OnkelDonald Startet 12.August.2006 Del på Facebook Startet 12.August.2006 Hvordan skal jeg gå fram for å endre fargen på en glassfiberbåt fra gul til hvit? Den gule finishen i dag er elendig.. ser ut som den er kostemalt, full av riper og ganske matt i fargen. Jeg vil ha båten hvit utvendig. og med en blank pen finish, som også bør være litt holdbar (sprayboks duger liksom ikke). Hvordan går jeg fram for å gjøre dette selv (blir litt dyrt å sette bort til lakkering). Må det pusses ned til gammel fiber? hvilke produkter, lakktyper osv anbefales det? Er det kosting, rulling eller sprøyting som gjelder for meg? Er klar over at sprøyting sikkert gir den beste finish, men lar dette seg gjøre pent selv for en som ikke har gjort det før? Bør det lakkeres over med klarlakk eller hvordan får man den blank og ikke matt? HAr også en gammel johnson påhenger som er temmelig stusselig i lakken. hvordan går jeg fram for å lakke denne hvit? og med hvilke produkter? er vel plastmotorlokk og resten av motoren aluminium? alt skal uansett lakkes. Hvor mye jobb? hvor mange strøk? hva vil det ende på i pris ca? (17 fots båt med dekk) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Daffy Svart 12.August.2006 Del på Facebook Svart 12.August.2006 (redigert) Jeg ville pusset ned til glassfiber og så lagt på topcoat i den fargen du vil ha. evnt. Hard Top lakk beregnet på båt (er vel egentlig også Topcoat) Det blir selvfølgelig aller best med sprøyte, men kan bli veldig bra med "svamprulle" også. Bare pass på å få så jevnt lag som mulig. til slutt pusser du dette med fint sandpapir. ca 1200 korning Lakk til motoren din får du kjøpt på Biltema. Dette er spraybokser med "riktig" farge. Det er vel egentlig utbedringsfarge. Holdbarheten på den vet jeg ikke noe om. Kostnad på dette: tipper kr 500-1000 Bruk i alle fall ikke lakk beregnet på bil. Men dette er diskutert opp og ned tidligere her. på lastebiler bruker de vistnok en annen type lakk som skal duge. Men Topcoat er billig og bra det. Ellers kan jeg anbefalle deg å se på denne tråden når det gjelder motoren din Lakkering , utenbords motor ? Redigert 12.August.2006 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
OnkelDonald Svart 13.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2006 Har jeg forstått riktig hvis 2-komponent lakk er både hardere, og mer holdbar og gir en blankere finish enn topcoat? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Sonata 7 Svart 13.August.2006 Del på Facebook Svart 13.August.2006 Har gode erfaringer med Hempel Polybest 2 komp. lakk. Blandes ut med 10-15% tynner og påføres med lakk pensel eller lakkrulle. Blir meget fint. EVT Forarbeid er 3-4 strøk med uttynnet hempel light primer og slipt med 600 våtslipepapir Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 13.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2006 Takk for tipset:) du har ikke tilfeldigvis noe bilder liggende av resultatet av noe av dette? kunne tenke meg å se en overflate der akkurat det du beskriver er gjort... Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Daffy Svart 13.August.2006 Del på Facebook Svart 13.August.2006 Har jeg forstått riktig hvis 2-komponent lakk er både hardere, og mer holdbar og gir en blankere finish enn topcoat? Nå er det Topcoat alle båtprodusenter bruker og det er det sikkert en grunn til. Ellers er det ikke noen fordel med hard lakk på et glassfiberskrog. Da kan du oppleve at det flasser av når skroget beveger seg. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.