Tyfon Startet 11.August.2006 Del på Facebook Startet 11.August.2006 Har en Coronet 24 cabin med BMW D190 165 hk diesel. Motoren har gått veldig fint, med 30 knop i toppfart og 26 knop marsjfart. En natt jeg kjørte i marsfart over lengre tid fikk jeg plutselig risting og ulyder fra motoren. Slakket ned og gikk til nermeste havn, Ulydene forsvant før jeg kom inn, men hadde dårlig effekt på motoren. Jeg tok av toppdekslene og oppdaget at ventilløfterne til sylinder nr 3 var hoppet av, skruen som holder dem hadde skrudd seg opp. Ulyden forsvant sikkert da løfterne ikke lenger var i berøring med stengene. Stengene var uskadet og bein. Da jeg justerte inn ventilene igjen oppdaget jeg at alle ventilene var feiljustert ? Motoren hadde jo gått fint før ? Innsug var 0,45 og eksos 0,3. Da verkstedboka viste omvendt, justerte jeg dem etter boka. Gikk ut fra at sylinder 1 var fremme ved reimskive sliok boka viste. Gikk ut ifra at A sto for innsug (Air) og E (Eksos). Da jeg satte sammen igjen startet motoren, men jaget på tomgang som en gammel bussmotor. Den hadde dårligere effekt enn før jeg satte på igjen løfterne, men gikk veldig stilt og fint uten kakling. La også merke til veldig til uling / hyling fra turbo, som jeg nesten ikke hadde hørt lyd fra før. (Har ikke hatt luftfilter på før / etter havari). Videre oppdaget jeg at oljenivået i bunnpanna steig, virket tynn men fin farge. Ser ut til å være diesel i oljen. Leverte inn dysene og fødepumpa til et bra el.dieselverksted, men fikk til svar at de var bra. Hva kan det være ? Oljepumpa er selvsmørende, og returrørene ligger utenpå toppdekslene. Setter pris på innspill hvis noen har hatt lignende symptom, eller har noe å bidra med. Mvh Tore Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 (redigert) Hei og velkommen til Båtplassen Tror nok du skal justere ventilene tilbake slik de var. Min svært så haltende tysk antyder A=Abgass=Eksos og E=Ein....=Inn(sug) Dieselen i oljen har nok lurt seg forbi stempenringene på den sylinderen du fikk ventiltrøbbel på. Denne har jo ikke hatt forbrenning men mottatt like mye diesel som de andre. Jeg hadde et liknende tilfelle da en dyse havarerte på den ene VP41A motoren min... Den episoden er beskrevet her. Redigert 11.August.2006 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
JonnyBoy Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 (redigert) Sier meg enig med SveinHa. A=Abgass=Eksos, E=Einlass=Innsug. Justèr ventilene på nytt, skift olje og filter og alt bør være tilbake til normalt. Du har sikkert separate toppdeksler på din motor, delene som løsnet har derfor sikkert gjort liten eller ingen skade. Det hadde vært verre om alt vippetøyet hadde vært samlet under ett deksel, da kunne det fort blitt dyrt med løse deler. Men, litt flaks skal man jo ha..... Redigert 11.August.2006 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Hardball Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 I henhold til min Verksted bok for D-190 så skal det være: EinlaB=0,53 mm (innsug) AuslaB=0,68 mm (utslepp) Tennnings rekkefølge: 1,5,3,6,2,4 Sitér dette innlegget Link to post
Tyfon Svart 12.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2006 Da er motoren igang igjen ! Takk for gode tips alle 3!! Ser ut til at jeg har skrudd på meg problemer, og bør vel lære meg litt tysk Rart at boka er på engelsk, og A og E står på tysk. Jeg fant etterhvert også Mercruiser boka, og der står det I og E, men bare 0,3 mm på både innsug og eksos. Jeg justerte nå 0,3 innsug og 0,45 eksos, og motoren ser ut til å gå veldig fint nå, slik som før havariet. Fikk overhalt dysene for kr 2000,- , kanskje unødvendig, men nå er det ivertfall det også gjort. Testet også kompresjonen når dysene likevel var ute, og den var bra på alle sylindere. Litt rart at i mi BMW bok står det 0,3 og 0,45 mens det står 0,53 og 0,68 i din Hardball ? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 12.August.2006 Del på Facebook Svart 12.August.2006 Og for å gjøre kaoset komplett, har min BMW-motor 0,3mm både på innsug og eksos (i likhet med Mercruiser) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.