Jump to content

Avstand Stavanger - Horten?


Platt

Recommended Posts

Det er en lang tur med 7 knops fart. Har reist denne strekningen i mange år og føler at Jæren er det vanskeligste stykket med langt mellom havnene, likevel er det flere strekk senere som kan være problematisk, men de er ikke så lange slik at værutviklingen lettere kan forutsies (?)

Fra Stavanger er det 60nm til Egersund og 92 nm til Farsund, begge er gode havner for å hvile ut og Farsund tar seg ikke betalt for å benytte kaiplassen. Har man så kommet seg litt forbi Lindesnes kan man stort sett seile til Lyngør i beskyttet farvann. (Svg- Lyngør 184 nm). Videre er strekkene mellom havner relativt korte, men er det styggevær så hjelper ikke det, man får bare vente...

Jeg tror at det kunne vært greitt for deg å hatt med en "kokekyndig maskinist godt kjent på kysten" til denne turen ettersom jeg forstår at det er din første tur på denne strekningen. Etter at vi i fjor lå 3 døgn værfast i Sirevåg på vei sørover og brukte 8 timer på returen i august fra Grimstad til Svg har vi i år tenkt å studere værmeldingene ekstra nøye før vi tar turen tilbake i september. Men fatt mot - strekningen er lang men ikke umulig. God tur, og tillykke med platgatteren.

Link to post
Share on other sites

FYI:

Jeg betalte 12500,- for å frakte vår Joda310 på lastebil fra Stavanger til Tønsberg. Du får selv vurdere om det er dyrt, kontra å kjøre så langt strekk i en båt du ikke kjenner.

 

Joda310

Med en av de få båtene som har blitt møkkete på E18

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hentet kutteren jeg hadde i Fredrikstad, så vi hadde turen Fredrikstad-Bergen. Siden det var i juli og været her var vindstille og 27 grader i skyggen, såg vi for oss en nydelig tur.

 

Værgudene ville det annerledes, kom en dryg kuling på oss like etter avreise og nedbørsrekord på sørlandet (mens det var 27 grader, vindstille og sol i Bergen). Fordelen var at vi hadde kulingen i hekken, så marsjfarten på 8 knop ble plutelig 10,5... Brukte akkurat 30 timer på strekket Fredrikstad-Skudesneshavn, inkludert bunkring i Glomma...

 

Sjelden det er slik, men en slik lang tur bør du legge inn som en ferie, med mange stopp underveis. Ta helst med en kartplotter også, gjør ting lettere. En slik tur non-stop blir bare hat...

 

(På vår tur til å hente kutteren, sov jeg bare 7 timer. Totalt. 5 av de var i Skudeneshavn.) :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...