Jump to content

IL-vinsj med tau som slurer (av og til)


hos

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en innside-montert 1000W IL-vinsj for tau, og jeg opplever rett som det er at den plutselig slutter å trekke inn tauet. Selve motoren/vinsjen går, og jeg har kontrollert slurekoblingen, men det virker som om tauet plutselig hopper ut av kabelaret (den sitter litt trangt montert, så jeg har ikke sett at det faktisk er det som skjer). Det er Nidelv som har montert vinsjen, så jeg regner med at det er gjort slik det skal (dvs at det er riktig dimensjon på tauet og at kontaktflaten i kabelaret er stor nok (ca 150 grader)). Vinsjen er snaut to år gammel, og tauet er ikke spesielt slitt, så jeg tror ikke det er grunnen. Er det noen av dere som har liknende erfaringer? Hva kan grunnen være til at tauet slurer?

 

I brukermanualen står det at man må passe på at "fjærfingeren" som presser tauet inn i kabelaret ikke er deformert, og at det her skal være ca 10 mm klaring til "pinnen". Jeg har ikke fått sjekket dette ennå. Er dette en vanlig årsak til problemene jeg beskriver?

Hilsen hos

Link to post

Du har en egen luke inn til vinsjen - men det vet du vel om. Åpne motorromsluka som er fjærbelastet, se inn i luka som er i akterspeilet - her ser du vinsjen. Burde være mulig å se på fingeren derfra.

Ja, jeg har vært inni luken for å stramme slurekoblingen tidligere i sommer. Får ta en titt til for å sjekke fingeren.

 

Forrige helg hektet ankeret vårt seg inn i et tungt, gammelt anker som "var forlatt" på bunnen, og da sluret ikke tauet, men ved mindre belastning, slurer det av og til. Det tyder vel på, som du var inne på Worse, at det trolig er fjærfingeren som ikke er korrekt justert/tilpasset.

Hilsen hos

Link to post

fra www.ilas.no

 

Vinsjen slurer

 

Sjekk stramming på slurekoblingen. Trekantmutter må eventuelt tilstrammes. Prøv deg frem. For stram slurekobling kan ødelegge ankerruller og fester.

Sjekk kile ved kabelar. Defekt kile må skiftes.

Sjekk kile og aksel ved motor/gear. Defekte deler må skiftes.

Sjekk at motor sitter riktig montert i gear. Løse skruer må spennes til.

 

Tauet slurer i kabelaret

 

Sjekk at det er riktig dimensjon på tauet.

Sjekk at tauet har stor nok kontaktflate i kabelaret. (120° av kabelaret)

Sjekk at fjærfingeren, som presser tauet inn i kabelaret, ikke er deformert.

Fjærfingeren må ligge med press på tauet. Må eventuelt stammes.

 

 

Leter etter bilde nå - er ikke helt sikker på hva slags ILAS vinsj du har

På bildet under som har et kabelar som ligner det som står i Bitteliten III ser du fingern ganske godt

på høyre side

Bilde

Link to post

Takk for imponerende raskt svar, Bitteliten!

 

Min båt er byggenummer 29 (støpt i februar 2005), så jeg har nok samme type vinsj som sitter i Bitteliten III/Lykkeliten. Fint og illustrativt bilde - der ser man jo fjærfingeren tydelig. Det står at fjærfingeren presser tauet inn i kabelaret (i manualen min står det i tillegg at det skal være ca 10 mm klaring til pinnen). Ut fra dette skulle en tro at tauet føres på innsiden av fjærfingeren (stemmer det), men så vidt jeg husker ligger tauet på utsiden :crazy:

Hilsen hos

Link to post

Ut fra dette skulle en tro at tauet føres på innsiden av fjærfingeren (stemmer det), men så vidt jeg husker ligger tauet på utsiden :crazy:

Den fjærbelastede pinnen skal presse tauet inn i kabelaret. Om tauget går på utsiden er det bare å krype ned i motorrommet, dra ut 50 meter blytau, knyte opp knuten i bunnen av kassa og tre om tauet. Også er det jo så god plass der også - så dette er rene kosejobben :lol:
Link to post

Har hatt to ILas vinsjer. Erfaring er at de fungerer perfekt om

 

1. "finger"fjæra er tilstrtekkelig stram. ( Den kan lett strammes ved å løsne keblarets tilstramning og fjerne/løsne på delene så kan fjera strammes uten å fjerne tauet)

 

2. Taukassa må ikke bli for full.

 

Har hatt begge problemene. Pkt. 2 ble løst ved å kveile 5 meter ved kanten inne i kassa der tauet ikke legger seg normalt og selvfølgelig flyttet endeknuten/feste tilsvarende.) Pkt. 2 gjør også at "finger"fjæra blir slakk.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post

Kan hende er det en god ide å kveile tauet helt ut og kvitte seg med alle "kink" med det samme man er i gang.

