Jump to content

Dette Hælv...."Bohuslän-toget"


Morty

Recommended Posts

... (og alle tullingene som har tatt med seg ratt og gasspedal fra BMW'n til båten) ...

Hilsen Lars H.

 

Fy, det var vel litt stygt sagt om et velrennommert bilmerke med god byggekvalitet, slitestyrke og gode (iallefall asfalt)kjøreegenskaper?

Men, underlig nok tror jeg at jeg skjønte hva du mente ...

 

Imidlertid, bråke i ungdommen har man jo vært grundig med på - forskjellen er bare at da bråkte vi selv, vi hadde ikke bråkemaskiner å betjene oss av.

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Toget var i Fjällbacka i går. Det var i utgangspunktet nesten fullt når de kom, men det er helt ufattelig hvordan gjengen klarte å trenge seg inn. De lå 8-9 båter på utsiden av hverandre, "frøys" ut båter som allerede lå her og satte hele havna på hodet. Jeg pekte på reglementet for en av vaktene her (stille etter kl. 24) og spurte om det gjaldt i natt også. Vakta var høflig nok og sa at det ble helt umulig å overholde, klok av skade. Men politi, securitas og brannvesen var på plass. Heldigvis var det ikke akkurat en varm sommernatt. Det blåste småjævler - og ved 4-tiden var det ganske rolig. Til gjengjeld lå et da hundrevis av flasker og bokser og skvalpet mot skroget på båten. Forferdelig irriterende.

Her er en videosnutt fra gårsdagen:

 

http://web.mac.com/terjeavner/Websted/Film.html

 

Lykke til i Grebbestad!

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Bra dokumentasjon, Ter-av!

Akkurat slik jeg husker det.

Selv tar jeg ferie i August i år, så da har forhåpentligvis toget sporet av for godt, for i år.

Nå har jeg foreløpig ikke båt til overnatting i "utlandet" lenger heller, og nyter stilleheten i en eller annen trang bukt på innersida av Hvaler.

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Strålende tiltak...legg gjerne togsporet videre opp til Oslo. Glade ungdommer og musikk er da bare positivt sliik at "Narvestader" ikke kveler småbåtlivet. Så lenge det ikke knuses flasker, drives herverk eller andre pøbelstreker er da dette supert. De som vil prioritere skjønnhetssøvnen ungår naturligvis dette "toget", men dette er er storm i vannglass.

 

Velger man å bo noen centimeter fra nærmeste nabo i gjestehavn, må man vel kalkulere med en viss sjanse for noe bråk.

Selv mistet jeg litt nattesøvn på hytta forleden pga en nabofest, men eneste depremerende var et jeg ble missunelige på de unge som etter lyden å dømme hadde det gøy.

 

Når det er sagt er ikke antall desibel på lydanlegget nødvendigvis proposjonal med hvor festlig det er, så gjerne lavere lyd og mer gledeshyl.

 

Frihet til sjøss innebærer at man av og til må kunne ta en eplecider og ha det gøy i den lyse sommernatten.

 

Videoen fra Ter-at viser jo bare unge som har det gøy...hvis jeg var yngre skulle jeg dradd med venner å hopper på "toget" ved første stasjon. After-ski til sjøss er da helt utmerket....eller skal all fyll organisres som statlig støttede festivaler....for på det uendelig antal festivaler i sommernorge er det greit drikke å ha det gøy, men altså ikke til sjøss ????

 

Nå må dere under 30 på båtplassen bekrefte at litt fest og morro må det også være plass til uten at selvhøtydelige eldre herrer med skipperluer forlanger at eneste lydkilde på sjøen er snekkemotorer.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten sammenligning forøvrig så er det en ungdomsgjeng i Lillesand som har en, ja hva skal vi kalle det, en stor "terrasse" med motor på, godt anlegg, sitteplasser og mye øl. De tusler rundt i området noen timer med høy musikk (bra musikk!) og gjør livet surt for noen, men er til glede for en del andre, meg selv inkludert!

At denne "båten", eller terrassen mest sannsynlig ikke er sjødyktig og at de sikkert mangler vester ombord er en bekymring, men musikken og gleden denne gjengen viser er jo bare hyggelig!

 

Vi får da tåle litt også vi gamle sure gubbene?

 

:cheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi får da tåle litt også vi gamle sure gubbene?

