Jump to content

PC Planner og Simrad CX 44


Bern

Recommended Posts

Jeg bruker PC Planner og Simrad CX 44, men sliter litt med minnekortet. Jeg lurer på om det er andre som bruker samme opplegg som kanskje kan bidra med litt hjelp?

 

Det går fint å lage ruter i PC Planner, og etter at jeg omsider fant ut hvordan man konfigurerer minnekortet går det også fint å overføre rutene til plotteren. Det er en fryd å gå rutene etter autopilot. Så langt fungerer det altså veldig bra, men når jeg forsøkte å bruke minnekortet til å kopiere info FRA plotteren TIL PC Planner gikk det skeis igjen. .

 

Jeg kopierte noen ruter og en del slepespor FRA plotteren til minnekortet. Men når jeg forsøker å hente innholdet på kortet inn i PC Planner får jeg beskjed om at kortet ikke er konfigurert. Innholdet på kortet finnes fremdeles i plotteren så det er ikke noe problem om innholdet på kortet blir slettet. Derfor har jeg forsøkt å konfigurere på nytt, men det lar seg ikke gjøre. Da får jeg ”error” melding. Når jeg putter minnekortet i plotteren bekrefter den at innholdet jeg kopierte fremdeles er på kortet.

 

Er det noen andre som har klart å hente ut info den vegen? Er det feil på minnekortet mitt, eller er det Simrad og PC Planner som likevel ikke er helt kompatibelt, eller er det (mest sannsynlig) jeg som gjør noe feil?

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører samme opplegget som deg og det høres jo rart ut. Jeg har ikke noe problemer med minnekortet mitt - det kommer opp som ett av to minner i file manager i PC planner (der internt minne på harddisken er det andre). Så kan jeg da kopiere filene fra minnebrikken over til PC'en ved å merke filene og trykke på pilene for å flytte filene fra minnekortet til pc minnet.

 

På kartene kommer ruter og wp's fra begge minnene opp når jeg kjører kartet på pc'en

 

Gjør du noe annet enn det jeg skriver over for å flytte data fra minnekortet til PCminnnet?

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for svar.

 

Jeg gjør akkurat som du beskriver, men PC Planner finner ingen data på minnekortet. Jeg setter altså minnekortet i leseren - går til ”file manager” og åpner ”multimedia reader” – velger ”C-card slot”. Beskjeden jeg får er at ”device is not formatted”. Jeg har altså brukt det samme kortet flere ganger til å overføre data fra PC til plotter uten problemer. Men denne gangen har jeg kopiert info FRA plotteren og forsøker å få det over til PC`en.

 

Jeg har vært i kontakt med C-map i Italia. De mener at problemene skyldes en av to ting: Det ene er at Simrad`s programvare ikke er fullt kompatibelt med PC-planner siden PC planner ikke klarer å lese info kopiert inn fra plotteren. (Men den muligheten har du nå heldigvis eliminert siden du har hentet ut info fra din plotter.) Den andre muligheten de pekte på er feil på selve minnekortet.

 

Jeg tror neste skritt blir å gå ombord og bruke plotteren til å slette all info på kortet for deretter å ta det til PC`en og gjøre et nytt forsøk på formatering, altså starte fra begynnelsen igjen. Hvis det ikke går får jeg prøve et nytt minnekort.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Dette med mulitmedia reader kjenner jeg ikke helt igjen.

Det skyldes sannsynligvis at det er to versjoner. På esken som programmet kom i er det to bilder. Det ene bildet har teksten ”USB C-Card READER (2 slots)”, det andre ”USB Multi media reader (3-slots)” Du har sikkert den første versjonen og jeg den andre. Min boks er orange. Din er sikkert grå og blå.

 

Skjermbildet mitt avviker litt fra det du har. På mitt skjermbilde mangler knapperaden nederst, men det er likevel mulig å utføre overflytting med pilene. I alle fall så lenge kortet funket.

 

Ellers takker jeg for tilbakemeldingingen. Det var litt trøst å finne i at også du har hatt trøbbel med kortet. Det gir meg håp om at forklaringen kan ligge der.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Joda jeg har den brungråe boksen med to kortplasser. Funker aldeles utmerket - så jeg savner ikke den 3. porten. Hva er den til forresten? To kart?

Eneste jeg synes ikke er så bra er at maks navnlengde på filene som overføres fra PC til plotter er 8 tegn. Ikke så lett å få skrevet inn navnet på rutene da - feks "Oslo - Kristiansand - på innsiden av Jomfruland". Også må filene slettes fra minnebrikken når du har overført 1 gang - om ikke blir de samme dataene overført hver gang man overfører data - og da blir plotteren treg - det oppdaget jeg da jeg hadde 58 aktive ruter på kartet. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det er ingen grunn til å savne den tredje porten. Jeg bruker bare C-card porten og må ta ut kartbrikken når jeg skal kopiere til minnekortet. De to andre er til SD-Card og Compact Flash uten at jeg vet hva de skal brukes til. Andre plottere kanskje?

