testet dette? Skulle nemlig såå gjerne ha hatt meg en som dekker KOster og sydover, men har altså i tatt sjansen på å kjøpe en slik i NT+-Wide-format pga. antydningene fra importøren.

 

Setter altså pris på å høre dine erfaringer.

 

Ronald

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...