Jump to content

Lanterne kontroll


Larspo

Recommended Posts

Jeg har en Windy 8800 hvor det er montert et info-panel for lanternene på dashbordet. Dersom en lanterne ikke lyser, indikeres dette i form av en slukket diode (bilde av båten på info-panelet og en lys-diode hvor lanterne sitter trykket på en metallplate som et slags instrument.) Til dette info-panelet sitter det en boks med elektronikk hvor strømmen til hver lanterne blir monitorert. Denne boksen har selvfølgelig sluttet å fungere og er fyllt med lim pga. fuktiget. Kan sikkert finne noe tilsvarende fra Windy i dag, men da er det vel billigere å kjøpe ny båt.

 

Er det noen som har ide på hvor man kan få kjøpt nye slike saker, og noen som har et fornuftig navn på saken?

Link to post
Share on other sites

Hei.vi forhandler windy i Bergen og slike deler er nermest umulig å få tak i.det jeg ville rådet deg med er å koble for bi boksen og kobl diodene på ledningene til lanternene,slik at dem tenner når lanternen blir tent.ellers må du skrape(noe som løser opp limen )og gjøre rein boksen.

Link to post
Share on other sites

Koble de til lanternene...men da lyser de hele tiden og indikerer ikke når noe er feil. Da er det vel likegodt at de ikke lyser i det hele tatt (slik de er nå). Men når det sies, så stemmer det at jeg har sett Wema med et slikt instrument og fant et bilde på nettet. Men dette kan jeg kanskje plukke i biter og koble videre til mitt infopanel.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11352/pg4boatnav.gif

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Windy 8800 hvor det er montert et info-panel for lanternene på dashbordet. Dersom en lanterne ikke lyser, indikeres dette i form av en slukket diode (bilde av båten på info-panelet og en lys-diode hvor lanterne sitter trykket på en metallplate som et slags instrument.) Til dette info-panelet sitter det en boks med elektronikk hvor strømmen til hver lanterne blir monitorert. Denne boksen har selvfølgelig sluttet å fungere og er fyllt med lim pga. fuktiget. Kan sikkert finne noe tilsvarende fra Windy i dag, men da er det vel billigere å kjøpe ny båt.

 

Er det noen som har ide på hvor man kan få kjøpt nye slike saker, og noen som har et fornuftig navn på saken?

Wema har et slikt instrument som viser båten og lanternene.

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dække no problem.

Sidelanternene lyser på peket.

Topplanterna lyser på forstaget.

Ankerlanterna lyser på Windex'en.

Akterlanterna lyser på påhengeren.

Så jeg har fully centralized control.

det er allt det jag helst vill slippa o se i mörkret....så lite lys som möjligt fra egen båt.... :smiley:

men jag skall medge att jag ibland ser akterlanternens lys på flagget bak, o om vi har medvind

kan noen av sidolysen lyse litt på genuans underkant.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...