Jump to content

Bading i "leia"


Gerhard

Recommended Posts

Når vi er på sjøen, og spesielt når været som det har vært i sommer, så blir det jo mye bading. Ofte så er den beste badeplassen ved innfarten til havna. Der er ofte dypt nok til å hoppe / stupe o.s.v. Men der kjører jo båtene også, og der er det ofte trangt. Jeg har flere ganger sett, og selv vært utsatt for, at de badene flytter seg sent.

 

Siste gang dette skjedde var ved Stauper. Dette var min første tur dit, litt usikker og med Havneboka oppslått smyger jeg meg inn. Der er det et par jenter som bader. Etter hvert oppdager de meg. Hun ene sier fra til den andre. Men de flytter seg ikke! De synes tydeligvis at det er så stor avstand at det ikke trenger å flytte seg ennå. Jeg siger videre. Når den første forsvinner under baugen synes jeg det blir utrivelig. Men så trekker de seg ut til siden til slutt.

 

Bilde

 

Vi som fører båt må kanskje være flinkere til å lære opp ”våre”:

Båter har ikke brems. Verken fotbrems eller håndbrekk.. I en slik smal passasje har vi et slags ”point of no return”. (Ja, i hvert fall hvis det blåser litt) Før vi passerer dette må vi se at det er klart. Det er ikke nok at de flytter seg senere.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Tror vel først at vi må lære disse jentene å svømme riktig. Slike saksebenspar er jo diskingsgrunn i ethvert dannet svømmeselskap :lol:

 

utover det er det få som har respekt for det drapsvåpenet vi har under båten - altså propellene - med mindre de vet hva det er for noe da.

Link to post
Share on other sites

Tror vel først at vi må lære disse jentene å svømme riktig. Slike saksebenspar er jo diskingsgrunn i ethvert dannet svømmeselskap :lol:

hmm... synes nå slik "klønesvømming" er litt seXY jeg da.

 

 

aparty from det....

 

har et par dugelige horn på baylineren - lik disse som flytter alt opp til tankskip - utruleg - og blir mindre og mindre engstelig for å bruker de.

 

actually "blåste jeg veg" for den svenske redningstjesten med de ved en anledning - de prøvde å tute seg veg inn til kungshamn under oppdrag ambulansekjøring - med noe som liknet (volvo) bilhorn - men de derre j**la seilbåtene vet jo ikke å flytte seg....

 

du tror det når du hører de.....

Bilde

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

......Siste gang dette skjedde var ved Stauper. ......

Det er nok sånn på Stauper en godværsdag at hele øygruppa er en eneste stor badeplass. Så lenge jeg kan huske har det vært de badende som har "forkjørsrett" der ute. Akkurat der bildet ditt er tatt er en av de mest populære plassene å hoppe fra fjellet også, så det blir ikke rare plassen å manøvrere på for du har en grunne ca en meter til styrbord for baugen om du ikke er midt oppå den.

Tror rett og slett at vi bare må finne oss i at det er sånn, i hverfall på Stauper.

Link to post
Share on other sites

I leia?

Inne i Stauperbassenget?

De badende flytter seg sent?

 

En ting må være klinkende klart.

Inne i Stauperbassenget, og likedanne steder, er det de som bader, de som leker med seilbrett og de små som sitter i vannkanten med spade og spann som setter premissene.

Og ikke en motorbåt.

Link to post
Share on other sites

hjelper lite hvis vinden tar båten eller at man av enb eller annen grunn får avdrift eller de ikke sees fra båten.

 

større båter i sakte fart manøvrerer ikke fenomenalt bra med mindre de har rullestol krykker og rullator.

 

greit at det er båtførerens ansvar men det hjelper ikke de badende det minste i en gitt situasjon.

 

stå på hornet - det sier nå jeg.

Link to post
Share on other sites

I leia?

Inne i Stauperbassenget?

De badende flytter seg sent?

 

En ting må være klinkende klart.

