Jump to content

Tanknivåmåler av "looking-glass" type for små dieseltanker


Walter_S

Recommended Posts

OBS! Eiere av Hekkbølge-monstrer med 2 x 250hk behøver IKKE lese vidre - uinteressant for denne målgruppen! :wink: Denne tråden er for oss som har mindre en 20 hester under "kjellerlemmen"...... :lol: .... og som liker å pusle med løsninger selv.

 

Etter at jeg for tre uker solgte "Morild" har jeg vært på jakt etter den ideelle etterfølgeren. På en av kandidatene har jeg kommet over den ideelle tankmåleren som hverken bruker strøm, går istykker eller krever strekk av ledninger og som garantert viser riktig nivå! Det dumme er at båten var til salgs hos en megler, eieren en "vandre heden" og ingen vet noe om herkomsten til denne enkle men geniale løsningen:

 

Dieseltanken er opphengt oppunder akterdekket (bak akterskottet) og har en slange fra "pungen" til denne nivåmåleren. På toppen av nivåglasset (på innsiden) er det en liten ventil som slipper ut luft. Genialt!

Bilde

 

Er det noen her som vet hvor man får tak i slike?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...... :lol: .... og som liker å pusle med løsninger selv.

 

Denne lager du vel selv Walter, du trenger bare en klar slange...... :lol:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Så ut som en grei løsning! Selv har jeg en slange fra bunn til topp på tanken, bare å løfte på motorluka og sjekke nivået i sangen. Funker det også!

 

Håper du finner deg ny båt snart! Har skjønt at du liker å skifte båt en gang i blant :wink: . Men det å være uten båt er jo ikke noe særlig da, gir en merkelig følelse i kroppen på en måte...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Denne lager du vel selv Walter, du trenger bare en klar slange......

Joda, ikke noe i veien for det, men, hvis det finnes en slik elegant løsning, så blir jo en skarve plastslange litt "harry"?

 

Selv har jeg en slange fra bunn til topp på tanken, bare å løfte på motorluka og sjekke nivået i sangen.

 

Håper du finner deg ny båt snart! Har skjønt at du liker å skifte båt en gang i blant :wink: . Men det å være uten båt er jo ikke noe særlig da, gir en merkelig følelse i kroppen på en måte...

Hadde akkurat samme løsning i "Morild", og den fungerte greit - må jo løfte slangen til tanktoppen og åpne en kuleventil da - den løsningen på bilde virker litt mere elegant og viser dynamisk tanknivå hele tiden! Det er det som er så fint med den.

 

Når det gjelder å være uten båt, så er det "rene helvete"! Ubeskrivelig tortur, spør du meg! :wink: Første gang på 5 år at jeg er båtløs - aldri mer! :smash::lol: Leter etter "den ideélle" ser du....... :rolleyes:

 

Som U2 så teffende synger: "...but I still haven't found, what I'm looking for....."

 

Ser egentlig ut som et sånt lite caravan-vater, utstyrt med ny inmat ?

Åh? Har du sett noe slikt før Suzuki?

 

Det må da være noen bedrifter som driver med væske på små tanker som har sånn? Meierier f.eks. ? Eller hjemmebrennere, kanskje? Du bor jo i "DISTRIKTET" Suzuki, du må vel vite det!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hør med Høvding da vel. Han høgger gamle båter og har sikkert noe.

Den må du gi litt forklaring på, thor - HØVDINGEN? Kjenner jeg han? Riktignok er det lørdag kveld, og første Metaxa-glasset ser "trist ut", men jeg pleier ikke å være sååå treg da...... :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Siden "Høvding" kom opp her tenkte jeg å kommentere det.

 

Einar Høvding, fra Høvding Skipsopphugging (og bare uttalt Høvding)har nok vært død noen år etter et langt og innholdsrikt liv. Han kunne underholdt oss her i åresvis med små historier fra sitt liv med og rundt skipsvrak og sin interesse for skipsfart......

Alle skipsvrakene han eide, er solgt til Saga Shipping. Muligens et par av de er solgt til andre..... (rykter). De tyske fra 2 verdenskrig har det vel vært mest blest om i media. De mest kjente er vel Blucher og Tirpitz.

Hva de driver med på huggeriet i Sandnessjøen aner jeg ikke, kanskje andre her gjør..?

 

Ved å Google "Einar Høvding" kommer en god del interessante historier opp..........

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...