 

Jeg plundret litt før jeg kom frem til en god måte å holde orden på alle de forskjellige rutene. Min måte å løse det på ble å lage en hovedrute som kalles Sør og en annen som kalles Nord. De to hovedrutene følger den leia som er naturlig å velge hvis en skal gå strekningen som transportetappe. Ut fra hovedrutene har jeg avstikkere inn til inn til forskjellige steder, eller avstikkere som går en annen led parallelt med hovedruten og som ender inn på hovedruten igjen. Da ble det også litt enklere å gi rutene forståelige navn selv om en har begrenset plass.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg hadde feil på det første minnekortet jeg fikk. Det fikk jeg ikke formattert eller gjort noe med. Med et nytt minnekort fungerte alt som det skal

Hei Bitteliten

 

Jeg beklager maset, men jeg har ikke løst minnekort-problemet mitt. Simrad mistenker at jeg har feil minnekort (det er de som har levert det) og forsøker nå å finne ut av det. Men for å spare tid kunne det være av interesse å finne ut hva du har.

 

På mitt kort står følgende: C-Map USER 2MB, ser.nr. xxxx 9999, class: UG. Kortet fungerte til overføring av data FRA Pc-planner til CX-44, men ikke motsatt veg. Etter forsøk på kopiering fra CX-44 sluttet kortet helt å fungere.

 

Simrad tror jeg skal ha et kort det står Simrad på, og har varenummer 403.0020, men de driver fortsatt og sjekker dette.

 

Var det forskjell på ditt første og andre kort, og er det siste et originalkort fra Simrad som det står ”Simrad” på?

 

Mvh Bern

Redigert av Bern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svaret kom til og med før jeg fikk somlet meg til å sende IM.

 

Da skal jeg få byttet brikken min til en som er maken til din, og håper at problemet dermed er løst. Det er dog litt forvirrende at Svenning får det til å funke med annen type kort. Jeg vil anta at programvaren er noenlunde det samme i CX 33 og 44.

 

I perioden uten fungerende minnekort har jeg blitt tvunget til å lage nye ruter direkte på plotteren. Det funker det også. Greit å ha lært en alternativ metode, selv om det er å foretrekke å gå via PC-planner. Ingen ting er så galt at det ikke er godt for noe.

 

Takk for svar begge to.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Hva er den alternative metoden du bruker for å lage ruter på plotteren

Jeg synes det er litt knotete å lage lange ruter på plotteren -først og fremst når jeg skal kvalitetssikre at ruten går der jeg vil at den skal gå og jeg må ned i skala på kartet for å se alle grunner og skjær. Da er PC'en å foretrekke

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

Jeg formulerte meg muligens litt knølete. Det jeg mente var at jeg måtte lære å gjøre det direkte på plotteren siden jeg grunnet manglende minnekort ikke får overført rutene jeg lager i PC-planner. Altså et alternativ til PC-planner.

 

Det er helt klart mer styr å planlegge rutene direkte på plotteren enn på PC-planner. Men én fordel har jeg funnet. På plotteren kan du endre målestokk på kartet mens du arbeider med ruten. Det får jeg ikke til i PC-planner. Der blir det å lagre ruten, endre målestokk, finpusse, endre målestokk igjen, så tilbake å fotsette. Litt knølete synes nå jeg, men likevel å foretrekke fremfor å gjøre det direkte på plotteren.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Når jeg lager ruter på plotteren kjører jeg ofte to kart med cursoren låst. Det gjør det litt enklere

 

På PC planner endrer jeg skala ved å trykke på i og o for å endre skale når jeg lager rute (i=inn, o=out). Da endres målestokken. + og - bruker jeg til å endre zoomen uten å endre måletsokken (fra 50% til 400%). Testet nettopå nå og det funker det når jeg lager en ny rute

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fint at det løste seg Bern. Jeg har tømt kartplotteren for sommerens turer. Dataene er lagt inn på PC'en for bruk i PC-planner.

Fint å mimre litt om flotte turer utover høsten, samt å tenke litt på neste sommer. Tenke litt på litt lengre turer for eksempel ....

 

Forkorter vinteren (ventesesongen ...) litt)

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Bern har flere problemer med C-Map.

 

På vanlige papirkart er fyrsektorene markert med linjer langt ut fra fyret. Lengden på linjene tilsvarer avstanden fyret kan sees fra i virkeligheten. På mine elektroniske C-Mapkart, vist i PC-Planner, mangler disse linjene. De viser bare inndelingen av sektorene og avsluttes rett utenfor fyret. Det gjør det håpløst (i hvert fall vanskelig) å planlegge nattseilas i PC-planner.

 

Er det noen som vet hvorfor det er slik?

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...