Nei Nei og atter Nei

 

litt fest og musikk er helt greit - gjerne Evert Taub fra en enkle guitar eller noe harpeplimpring på fordekket av en IF :wink: . Men russefeiring i gjestehavn synes jeg faktisk ikke noe om. Men det enkleste er nok å holde seg unna.

 

hilsen Bitteliten som nettopp har vært og hysjet på restaurant gjestene som lo litt høyt :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.......gjerne Evert Taub fra en enkle guitar.........

 

ja det var bare kravet om gitarspill som manglet......som i en sort-hvit fra 50-60 tallet skal ungdommen sitte med gitaren å klimtre i solnedgangen, mens den lille seilbåten eller snekka duver i vannkanten...........

Link to post
Share on other sites

Trodde guttunger i båten til pappa med råstore høyttalere på dekk var for borgerlig for deg Salt? Det er jo plass til mer enn to i flere av dem, også!

 

Men OK. Du får trøste deg med at mange av dem tydeligvis ble igjen til i dag for å fortsette showet. Du får ta deg en tur. :yesnod:

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg synes kanskje "Harpe-Spill" av Havfrue er det lengste jeg kan strekke meg.... For oss som har vokst opp på et svaberg med gitarspill inn i de lange nattetimer må jeg innrømme at jeg freser ved møte med slike "russe-tilstander". Jeg er ingen gammel gretten gubbe, men jeg klarer ikke se sammenhengen mellom morro for seg selv og det å plage andre. Derfor så setter jeg heller ikke opp et gigant-anlegg for å høre trekkspill, hardingfele, gitar etc. Jeg nøyer meg med et vennepar som begge spiller trekkspill UTEN forsterker.

Har lyst til å sitere noe som enhver kunne hatt som leveregel, KARDEMOMME-LOVEN :

 

Jeg er politimester Bastian

og er en vennlig mann,

for det syns jeg man skal være hvis man kan.

Og jeg går omkring å passe på

at alle har det bra,

for det synes jeg at alle skulle ha.

 

Jeg har laget en Kardemomme-lov

som er for byen vår.

Og i denne Kardemommeloven står:

Man skal ikke plage andre,

man skal være grei og snill,

og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

 

Så enkelt og genialt kan det sies, det må ha vært noe med Torbjørn Egner :yesnod:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Trodde guttunger i båten til pappa med råstore høyttalere på dekk var for borgerlig for deg Salt?

 

Har selv noen ungdommer ombord som snart et store nok til å kaste loss alene med pappas (min) båt.

 

 

Min råd blir da å se opp for skjær og sure gubber....... selv om sure gubber desverre ikke står avmerket på GPSen så de er vanskeligere å unngå.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei Nei og atter Nei litt fest og musikk er helt greit - gjerne Evert Taub fra en enkle guitar eller noe harpeplimpring på fordekket av en IF
Synes dette er utmerkede "sjømannsviser": Smoke on the water, Sail away, Holy diver, Children of the sea, All the fools sailed away, Hell or high water, Seven seas, Sea of sorrow, Sea of madness, og Sailing to America :cool: Skal man høre slike lystige toner må nok skipperen være langt opp i tredveåra, sitte på en gitarforsterker i solnedgang og gaule av full hals, mens han drar feite riff på en Fender. Noe som føler seg truffet? Holder av plass i neste havn.
Link to post
Share on other sites

Synes dette er utmerkede "sjømannsviser": Smoke on the water, Sail away, Holy diver, Children of the sea, All the fools sailed away, Hell or high water, Seven seas, Sea of sorrow, Sea of madness, og Sailing to America :cool: Skal man høre slike lystige toner må nok skipperen være langt opp i tredveåra, sitte på en gitarforsterker i solnedgang og gaule av full hals, mens han drar feite riff på en Fender. Noe som føler seg truffet? Holder av plass i neste havn.

 

I år har vi jo Konvoien, men hva med Båtplassen Toget 2009 :wink::lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Strålende tiltak...legg gjerne togsporet videre opp til Oslo. Glade ungdommer og musikk er da bare positivt sliik at "Narvestader" ikke kveler småbåtlivet. Så lenge det ikke knuses flasker, drives herverk eller andre pøbelstreker er da dette supert. De som vil prioritere skjønnhetssøvnen ungår naturligvis dette "toget", men dette er er storm i vannglass.

 

Velger man å bo noen centimeter fra nærmeste nabo i gjestehavn, må man vel kalkulere med en viss sjanse for noe bråk.

