Jump to content

El.problem i instrumentpanel


Bonaqua

Recommended Posts

Har eit vanskeleg el.problem som har innvirkning i instrumentpanelet på min elles så kjekke Fjord 880. Sannsynlegvis jordingsfeil - har hatt el.installaltør å sett på "sakene", utan at feil er funne. Min elektrikar har sikkert rett i at strøm i båt er spesielt, og anbefalar "spesialkompetanse". Er det noen "der ute" som kjenner til/har erfaring med elektrofirma eller "kompetent person" i område Bergen/Haugesund som er gode på strøm i båt"?

 

_____________________________

 

Prøver med enkel beskrivelse på litt av problema:

 

Har en VDO Sumlogg (fart, distanse og trip på distanse) Denne har begynt med å juksa - enkelte dagar startar den ikkje, andre dagar heilt normal. Har den først starta, så har den aldri juksa under fart. Forslag?

 

Hat septik med Wema tankmåler av type med rødt, gult og grønn lampe som ill. tanknivå. Her lyser alle lamper uansett nivå. Har tenkt å starta med å byta til "normalt" instrument. Kan eg henga nytt Wema-instrument på eksisterande giver?

 

Ein del av instrumenta (oljetrykk, temp, drivstoff) "vibrerer" og utslag varierer. Dersom eg slår på instrumentbelysning, så endrar instrumenta nivå (feks. så stig temp og oljetrykk sig) Når instrumentbelysninig vert avslått så stabiliserer instrumenta seg på rett nivå, for etter ei stund på nytta tar til med vibrering og feilvising.

 

For ein del av brytarane har kontrollampene slokna (diode?) Sjå bilde for brytartype. Er det muleg å skifta lampe i desse? Ser relativt lukka ut både på fram- og bakside. Korleis opnar eg eventuet brytaren?

 

Bilde

Redigert av Bonaqua (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Strøm i båt er ikke vanskeligere enn strøm i bil eller andre steder 12/24V likespenning brukes. El.installatører som jobber med 220v vekselspenning har ofte store problemer med stømopplegg for likespenning. Jeg vil derfor anbefale deg å bruke bil, lastebil eller landbruksmekaniker til å hjelpe deg.

 

Hvis du beskriver problemet her på forumet vil det overraske meg om du ikke får mange gode tips om hva som er galt og hvor/hvordan du skal lete etter feilen.

Link to post
Share on other sites

Slik det ser ut for meg har du flere problemer som har forskjellige årsaker. Hvis det er slik har ikke alle problemene kommet samtidig.

Har en VDO Sumlogg (fart, distanse og trip på distanse) Denne har begynt med å juksa - enkelte dagar startar den ikkje, andre dagar heilt normal. Har den først starta, så har den aldri juksa under fart. Forslag?

Kjenner ikke denne Sumloggen, men har ikke den en liten propell under båten som roterer når båten beveger seg? I så fall kan denne ha begynnt å bli treg.

Hat septik med Wema tankmåler av type med rødt, gult og grønn lampe som ill. tanknivå. Her lyser alle lamper uansett nivå. Har tenkt å starta med å byta til "normalt" instrument. Kan eg henga nytt Wema-instrument på eksisterande giver?

Hvis instrumentet er av samme type kan du sikkert det. Her bør du sjekke med Wema. De kan sikkert også skaffe deg koblingssjema som er til god hjelp ved feilsøking.

Ein del av instrumenta (oljetrykk, temp, drivstoff) "vibrerer" og utslag varierer. Dersom eg slår på instrumentbelysning, så endrar instrumenta nivå (feks. så stig temp og oljetrykk sig) Når instrumentbelysninig vert avslått så stabiliserer instrumenta seg på rett nivå, for etter ei stund på nytta tar til med vibrering og feilvising.

At visningen på instrumentene forandrer seg når instrumentbelysning slås på skyldes at spenningen inn på instrumentene forandrer seg. Skyldes ofte for svak jordingsforbindelse, men det kan også være +forbindelsen som er for svak. Løsningen er å legge opp tykkere ledninger. Hvis du måler med voltmeter mellom - på batteri og - på instrumentene vil du se om du får et større utslag når instrumentlys slås på. Samme metode kan brukes på +siden, men da mellom + på batteri og + på instrument.

