Jump to content

25 HK på båt som er begrenset på 9.9 ?

Honda10hk

Recommended Posts

Du vil ta "rotta" på kompisen din med yamaha... :lol:

Det er jo bare å prøve - selv brukte vi en 28 hk suzuki på en 10 fots with dromedille.

Det er noen ting du skal være obs på:

- Tåler akterspeilet denslags, båten er tross alt mykplast, sjekk om det "vrir" seg...

- Vil den ligge såpass mye dypere i sjøen at hekksjøen vil slå inn i båten når du sakker på?

- vil du få "for stor" fart, slik at du lett går rundt i et vindkast eller en bølge?

For å si det som det er, det var noen ganger vi holdt på å stryke med i with-jolla, da lykken var bedre enn forstanden...

Så vær forsiktig...

• 4 uker senere...

Har en al 270 som er max. 9.9 hk på. kan jeg sette på en 20-25 hk på den ? Hvil den tåle det?

Hei!

Visse ting bør du ikke spørre om :nono:

Jeg tviler sterkt på at du vil finne noen på dette forumet som er villig til å skrive: Jada, dett er helt OK.

De tekniske spesifikasjonene på båter er veldig ofte ikke bare tatt rett ut fra luften.

Mitt råd er: Vær veldig forsiktig med dette!! :smiley:

Som andre er inne på, jeg vil absolutt ikke uten videre si at det er greit..

MEN, jeg har jo som mange andre hatt lita jolle en gang i tiden..

Da ei jolle på 10 fot, såpass få kilo at to fjortisser løfter den greit (MED 9,9HK på hekken).

Der ble det en periode satt på en 25hk motor, det gikk helt sinnsykt, men vi måtte være forsiktige ved hastighetsreduksjon og økning, ved reduksjon pga bølger bakfra, ved økning pga akterspeilet som ikke hadde det bare fint..

ellers gikk det veldig fint, og båten var ekstremt morsom å leke med.

Dette er jo en ganske ny båt, så der er vel ikke så stor fare for at den plutselig knekker sammen eller noe.

Min innstilling må være at dette sikkert er kjempegøy, men vær forsiktig. Bruk redningsvest og dødmannsknapp! Prøv dere litt frem når det gjelder vektfordeling og bølger, både forfra og aktenfra. Pass på at motoren sitter skikkelig fast. Surr den så den ikke forsvinner for godt om den finner på å vri seg løs fra speilet.

De fleste her inne (tipper jeg) har lært det meste de kan om båtbehandling via diverse galmannsforetak i ungdommen. Bruk hodet, så kan dette gå.

Dette er jo en ganske ny båt, så der er vel ikke så stor fare for at den plutselig knekker sammen eller noe.

Gamle båter var ofte konstruert mye kraftigere en nye båter der man sparer på det som spares kan for å presse prisen..........

Husker en historie fra Marwin i vinter om en ny Polskprodusert båt som hadde fått noen transportskader....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...