Selv mistet jeg litt nattesøvn på hytta forleden pga en nabofest, men eneste depremerende var et jeg ble missunelige på de unge som etter lyden å dømme hadde det gøy.

 

"...viser bare ungdommer som har det gøy.." i motsetning til de "eldre herrer med skipperlue".. osv. osv

 

Dette ble kanskje litt sort hvitt, salt?

Tror de fleste som av en eller annen grunn søker innhavn er forberedt på litt liv og røre fra nobo-båten, og gir avkall på "roden og freden" som oppleves ute på holmene.

Selv tror jeg de fleste opplever meg som et "festmenneske" og jeg kan tillegge at jeg prioriterer musikk og god lydgjengivelse såpass at jeg nettopp har solgt leilighet (og båt) for bl.a. å få et skikkelig lytterom hvor jeg kan spille så høyt jeg vil (på mitt stereoanlegg - ref.:OAS sine hjemmesider) UTEN å forstyrre mine omgivelser.

 

På sjøen derimot, oppsøker jeg - i motsetning til deg, helt andre ting. Enkelt sagt alt det jeg IKKE opplever i den mer hjemlige setting.

Hva er vitsen liksom, å dra fra en støyende by med buldrende ghettoblastere som spyr ut forvrengt bass på etthvert restaurant hjørne, bare for å få enda mer og enda dårligere kvalitet av det samme.

Synes du virkelig 10 forskjellige drittanlegg på full guffe, samtidig, er toppen av lykke, ja da skjønner jeg godt du savner egen deltagelse.

Men, det at dett "toget" buldrer oppover Svenskekysten og okkuperer deres egne havner, kan jeg i og forseg leve med. Det er jo bare å holde seg unna. Det jeg imidlertid ikke kan leve med, er at det aktuelle havnekontoret holder kjeft om saken, tilogmed på direkte spørsmål. :cool:

 

Har forøvrig ligget utallige netter i Havstensund, Smøgen, Kungshamn, Skagen(!), KOSTER, KOSTER og atter KOSTER, Fjällbacka og tilogmed Strømstad, uten noe særlig helst bråk. Musikk og latter, ja. Mye folk, ja. En del fyll, ja. Litt mer enn hva jeg strengt tatt foretrekker, avogtil ja.

Men det er et laaangt steg mellom dette og et døgn med TOGET. :smash:

Riktignok er jeg seint utvikla, men det er aaaltfor lenge siden jeg forlot puberteten til at jeg greier å få noe ut at dette.

 

Hilsen,.....

var det Narvestad du kalte'n? :lol:

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Det må være greit at de tar seg en fest, hadde helt sikkert blitt med hadde jeg vært yngre, i tillegg flytter de seg fra sted til sted, og da må det jo kunne tolereres,

Men de forskjellige anløpshavnene kunne jo innformert om at det antagelig ikke blir en rolig natt.

 

Slik som dette er det jo i Tbg. hver kveld nesten hele sommeren igjennom

Link to post
Share on other sites

Slik som dette er det jo i Tbg. hver kveld nesten hele sommeren igjennom

 

Nei, det kan jeg love deg at det ikke er. "Toget" bør oppleves av de som synes det er helt ok. Ta gjerne med småbarna også, slik at de får oppleve massivt fyll og spetakkel i hele havna et døgn. For de av dere som er kjent i Fjällbacka: Politiet fikk et ras av klager fra mennesker som bor opptil en kilometer unna.

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

"...viser bare ungdommer som har det gøy.." i motsetning til de "eldre herrer med skipperlue".. osv. osv

 

Dette ble kanskje litt sort hvitt, salt?

 

Det saken dreier seg om er romslighet...eller mangel på romslighet. Jeg kan ikke personliig gå god for musikksmaken eller hifikvaliteten i dette "toget". Spørsmålet er om vi skal tilate andre å ha det gøy selv om de ikke har det gøy på våre premisser.

 

Det enkleste er jo å definere båtdekkene i gjestehavner som offenlig sted slik at alll nyting av alkohol på dekk blir ulovlig.....men da kommer de samme sure gubber å klager på at de ikke får nyte ankerdrammen sin....

 

Eller gjøre som Ter-av anbefaler å ta med småbarn å forlange at det er stille i hhavna etter barne-tv tid.....da blir vel også narrvestadene sure....

 

De som ikke tåler andres liv på sjøen får kjøpe seg hytte i ødemarka.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...