Jump to content

Oljetrykk på BMC 1,5


Baatmannen

Recommended Posts

Jeg har i det siste lagt merke til oljetrykket mitt som har sunket jevnlig fra ca. 4 og nå ligger det på ca.1 - 1,5 uavhengig av turtall.

Har skiftet olje uten noen forbedring. Noen kjappe tips om hva det kan være? Jeg selv mistenker et tett oljefilter, men det kan jo også være andre ting. Er rimelig fersk i "diesel-gamet".

Motoren er en BMC 1,5 (fra 1981).

OBS. Motoren går som den hele tiden har gjort - som en klokke, men den siste uka har altså oljetrykket sunket.

Leser i manualen som ligger på kdtrading at trykket skal ligge på 1,05 - 3,5.

Jeg tør uansett ikke kjøre med motoren slik som den er nå. Hva er forresten det værste som kan skje?

 

Mvh Baatmannen

Redigert av Baatmannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er forresten det værste som kan skje?

Æææh, er du sikker på du vil vite det?

 

Brente lagerskåler, motor som skjærer seg, full kollaps og det akkurat når tu trengte motoren så du blåsen i fjæra og båten knuses og synker og... :cryin:

 

Vel spøk til side, uten nok oljetrykk, får ikke motoren nok smørning, og et eller flere lager vil ryke. Dette er tidkrvende/kostbart men greit nok å fikse.

 

Mulige årsaker:

- tett filter? Bytt filter

- Feil på instrument? sjekk om det er dårlige kontakter en plass

- lekkasjer? sjekk motor utvewndig for oljelekkasjer

- Slitt oljepumpe? Bytt innmat eller hele pumpe hvis intet annet nytter...

- For tynn olje? Gamle motorer skal ha tykkere olje enn nye, dette grunnet slitasje som gjør at oljen "renner vekk" uten å lage trykk. Dette merkes kanskje best med at motoren har lavere trykk på varm motor (varm olje er tynnere) enn på kald. Gamle motorer skal IKKE ha syntetisk olje av samme grunn.

 

Men husk at det er på full fart / under belastning du virkelig trenger oljetrykk, på tomgang kan den godt være noe lav...

Link to post
Share on other sites

Det er ingen lekkasjer, instrumentene ser ut til å virke ok.

Går til innkjøp av nytt oljefilter i dag.

Når det gjelder oljen så tror jeg den er mineral (Esso Extra Multigrade 15w-40). Ser at du o.b.lix har samme motor (min er fra 1981). Hva slags olje kjører du på din?

 

Mvh Baatmannen

Redigert av Baatmannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For en del år siden hadde jeg en snekke med en slik motor. Motoren satt jeg inn selv og den var en gammel motor men var fabrikkoverhalt. Den hadde også lavt oljetrykk, men hadde nye lager osv.

 

Det viste seg at ved siden av oljefilteret finnes en reguleringsventil som må strammes. Hvis denne lekker for mye vil oljetrykket falle. Ventilen ser ut som en liten rund sylinder som ender opp i en kon. Bak den sitter en spiralfjær. Verkstedet som skulle reparere dette bare la et par skiver under fjæren for at trykke fra fjæren skulle bli større. Det virket dårlig. Jeg skiftet ut selve ventilen, dvs. denne sylinderformet dingsen med kon. Etter dette var den helt ok i mange år.

 

MVH

Redigert av MVH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder oljen så tror jeg den er mineral (Esso Extra Multigrade 15w-40). Ser at du o.b.lix har samme motor (min er fra 1981). Hva slags olje kjører du på din?

 

Mvh Baatmannen

Min motor ble kjørt tom for olje av forrige eier, grunnet fastmontert nikkepumpe til oljeskift, med slange mellom bunnpanne og pumpe, der slangen sprakk. Han ødela et rammelager + et veivlager. Veiv + stempel ble levert auto 23 og slipt av/ satt på nye lager, Samt at en kompis av båteier overhalte resten. Stempelringer ble funnet innenfor godkjente toleranser, så i praksis ble det byttet alle pakninger. Dette skjedde i fjor sommer, og ødela forrige båteiers lyst - så han solgte båten til meg for akkurat et år siden.

 

Jeg har derfor ikke skiftet olje på den enda, regner med å gjøre det litt ut på høsten (båten skal brukes i hele vinter). Men den bruker litt olje av en aller annen grunn, så jeg har etterfylt litt med faktisk samme olje som du (esso) fordi jeg har denne stående.

 

Ved bytte regner jeg med å bruke noe tilsvarende, men billigste sort. Kanskje Felleskjøpet eller noe.

Link to post
Share on other sites

Har nå byttet oljefilter og fylt på med ny, frisk olje. Litt krøkkete å bytte oljefilter på denne motoren.

Ingen forskjell på trykket.

Når jeg vrir på tenningen så går den opp til ca. 0,5.

Under kjøring uavhengig av turtall så ligger trykket mellom 1 og 1,5.

Jeg får prøve et annet måleinstrument og bytte til tykkere olje.

20w-50 f.eks, men dette er vel en dyr olje?

Redigert av Baatmannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, trykket er greit målt med manometer.

Tror jeg lar problemet ligge til vinteropplag.

Får fikse det da.

Nå får jeg benytte båten det lille som er igjen av sommer`n.

Får heller sjekke oljen og trykket jevnlig.

Takker for alle gode tips.

 

Mvh Baatmannen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...