Baatmannen Startet 13.August.2006 Del på Facebook Startet 13.August.2006 (redigert) Jeg har i det siste lagt merke til oljetrykket mitt som har sunket jevnlig fra ca. 4 og nå ligger det på ca.1 - 1,5 uavhengig av turtall. Har skiftet olje uten noen forbedring. Noen kjappe tips om hva det kan være? Jeg selv mistenker et tett oljefilter, men det kan jo også være andre ting. Er rimelig fersk i "diesel-gamet". Motoren er en BMC 1,5 (fra 1981). OBS. Motoren går som den hele tiden har gjort - som en klokke, men den siste uka har altså oljetrykket sunket. Leser i manualen som ligger på kdtrading at trykket skal ligge på 1,05 - 3,5. Jeg tør uansett ikke kjøre med motoren slik som den er nå. Hva er forresten det værste som kan skje? Mvh Baatmannen Redigert 13.August.2006 av Baatmannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 13.August.2006 Del på Facebook Svart 13.August.2006 Hva er forresten det værste som kan skje?Æææh, er du sikker på du vil vite det? Brente lagerskåler, motor som skjærer seg, full kollaps og det akkurat når tu trengte motoren så du blåsen i fjæra og båten knuses og synker og... Vel spøk til side, uten nok oljetrykk, får ikke motoren nok smørning, og et eller flere lager vil ryke. Dette er tidkrvende/kostbart men greit nok å fikse. Mulige årsaker: - tett filter? Bytt filter - Feil på instrument? sjekk om det er dårlige kontakter en plass - lekkasjer? sjekk motor utvewndig for oljelekkasjer - Slitt oljepumpe? Bytt innmat eller hele pumpe hvis intet annet nytter... - For tynn olje? Gamle motorer skal ha tykkere olje enn nye, dette grunnet slitasje som gjør at oljen "renner vekk" uten å lage trykk. Dette merkes kanskje best med at motoren har lavere trykk på varm motor (varm olje er tynnere) enn på kald. Gamle motorer skal IKKE ha syntetisk olje av samme grunn. Men husk at det er på full fart / under belastning du virkelig trenger oljetrykk, på tomgang kan den godt være noe lav... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatmannen Svart 14.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2006 (redigert) Det er ingen lekkasjer, instrumentene ser ut til å virke ok. Går til innkjøp av nytt oljefilter i dag. Når det gjelder oljen så tror jeg den er mineral (Esso Extra Multigrade 15w-40). Ser at du o.b.lix har samme motor (min er fra 1981). Hva slags olje kjører du på din? Mvh Baatmannen Redigert 14.August.2006 av Baatmannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MVH Svart 14.August.2006 Del på Facebook Svart 14.August.2006 (redigert) For en del år siden hadde jeg en snekke med en slik motor. Motoren satt jeg inn selv og den var en gammel motor men var fabrikkoverhalt. Den hadde også lavt oljetrykk, men hadde nye lager osv. Det viste seg at ved siden av oljefilteret finnes en reguleringsventil som må strammes. Hvis denne lekker for mye vil oljetrykket falle. Ventilen ser ut som en liten rund sylinder som ender opp i en kon. Bak den sitter en spiralfjær. Verkstedet som skulle reparere dette bare la et par skiver under fjæren for at trykke fra fjæren skulle bli større. Det virket dårlig. Jeg skiftet ut selve ventilen, dvs. denne sylinderformet dingsen med kon. Etter dette var den helt ok i mange år. MVH Redigert 14.August.2006 av MVH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 14.August.2006 Del på Facebook Svart 14.August.2006 Når det gjelder oljen så tror jeg den er mineral (Esso Extra Multigrade 15w-40). Ser at du o.b.lix har samme motor (min er fra 1981). Hva slags olje kjører du på din? Mvh Baatmannen Min motor ble kjørt tom for olje av forrige eier, grunnet fastmontert nikkepumpe til oljeskift, med slange mellom bunnpanne og pumpe, der slangen sprakk. Han ødela et rammelager + et veivlager. Veiv + stempel ble levert auto 23 og slipt av/ satt på nye lager, Samt at en kompis av båteier overhalte resten. Stempelringer ble funnet innenfor godkjente toleranser, så i praksis ble det byttet alle pakninger. Dette skjedde i fjor sommer, og ødela forrige båteiers lyst - så han solgte båten til meg for akkurat et år siden. Jeg har derfor ikke skiftet olje på den enda, regner med å gjøre det litt ut på høsten (båten skal brukes i hele vinter). Men den bruker litt olje av en aller annen grunn, så jeg har etterfylt litt med faktisk samme olje som du (esso) fordi jeg har denne stående. Ved bytte regner jeg med å bruke noe tilsvarende, men billigste sort. Kanskje Felleskjøpet eller noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatmannen Svart 14.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2006 Til opplysning så selges 4 liter Esso Extra Multigrade for 100-lappen i Sverige (Kjøpesenteret på Töcksfors, Karlsson-butikken). 115 svenske = ca. 100 norske. Greit å vite hvis man er i de trakter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatmannen Svart 14.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2006 (redigert) Har nå byttet oljefilter og fylt på med ny, frisk olje. Litt krøkkete å bytte oljefilter på denne motoren. Ingen forskjell på trykket. Når jeg vrir på tenningen så går den opp til ca. 0,5. Under kjøring uavhengig av turtall så ligger trykket mellom 1 og 1,5. Jeg får prøve et annet måleinstrument og bytte til tykkere olje. 20w-50 f.eks, men dette er vel en dyr olje? Redigert 14.August.2006 av Baatmannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Oljetrykket på motorer generellt er regulert av to ventiler. Starte med å sjekke opp disse. Regner med at du allerede har kontrollert at manometeret viser korrekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatmannen Svart 16.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2006 Både giver og måler er byttet. Ser ut til at det er godt med trykk, men det er bare et lite problem. Måleren viser motsatt, dvs. 5 bar er 0 osv. Den nye giveren er 1-polet, den gamle var 2-polet. Har dette noe å si? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 16.August.2006 Del på Facebook Svart 16.August.2006 Både giver og måler er byttet. Ser ut til at det er godt med trykk, men det er bare et lite problem. Måleren viser motsatt, dvs. 5 bar er 0 osv. Den nye giveren er 1-polet, den gamle var 2-polet. Har dette noe å si? Blanco? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatmannen Svart 16.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2006 Hæ? ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 16.August.2006 Del på Facebook Svart 16.August.2006 Det første du bør gjøre er å undersøke om oljetrykket virkelig er dårlig. Det gjøres med et godt gammeldags mekanisk manometer som ansluttes i samme hullet som giveren sitter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatmannen Svart 16.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2006 Joda, trykket er greit målt med manometer. Tror jeg lar problemet ligge til vinteropplag. Får fikse det da. Nå får jeg benytte båten det lille som er igjen av sommer`n. Får heller sjekke oljen og trykket jevnlig. Takker for alle gode tips. Mvh Baatmannen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.