Jeg gjorde faktisk det da jeg var i båten i slutten av forrige uke, og det var nødvendig, for det var to "knuter" på tauet, og disse ville ha gjort at tauet ikke ville ha kommet skikkelig ut ved ankring.

 

hos meg får brennmaneter tauet til og slure

Takk for tips, og velkommen til Baatplassen. Jeg har skylt tauet godt i ferskvann og det slurer likevel, så jeg tror ikke det er problemet mitt.

 

 

Har hatt to ILas vinsjer. Erfaring er at de fungerer perfekt om

 

1. "finger"fjæra er tilstrtekkelig stram. ( Den kan lett strammes ved å løsne keblarets tilstramning og fjerne/løsne på delene så kan fjera strammes uten å fjerne tauet)

 

2. Taukassa må ikke bli for full.

 

Har hatt begge problemene. Pkt. 2 ble løst ved å kveile 5 meter ved kanten inne i kassa der tauet ikke legger seg normalt og selvfølgelig flyttet endeknuten/feste tilsvarende.) Pkt. 2 gjør også at "finger"fjæra blir slakk.

Takk for nyttige råd. Jeg skal ta meg en tur ned i båten om et par dager, og da skal jeg sjekke om fingerfjæren er stram nok (det er godt mulig at den ikke er det). Hos meg er det relativt god plass i taukassen, så jeg regner med at problemet ikke ligger der.

Hilsen hos

Link to post

Hadde slureproblemer i starten på min ILA jeg også.

Ettersom jeg bor 5 minutter fra ILA, tok jeg flere turer opp til ekspertene for å diskutere mulige årsaker.

De fleste muligheter har vært nevnt i strengen allerede:

 

* Slakk fjær

* Tvinn/knuter på tauet. Monter svivel!

* For kort fallhøyde, slik at tauet på innsiden motarbeider fjæras oppgave. Gjør plass!

 

I mitt tilfelle var imidlertid løsningen en fabriksjonsfeil på selve kabelaret:

Hvis du kjenner etter, eller ser godt, så ser du disse rillene på innsiden av kabelaret.

Disse skal være svakt hellenede MEDURS, slik at de gir en kraft som pressser tauet mot senter av vinsjen. Sammen med fjæra, - som gir samme effekt, skal denne kraften kile tauet fast i kabelaret.

Er fjæra for slakk eller rillene feil frest, mister du noe av denne kraften.

 

Jeg fant umiddelbart ikke noe avvik her, men tauet sluret stadig vekk likevel.

Til slutt de-monterte jeg kabelaret, - hvilket er svært enkelt, og fant da at kabelaret hadde én side med bakover bøyde riller (rett) og én side med fremoverbøyde riller (feil) !!!

 

Helt utrolig.

Tok dette med til ILA og de var også forundret. Kabelaret sveises av to halvdeler, og her har man tydeligvis blandetr sammen et hjul med ett kabelar-halvdel for venstregående hjul og ett kabelar for høyregående hjul. ( De lager to versjoer).

 

Med nyt hjul har det hele fungert perfekt.

Morty

Mvh Morty

Link to post
  • 3 uker senere...

Har hatt to ILas vinsjer. Erfaring er at de fungerer perfekt om

 

1. "finger"fjæra er tilstrtekkelig stram. ( Den kan lett strammes ved å løsne keblarets tilstramning og fjerne/løsne på delene så kan fjera strammes uten å fjerne tauet)

 

2. Taukassa må ikke bli for full.

 

Har hatt begge problemene. Pkt. 2 ble løst ved å kveile 5 meter ved kanten inne i kassa der tauet ikke legger seg normalt og selvfølgelig flyttet endeknuten/feste tilsvarende.) Pkt. 2 gjør også at "finger"fjæra blir slakk.

 

De fleste muligheter har vært nevnt i strengen allerede:

 

* Slakk fjær

* Tvinn/knuter på tauet. Monter svivel!

* For kort fallhøyde, slik at tauet på innsiden motarbeider fjæras oppgave. Gjør plass!

 

I mitt tilfelle var imidlertid løsningen en fabriksjonsfeil på selve kabelaret:

Takk for mange gode svar. Sist gang jeg var i båten prøvde jeg å finne mer ut av hva som kan være grunnen til at tauet slurer, og til nå har jeg funnet ut omtrent følgende:

 

* Rillene på innsiden av kabelaret ser korrekte ut hos meg.