 

Vibrasjon i instrumentene kan tyde på at det er noe feil med dem. Det du bør sjekke først er at ikke dette skjer samtidig med at andre forbrukere slår seg av og på ( f.eks kjøleskap, toalett som brukes osv.). Hvis det har sammenheng med det er løsningen som beskrevet over.

For ein del av brytarane har kontrollampene slokna (diode?) Sjå bilde for brytartype. Er det muleg å skifta lampe i desse? Ser relativt lukka ut både på fram- og bakside. Korleis opnar eg eventuet brytaren?

Utfra bildet er det umulig å se hvordan bryteren er bygget opp. Noen vippebrytere kan åpnes fra baksiden, og noen fra forsiden ved å ta ut den delen som vipper. Hvis bryteren er mørk er det lite trolig at den har diode. Ofte er det brukt små instrumentlyspærer tilsvarende det som er i radioer og lignende. Skifte av pære kan være mulig, men det krever at man er noe fingernem. Ofte kan det være mange løse deler som faller ut og de kan være vanskelig å få på plass igjen.
Link to post
Share on other sites

VDO Sumlogg: Jeg har selv en slik og den fungerer helt upåklagelig. Men det er mange som "maler" over skovlhjulet når de stoffer båten slik at denne blir kladdete og roterer dårlig. Denne kan taes ut mens båten ligger på vann (i hvertfall på min modell). Bare pass på å ha den medfølgende adapteren som du stikker inn i hullet isteden for å tette (evt. noe annet passende).

 

Skovlhjulet er å få kjøpt som reservedel.

Link to post
Share on other sites

Hat septik med Wema tankmåler av type med rødt, gult og grønn lampe som ill. tanknivå. Her lyser alle lamper uansett nivå.

Er du sikker på at det ikke er giveren som har hengt seg opp? Har nemlig noe av det samme problemet i min båt, men der henger som regel nivået på sånn ca halvfull. Men jeg har analogt instrument med Wema giver, bare så det er nevnt. Av og til virker det normalt, så jeg er rimelig sikker på at det er "dritt" på giveren hos meg ihvertfall. Har tenkt å prøve med eddik på giveren bare jeg får litt arbeidslyst til å drive med slikt noe.

Ein del av instrumenta (oljetrykk, temp, drivstoff) "vibrerer" og utslag varierer. Dersom eg slår på instrumentbelysning, så endrar instrumenta nivå (feks. så stig temp og oljetrykk sig) Når instrumentbelysninig vert avslått så stabiliserer instrumenta seg på rett nivå, for etter ei stund på nytta tar til med vibrering og feilvising.

For ein del av brytarane har kontrollampene slokna (diode?) Sjå bilde for brytartype. Er det muleg å skifta lampe i desse? Ser relativt lukka ut både på fram- og bakside. Korleis opnar eg eventuet brytaren?

Her har jeg også noe av samme tendensene. Men ikke så drastiske som hos deg tror jeg. Har lagt merke til at når jeg slår på instrumentbelysningen samtidig som lanternene er tent, så stiger tempen litt, og oljetrykket blir lavere. Men har ikke noen vibrering som du nevner.

Ser helt klart at det er noe smågalt med enten jording eller plussen, men har ikke brydd meg så mye om det enda. Regner med at det blir vinterarbeid av det. Synes ikke at det er det helt store problemet foreløpig.

Det samme gjelder forøvrig bryterne. De virker litt "slakke" etter min mening. Og det er ikke lys i alle i min båt heller. Lurer egentlig på om det mulig å bytte pære i dem i det hele tatt... Det løsnet et glass på en for litt siden, og det var ikke lett å se om det var mulig å bytte pære der, nei. Men akkurat i den bryteren virker lyset, så jeg bare limte glasset på igjen.

Link to post
Share on other sites

Ein del av instrumenta (oljetrykk, temp, drivstoff) "vibrerer" og utslag varierer.

Har også samme tingen. Men dette skjer bare med instrumentene på styreposisjon inne, og jeg mistenker at fenomenet er nettopp fordi jeg har 2 sett med instrumenter. Det blir kanskje en opprydding i det elektriske til vinteren...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...