Jump to content

Kartplotter på flybridge, hva gjør jeg?


kito

Recommended Posts

Har en Simrad CA40 med C-Map NT+ som hovedplotter og en Garmin 176C i reserve og for bruk på flybridge. Garminplotteren er alt for dårlig i sollys slik at jeg føler at jeg må finne en annen løsning. Bruker dog alltid papirkart primært, men føler at det er en ekstra trygghet å ha en god plotter tilgjengelig spesiellt ved finmanøvrering (zoom inn). Først var ønsket om å finne en Simradskjerm hvor info kan slaves til flybridgen, men så langt har ingen klart å fortelle meg hva som er kompatibelt med CA40. Alternativet er en Garmin 172Ci eller tilsvarende på flybridge da jeg allerede har kartbrikkene og også kjenner funksjonaliteten, selv om jeg synes C-Map kartene er mere oversiktlige enn Bluechart. Dyrt blir det nok uansett. Har de nye skjermene blitt så bra at de fungerer tilfredsstillende i direkte sollys, eller bør jeg vurdere andre alternativer :confused:

 

Tips mottas med takk :flag:

Redigert av kito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Funderte lenge på hva jeg skulle gjøre jeg også. Nå finnes det jo slike BUS-løsninger fra flere leverandører. Simrad som du nevnte, Furuno, Raymarine osv. Disse har to ting til felles fant jeg ut etter hvert. De er dyre og de har et inviklet brukergrensesnitt. Det jeg gikk for etter hvert var en Interphase 169 med sk. quick change bracket. Med et enkelt handgrep kan du da frigjøre plotteren og flytte den/ta den med deg. Jeg kjøpte to braketter og plasserte en brakett nede og en oppe. Skal jeg opp i finværet å styre derfra smekker jeg plotteren på plass i braketten oppe. Begynner det å regne (har ikke skjedd så langt i sommer :smiley: ) setter jeg plotteren i braketten nede. Enkelt og greit. Kartprogrammet (C-Map) sitter i plotteren slik at du ikke trenger å dublere. Skjermen er vanntett og godt lesbar i direkte sollys.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

De få gangene jeg bruker plotter på takterrassen bruker jeg en vanlig laptop. Ikke verdens beste skjerm i sollys men den er lesbar. Jeg har en standard stasjonær PC i salongen med SOB tilkoblet GPS, AIS o.l. SOB kan settes opp til å sende ut alle mottatte data via IP/WLAN (med PRO lisens). Denne PCen har et DLink WLAN accesspunkt tilkoblet og laptopen på taket mottar alle nødvendige data trådløst.

 

Et annet og kanskje enklere opplegg med "laptop på taket" er å fjernstyre PCen nede vha f.eks. gratisprogrammet VNC men det krever jo uansett 2 PCer ombord.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ville ikke valgt PC-skjerm i direkte sollys. SJekk Raymarine, Geonav, Garmin. Når du bruker

CBC dekket er det i godt vær. Derfor vær nøye med hva du velger. Inne i styrhuset er ikke

skjermen så viktig. Men på CBC med sigar-røyk(Worse) så er dagslysskjemen viktig.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

SveinHa, ville det ikke ha vært enklere med bare en ekstra skjerm oppe, kombinert med trådløs mus og ev. tastatur? :confused:

Jo, det hadde vært enklere men jeg har alltid laptopen med meg likevel og det er den jeg normalt bruker til rutplanlegging så mitt lokale WLAN brukes også til filoverføring o.a.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Pris? Vet du hva den koster i Norge? fant den til 14K i Sverige

Joda310

De har kontorer på Sandaker i Oslo forøvrig samme bygning som elfa. Prisen du refrer til virker sansynlig da den kostet mer i fjor våres. Jeg kjøpte ikke fra de, men via et mellomledd.

 

De har også lagersalg i perioder og i øyeblikket fant jeg bla. denne på den norske siden. http://www.elektronix.no/Produkter/Lagersa...dustri-PC/15193 noe dårligere på lysmengde men >1300cd/m2 er ikke dårlig det heller. Det kunne muligen vært en ide å ringt og sjekket med en av de tekniske kontaktene i fima i norge da de har full info om personell på denne linken

http://www.elektronix.no/Kontakt.

