Jump to content

Hvilket batteri bør jeg velge?


OnkelDonald

Recommended Posts

Et helt vanlig 60 Ah bilbatteri (startbatteri)av billigste sort, f.eks fra biltema duger. Selv om du får batterier som tåler vibrasjoner bedre, er de vanlige så billige og tåler såpass mye at man heller kan bytte ut litt oftere. Så får du evt vurdere om du skal ha et batteri i tillegg til f.eks stereo/kjøleboks, e.l, for da å kunne koble det slik at startbatteriet kun blir brukt til start og derfor aldrig går tomt. I så fall bør et tilleggsbatteri være av fritidstypen og ikke et startbatteri, da fritidsbatterier tåler dyputlading bedre.

Redigert av Joda5700 (see edit history)

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Startbatterier er designet for å kunne levere mye strøm over kort tid (lav indremotstand), mens forbruks er laget for å gi mindre strøm over lengre tid og at de tåler bedre å bli ladet mere ut... Du kan sikkert bruke et forbruksbatteri, da en 60Hk bensinmotor ikke har verdens største startmotor, og derfor ikke trekker så mange hundre ampere... (dette ble samtidig som deg, Scand...he he)

Redigert av Joda5700 (see edit history)

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Jøss jeg lærer så lenge jeg lever :) Trodde 12v var 12v og at kapasiteten gikk på ah, men den gang ei:)

 

Men det er altså ikke problemfylt å bruke et startbatteri til også å drive lanterner, og stereoanlegg? Stereoen blir i all hovedsak en cd-spiller og to eller fire høytalere som drives av spillerens innebygde forsterker så det blir ikke ekstern forsterker, basskasse eller andre strømkrevende greier.

 

Hvordan er DETTE batteriet?

 

Hvilke fordeler får jeg av å gå opp på ah? kontra hvor mye det koster ekstra?

 

Og fordskjellen på de forskjellige bilmerkene som står oppført er bare den fysiske størrelsen på batteriet samt aH eller?

Link to post
Share on other sites

Og fordskjellen på de forskjellige bilmerkene som står oppført er bare den fysiske størrelsen på batteriet samt aH eller?

Ja nesten - forskjellen ligger i fysiske mål, pol-plassering (varierer en del fra bil til bil), startstrøm (dvs hvor mye ampere batteriet kan levere på en gang, dieselbiler trekker mer enn bensin grunnet større starter) oh størrelse i Ah. Selve poltypen kan også variere, de fleste har runde poler, mens f.eks. enkelte ford bruker firkantede...

 

For ditt tilfelle: bare gå inn på en biltema-butikk og ta det billigste, det er greit nok...

Link to post
Share on other sites

55Ah, eller 60Ah holder i ditt tilfelle, lanterner bruker du kun når du kjører, så det er jo kun for spilleren det er snakk om. Hvis jeg var deg ville jeg spandert på meg et voltmeter, enten art. 32-170, eller kjøpt et multimeter f.eks 15-133, slik at du kan ha en viss kontroll med spenningen på batteriet. Litt viktig å ha nok spenning til å starte etter en dag på sjøen...Ikke la det gå under 12Volt. Ville ikke kjøpt for stort batteri, da jeg har en mistanke om at dynamoen på motoren din er ganske liten, og at du derfor aldri vil oppnå full spenning på det allikevel dersom du ikke kjører i 6-10 timer for å nå dit du skal. Og det er det skjelden daycriser folket behøver, pga. hastighet...

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Nja, jeg vet ikke helt... Ville nok hatt et voltmeter, slik at du kan se spenningen i tall, litt for å holde øye med lading også. Men for all del, alt er bedre enn ingenting, og du trenger ikke å gjøre det mer komplisert enn det med kun ett batteri allikevel. Uansett, ha i bakhodet at målt verdi vil ligge litt under reell verdi pga spenningstap i kablene fra batteriet. Du vil sikkert se at det avviket øker når du f.eks slår på lanterner. Har du et multimeter kan du måle direkte på batteriet også, bare for åbli klar over verdi på avviket.

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...