* Tauet er tredd korrekt på innsiden av fjærfingeren. Fjærfingeren er ikke veldig stram, men klaringen mellom den og pinnen (som det er henvist til i manualen) er ca 1 cm, så det burde være omtrent ok.

* Kassen til tauet er romslig, så i utgangspunktet burde det være god nok plass til alt tauet der. Men i akterkant av kassen, dvs under og bak kabelaret, er det et "utspring" (det kan se ut som om det er en liten boks som er festet der - mulig det er til noen gjennomføringer ifm trimplanet e.l. - vet ikke), og jeg har lagt merke til tauet som rulles inn av og til legger seg på oversiden av dette "utspringet"/lille boksen istedenfor å legge seg på plass i selve kassen, og jeg tror (men vet ikke sikkert ennå) at sluringen opptrer i forbindelse med at tau samler seg opp på/rundt "utspringet"/overflaten, dvs rett under/bak kabelaret. Etter det jeg forstår blir effekten av dette omtrent den samme som om selve oppsamlingskassen for tau er for liten. I så fall kan dette kanskje være grunnen til at tauet av og til slurer. Hvis dette er tilfellet, burde problemet kunne løses hvis jeg klarer å unngå at tauet samler seg opp rundt dette "utspringet".

 

I manualen står det at den såkalte stopperen (som har innvirkning på tauets retning ned i kassen) skal "justeres vannrett". På min båt heller denne noe nedover (mulig at den danner en vinkel på i overkant av 100 grader med vertikalen istedenfor 90 grader som den skal). Det gjør at tauet mitt ikke føres vertikalt ned i kassen, men at det i stedet føres noe bakover, og jeg tror dette er grunnen til at det rett som det er legger seg oppå kanten/"utspringet" (som jeg har beskrevet lenger oppe), så jeg håper problemet kan løses ved å justere denne "stopperen". Er det noen som vet hvordan dette gjøres? Må jeg løsne alle delene i kabelaret/sluremekanismen for å få til det, eller er det enkel måte å gjøre det på?

Redigert av hos (see edit history)

Hilsen hos

Link to post

Etter en hendelse der jeg var nødt til å la kjettingen og ankeret gå, vurderte jeg sterkt å gå over til tau. Men etter det jeg kan lese av innleggene ovenfor tror jeg faktisk at jeg holder meg til kjetting.

Sluring er et ukjent problem og det eneste ulempen er noe sjenerende støy som høres i akterkabinen med medfølgende dårlig søvn hos rederinnen.

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post

det eneste ulempen er noe sjenerende støy som høres i akterkabinen med medfølgende dårlig søvn hos rederinnen.

Dette kan løses ved at du etter å ha justert ferdig ankeret for natten tar en en liten bit med slik skumgummiisolasjon rørleggeren bruker. Denne stripser du fast på kjettingen akkurat der den går igjennom vippearmen. Funker helt supert. Rederinnen vil etter dette bli meget medgjørlig!!
Link to post

Etter en hendelse der jeg var nødt til å la kjettingen og ankeret gå, vurderte jeg sterkt å gå over til tau. Men etter det jeg kan lese av innleggene ovenfor tror jeg faktisk at jeg holder meg til kjetting.

Sluring er et ukjent problem og det eneste ulempen er noe sjenerende støy som høres i akterkabinen med medfølgende dårlig søvn hos rederinnen.

Hei.

Synes ikke du skal konkludere slik. Denne strengen omhandler slureproblemer med vinsj - tau, ja. Men det betyr ikke at dette er et typisk problem for "ILA-Tau- vinsj" eiere. Tvert om.

Etter at mitt problem med feil på kabelarhjulet ble fikset, har jeg ila. sommeren snakket med mange båteiere rundt omkring, og jeg har ikke truffet noen med problemer med sluring.

 

Og etter en sesong med tau i vinsjen må også jeg konkludere at dette har fungert perfekt.

 

Jeg hadde selv kjetting på forrrige båt, og ville ikke byttet tilbake om jeg fikk en gratis mulighet.

Jeg setter stor pris på fordelen ved støyfritt utslipp, rolig utlegg og god kontroll på mengden tau ute.

Kjettingens eneste fordel, etter min mening er tyngden, som gir en fjærende effekt og muligens bedre feste i enkelte situasjoner. Siste punkt er teoretisk, da mitt Bruce anker til dags dato, aldri har sluppet.

Morty

Redigert av Morty (see edit history)

Mvh Morty

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...