Link to post
Share on other sites

Nå finnes det jo slike BUS-løsninger fra flere leverandører. Simrad som du nevnte

Selv om Simrad kjører en standardprotokoll, NMEA 2000, har jeg vært borti at de har lagt inn noe fanteri for å hindre sammenkobling. IS12 vil ikke lese kurs/fart for visning av sann vind fra annet enn en Simrad logg/GPS.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode tips,

 

Skal prøve å få tatt en titt på noen standardløsninger hvor jeg kan bruke de kartbrikkene jeg allerede har. Så at Seatronic har en Navman Tracker 5380i med 3,8" daglysfarge skjerm til 3990,- Navman bruker vel C-Map NT+? Er det noen som har erfaringer med Navman?

 

MVH

 

Kito

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaringer med Navman?

Navman er OK. Imidlertid, skjerm under 6" ville jeg ikke brukt penger på. Legg på noen kroner ekstra og du vil få mye mer utbytte av plotteren din. En 3,8" vil du allikevel bytte ut om et år eller to da du vil bli missfornøyd med størrelsen. Du mister oversikten og du må zoome inn/ut hele tiden for å kunne se detaljer. Seatronic har bra skjermer i 7-8" klassen uten at de koster en formue. Seiva, Horizon og Interphase har alle plottere i denne størrelsen. Dette er gode plottere som alle benytter C-map.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå snakket jeg med en kar på Elektronix og han kunne fortelle følgende:

Produsenten av LCD controllerne til lyssterke skjermer (1 produsent som dekker største parten av skjerm produsentene) har gjort en designfeil. Controlleren tåler ikke effekten som omsettes, går for varm og stopper. Mørk skjerm er resultatet. Skjermprodusenten har byttet mange tusen skjermer :-(

Noen som kan bekrefte/avkrefte??

Han foreslo denne typen istedenfor: http://www.elektronix.no/50/13111/13112/DM...s_datasheet.pdf men jeg er litt skeptisk siden den bare har 400cdm

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker pjolter tårnet 90 % av all kjøring, så mitt opplegg er å ha en Garmin182c som kobles til sigarett tenner oppe og nede, dette funker bra når jeg er ferdig med kjøring tar jeg plotter under armen å rusler ned.

 

Jeg tenkte i begynnelsen på 2 instalasjoner, men som sagt kjører jeg ute mesteparten av tiden.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker pjolter tårnet 90 % av all kjøring, så mitt opplegg er å ha en Garmin182c som kobles til sigarett tenner oppe og nede, dette funker bra når jeg er ferdig med kjøring tar jeg plotter under armen å rusler ned.

 

Jeg tenkte i begynnelsen på 2 instalasjoner, men som sagt kjører jeg ute mesteparten av tiden.

Ja, jeg er også mest klar for en plotter som kan fjernes lett, mest pga tyveri, men også pga vær og sjøsprøyt. Har som sagt en Simradplotter nede som er fastmontert så det blir nok en frittstående sak oppe. Mye å velge i men er opptatt at den er vanntett og har en god skjerm som tåler sollys. Etter tips fra rem ang skjermstørrelse så virket SEIWA sin Murena iGPS med 6" skjerm fin. Garmin sin 2106C virker også fin men koster 5 lapper mer.

 

MVH

Kito

Link to post
Share on other sites

Jeg har i hele sommer i mye sollys på FB brukt Raymarine E80 som via Raymarines kommunikasjonssystem er koblet til E120 nede. Begge skjermene har gitt et svært lyssterkt bilde selv på de mest lyssterke sommerdagene. Dessuten benyttes laptop koblet via ethernet til systemet, slik at laptopen er en fullverdig navigasjonsenhet med radar, kart og dybdebilder. Dette har fungert utmerket.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker også flybridgen 90 % av all kjøring, og plotteren jeg gikk for er en stk Garmin 3010C som jeg bruker oppe og nede. Da har jeg både kartplotter (GPS) og ekkolodd tilkoblet begge plasser (kun en stk av hver, billigst og enklest). Plotteren må være vanntett, pga. regn og sjøsprut.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg bruker en Raymarin RL80CRC nede, oppe har jeg en RL70 sort/hvitt.

Eneste ulempen så langt er at det ikke er "overlay*" funksjon på plotteren

oppe på "hemsen".

Et annet problem er at jeg har koblet rorservoen på samme kurs som plotterne,

det medfører at jeg mister "fix" når den jobber. :headbang:

Plottere og rorservo trenger hver sin kurs.

Smartcontrolleren blir brukt til autopilot på "hemsen".

mvh

giver

*Overlay= radar i kartbilde

Link to post
Share on other sites

Nå snakket jeg med en kar på Elektronix og han kunne fortelle følgende:

Produsenten av LCD controllerne til lyssterke skjermer (1 produsent som dekker største parten av skjerm produsentene) har gjort en designfeil. Controlleren tåler ikke effekten som omsettes, går for varm og stopper. Mørk skjerm er resultatet. Skjermprodusenten har byttet mange tusen skjermer :-(

Noen som kan bekrefte/avkrefte??

