Jump to content

Hvor blir det av kjølevæsken?


Sira

Recommended Posts

Har nettopp kommet hjem etter 3 ukers deilig båtferie nedover svenskekysten. De siste dagene av ferien har imidlertid skapt meg endel hodebry. På vei nordover steg temperaturen drastisk i Grebbestad. Fikk kommet meg inn og konstatert at det manglet kjølevæske. Helte på ny og allt fungerte som før. Tok meg en lang tur og sjekket samtidig at kjølevæskenivået / temperaturen holdt seg der den skulle. Gikk videre nordover til Ramsø på Koster hvor vi hadde en kjempekveld.

Når vi skulle gå videre dagen etter , hadde nivået synket igjen og jeg måtte vel etterfylle et par liter. Dette fortsatte hver dag resten av ferien. Kan ikke se noen lekkasje. Kan det være varmeveksleren,hvis så hvorfor blir ikke da kjølevæsken borte når motoren går?

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

Hvilken farge er det på kjølevannet? Smaker det salt?

 

Når du legger til er motoren varm. Når du sjekker om morgenen på kald motor er det naturlig at "vannstanden" har sunket tilsvarende 1-2 liter avhengig av mengden kjølevann på systemet. Er du sikker på at det ikke blir borde mens du kjører?

Det skal alltid være ett par liter luft på ekspansjonstanken når kald. Overskudd blir borte gjennom lokk på tank.

 

Vanligvis er det en av flg:

- varmeveksler kjøler (kan også lekke ved kun kald motor)

- Toppakning (gjerne misfarget kjølevann og større trykk på systemet)

- turbopakning (kjølevannet forsvinner ut eksosen)

 

Ett verksted har utstyr for trykktesting av kjølesystemet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en teori på at det må være innsatsen i varmeveksleren som lekker ut kjølevæske . Tror det er større trykk på kjølevæskesiden enn saltvannssiden,derfor ingen lekkasje når motoren går. Når man stanser motoren synker saltvannet ifra varmeveksleren og dermed "mister" jeg frostvæsken. Når jeg starter opp igjen kommer det en skikkelig vannsprut fra eksosen før den normalisere seg.

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

Har du mistanke om lekkasje i varmeveksleren skal du starte motoren med påfyllingslokket av. Da vil trykket på sjøvannssiden være større enn trykket i varmeveksleren. Stiger nivået etter kort tid for tilslutt å renne over har du fått bekreftet din mistanke. Noen innsatser kan være litt verre å finne hull på og oppdages gjerne ikke før du trykktester den med egnet verktøy.

Link to post
Share on other sites

Har akkurat hatt det samme problemet som deg. Jeg skjønte ikke helt hvorfor det meste av vannet forsvant etter at motoren ble kald, det forsvant nesten like mye om jeg kjørte i en halvtime som en time.

Det var et ødelagt rør inne i varmeveksleren. Så kjølevesken lakk ut i saltvannsdelen.

 

Bare å få demontert veksleren å levere den på et radiatorverksted, noe vi har her i fredrikstad ihvertfall :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Dette varierer tydeligvis fra motortype til motortype. På min ene TAMD 60 C var det en sprekk i varmeveksleren (plate-typen). Det var slett ikke lett å oppdage, for motortemperaturen var OK og nivået på kjølevæsken likeså (men ikke smaken! :puke:). I mitt tilfelle var det høyere trykk på saltvannssiden, som etter hvert fylte ferskvannskretsen med saltvann. Og overtrykket/det økte volumet forsvant ut overløpet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...