Jump to content

Båtferien, vår et lite skråblikk


Windy37GM

Recommended Posts

Vi har vært en del turer ute iår før vi dro på sommerferie. Alle turene har forløpt helt perfekt, båten har vært helt strøken og ryddet (har pertentlig kone) når vi legger fra kai, og vi tusler avgårde i deilig fart og planer når det trengs.... Ungene har stort sett vært mønsterbarn, plettfritt båtliv egentlig.

 

Ferien vår derimot startet slik:

Ferdig på jobb kl 16:00, fruen har da allerede dratt til båten slik at alt skal være klart når vi drar. 2'ndre fender(min yngste sønn) er i et jæv** la humør denne dagen, så fruen er lett temperert i topplokket når jeg kommer.

Jeg har vært i båten i ca 15 sekunder, hvorpå 2'ndre fender tryner noe så inni granskauen hardt at blodet flyter fra munnen. Et vannvittig hyl (at ingen ringte barnevevernet er et guds under) og masse greier for å stoppe blødningen. Fikk stoppet blødningen, vasket blod, dyttet inn smokk, lokket med litt godis og verden begynner igjen å bli litt rosa. Nye 60 sekunder, så setter 1'ste fender i et hyl, han har da fått en flis i foten på størrelse med en 2 tomm 4. Skrikene skulle ivhertfall tilsi det. Flisen sitter godt, så vi må hente en kniv og skjære den den ut. Igjen er nevnte barnevern heldigvis ikke å se...

Mens vi da holder på med 1'ste fender, finner 2'ndre fender ut at alle klærne ligger pent i hauger og de trenger jo ikke å ligge der, så han hiver alt rundt omkring inne i kabinen. Båten ser ut som et horehus idet vi legger avgårde for å fylle diesel. Fruen rydder febrilsk, mens kapteinen seiler oss sikkert mot "der tankschtelle"

Vi fyller diesel, mens ungene egentlig oppfører seg greit. Vi betaler og legger fra kai i 3 knop. f**n så rart båten oppfører seg da?.. Hmm.. Plutselig så merker jeg et himmla drag og vi stopper opp. 2'ndre fender har da vært bortpå fjernkontrollen til dreggvinsjen og droppet dreggen utenfor "der tankschtelle"..(sikerhetsline er på planen for å få montert) Bak oss kommer en speedbåt med overflatepropeller, som ikke fungerer så godt i revers, så det ble litt styr av det der. Båter som driver, jeg høyrød i trynet prøver å få inn dreggen, den andre fører styrer for å ikke treffe oss.. Vel, vel dreggen kom opp og endelig..

Endelig får vi dratt avgårde. Nå er sommeren her! Etter å ha varmkjørt vårt elskede dieseldyr, tenkte jeg at vi skulle plane til vår destinasjon. Får ikke båten i plan??? Men i hel***??. Hmmmppff.. Prøver og prøver, men båten er treig som en ku. Vi dropper 1/2 parten av vannet og får den i plan på et vis. Litt senere samme dag bestemmer jeg meg for å installere fiskefinner/ekkolodd/fishfinder som jeg kjøpte i USA (veeeeldig billig vettø). Kryper ned i motorrommet, kliner en fin klædd med Tec7 i bunnen av båten, dytter svingeren nedi og setter meg til å vente litt og filosofere over livet. Titter litt rundt meg, og ser plutselig en j**la masse plastposer rundt luftinntakene.. ???? Og husker plutselig at jeg iløpet av vinteren tettet til alle luftinntakene for at varmen i motorrommet ikke skulle slippe ut (skulle ha mekaniker til å justere ventiler på motoren). Svarte! Tar vekk 11 stk plastposer, drar opp dreggen for å testkjøre, og joda: Båten går i plan så fint så. med full dieseltank og 1/2 vanntank og nesten full dasstank. Går akkurat slik den skal gett. Etter dette fungerte båt og mannskap perfekt, vi kom oss til Sverige koste oss masse, fisket sikkert 650 bergsnebber og 6211 krabber ved diverse brygger.

 

Jeg elsker båtlivet !!

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hærlig story kjente meg så til de grader igjen :lol: bortsett fra plastposene hos oss er det muligens litt liten motor til fulle tanker og ferie opppakning og gummibåt på slep.

Etter at vi tok gummibåten opp gikk det mye bedre.

Hadde en helt formidabel flott tur i Bohuslenske skjærgård.

 

hilsen familien Glum :flag:

Link to post
Share on other sites

Turen vår var kjempefin :-)

Vi dro til Smøgen og hadde noen fine dager der og tuslet oppover mot Strømstad. Var innom Sotekanalen, Hunnebostrand, Fjellbacka, Grebbestad, Kjørte Hamburgsund og tuslet forbi Havstensund for til slutt og havnet i Strømstad via Rossøhamn(hyggelig sted :-)

 

Vennlig hilsen

Joda310

Nu i plan uten noe som helst plunder :-)

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Da tok dere samme ruten som vi hadde da.Vi gikk i fra Asker en sent gikk til Son gikk videre neste morgen ned til Vejærn da gikk vi utasjkærs hele veien ned til v skulle gå inn i Soten kanalenog ut i sote fjorden der ligger væjern der var vi i to dager så gikk vi rolig oppover mest i 6.5 kn

nesten samme ruta som Joda 310.

 

Helt vanvittig bra tur :flag::flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...