Han foreslo denne typen istedenfor: http://www.elektronix.no/50/13111/13112/DM...s_datasheet.pdf men jeg er litt skeptisk siden den bare har 400cdm

Joda310

Jeg sitter nå med noe av samme info om skjermen fra Elektronix og har også noe av samme erfaring som de oppgir, aldri sort skjerm, men flekker på 10 -20% basert på varme. Ved å øke kjølingen på skjemen som forøvrig blir utrolig varm forsvinner den effekten. Jeg satt med et inntrykk av at jeg ikke hadde tilstrekkelig tilgang av luft til kjølingen men ser nå at problemet er mer sammensatt og vil ikke lenger anbefalle denne spesifikke skjermen. :cryin: Selv om jeg ved å bedre kjølingen skal kunne være kvitt problemet. :eek:

 

En liten slutt kommentar 400cdm er for meg ikke akseptabelt til utebruk. Det kunne være interessant om noen kunne få frem cd/m2 verdien for noen skjermer av de typene som brukes fra simrad, raymarine og Garmin.

Link to post
Share on other sites

Når jeg skulle bestemme hvilken plotter jeg skulle ha på flybridge var det tre kriterier som var viktige for meg:

 

1 - Størrelse , jeg ville ha en plotter som var nedfellt i instrument panelet.

 

2 - Intern GPS , dette pga ekstra sikkerhet dersom kartmaskin / GPS nede skulle feile , samt enklest mulig montering , bare + og - .

 

3 - Lyssterk skjerm til en grei pris.

 

Etter å ha sett på endel plottere , fallt valget på Raymarine RC435i ,

dette har for meg vært en grei plotter med veldig god dagslys skjerm.

 

Det blir selvfølgelig endel trykking med så liten skjerm , men som nevnt tidligere så var det viktig for meg å felle den inn , synest det blir finest sånn :smiley:

Link to post
Share on other sites

Liten kommentar til Giver og innlegg #20.

 

Jeg har mulighet for radaroverlay, dvs. å kunne presentere radarbilde og kartplotterbilde over hverandre (Raymarine E-serien med E120, E80, integrert autopilot, dybdemåler og ethernet-tilkobling av laptop). Jeg bruker aldri overlay, av to grunner:

 

For det første er radaren mitt viktigste navigasjonsinstrument som jeg bruker under alle værforhold, jeg justerer stadig avstand for å vurdere kvaliteten på ekko. Ved overlay er det med min erfaring vanskelig å vurdere kvaliteten på ekko, særlig dersom det er sjøekko eller ekko fra små gjenstander som markering av fiskegarn, eller dobbelrefleksjoner.

 

For det andre er jeg gammeldags i bruk av navigasjonsinstrumenter. Jeg bruker alltid radar med kurs opp, mens kartplotteren alltid benyttes med nord opp. Dette er noe jeg har vent meg til gjennom mange år, og dette fungerer for meg greit når jeg har papirkartet ved siden og kontrolerer detaljer på kartplotteren. I sommer har dette vært viktig fordi jeg bruker Navionics Platinum kartene og disse har svært svak markering av overrettmerker, båer og endel andre "skandinaviske" merker.

 

Dersom jeg skulle instrumentert brua på nytt ville jeg hatt separate skjermer for radar og kartplotter. Nå kan jeg splitte skjermen, men med stadig avstandsjustering av radaren synes dette også å påvirke kartplotteren.

Link to post
Share on other sites

Jeg har mulighet for radaroverlay, dvs. å kunne presentere radarbilde og kartplotterbilde over hverandre (Raymarine E-serien med E120, E80, integrert autopilot, dybdemåler og ethernet-tilkobling av laptop). Jeg bruker aldri overlay, av to grunner:

 

Dersom jeg skulle instrumentert brua på nytt ville jeg hatt separate skjermer for radar og kartplotter. Nå kan jeg splitte skjermen, men med stadig avstandsjustering av radaren synes dette også å påvirke kartplotteren.

Radaroverlay skal en være forsiktig med mener nå jeg, det er ikke like lett å se en liten båt når kartet ligger i bakgrunnen, det som derimot er veldig bra med overlay er at du med en gang ser at posisjonen din stemmer med terrenget.

Jeg kjører selv med to stykk 17", en radar/ekkolodd og en kart...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...