Inne i Stauperbassenget, og likedanne steder, er det de som bader, de som leker med seilbrett og de små som sitter i vannkanten med spade og spann som setter premissene.

Og ikke en motorbåt.

Der er vi helt enig du! Situasjonen er noen helt annen "midtfjords" men på steder som her er det bare å ta hensyn, småunger i vannet kan nok verken vike-plikt eller andre sjøveisregler, i hvertfall er de nok ikke høyt prioritert av dem som ligger i vannet.

 

Mulig det hadde hjulpet med påkrevd båtfører bevis av de badene?

Link to post
Share on other sites

Bading i leia er en ting , men her har vi dykking .For dem som er kjent i Horten , når du kommer inn mot Løvøya og brua . Midt i leia der på begge sider av brua , der er det stadig en gjeng med dykkere . Har sett dykkeflagget en gang langt oppe på land , men hjelper lite og gjømme det langt på land og leia full av amatørdykkere . Som regel er dem mange ,kansje noe kurs av no slag . Når du skal inn til indre havn den veien og det bobbler rundt i vannet rundt hele brua , det er ikke noe morro . Vis det er kurs , så må det være noen merkelig kursledere ............

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Når vi er på sjøen, og spesielt når været som det har vært i sommer, så blir det jo mye bading. Ofte så er den beste badeplassen ved innfarten til havna. Der er ofte dypt nok til å hoppe / stupe o.s.v. Men der kjører jo båtene også, og der er det ofte trangt. Jeg har flere ganger sett, og selv vært utsatt for, at de badene flytter seg sent.

 

Siste gang dette skjedde var ved Stauper.

....

Hmm. Ble dette bildet tatt i går? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Om det er dykkere , bør de så absolutt ha flagget på båten og godt synlig også. Kan aldri tro det er kurs eller organisert dykking i form av kurs eller liknende der de ikke bruker flagg. Jeg har selv noen hundre dykk bak meg og liker ikke å komme opp en plass der jeg kan risikere å møte båter. Å få øye et hode i svart hette sum dukker opp av sjøen er ikke bestandig like lett...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Tror rett og slett at vi bare må finne oss i at det er sånn, i hverfall på Stauper.

Tja, hva mener du med det ? Jeg må nok innse at ikke alle flytter seg når de ser meg langt der ute. Selv ved hjelp av baatplassen.no klarer jeg nok ikke å endre det.

Men å vente til alle er ferdige å bade? Tja, badingen avtar nok litt i 7 - 8 tiden. Det kan bli litt lenge å vente. Jeg må nok fortsette å liste meg igjennom.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Tja, hva mener du med det ? ....

Men å vente til alle er ferdige å bade? .......

Neida, jeg mente på ingen måte at du må vente til det er tomt i vannet. Om du ante negative undertoner i mitt innlegg, så var det ikke ment sånn.

Stauper er bare litt spesiell, det koker i vannet overalt på en godværsdag. Kan vanskelig tenke meg det finnes noe mere kaotisk i hele Oslofjorden. I innseilanga fra vest er det trangt. Enda trangere blir det når det er fullt badeliv i tillegg til han som delvis sperrer med dreggtauet på bildet. Den værste innseilinga er fra SE hvor de hopper fra 7-8 meter og gjør sitt beste for å fylle alle passerende båter med vann, men det er bare å "true" seg igjennom, clutche ut og inn. Det er sånn det funker der ute. De flytter seg etterhvert. Blås en lang marsj i hva "Regelrytterne" her sier om motorbåt kontra badende.

Innseilinga fra Øst er vel kanskje den det finnes færrest badende i, kun en og annen "basehopper" som kommer svevende fra 12-18m oppe i fjellet på babord side.

Innseilinga fra Nord er som regel også relativt badefri helt til du når sydspissen av Nordre Stauper. På nokken der har det lett for å bli trangt mellom de badende på en godværsdag.

 

Det totale kaos oppleves en gang i året når en gjeng "Tenvikinger" arrangerer Stauper Rundt. Da kan det hende at det klatres både over dekket ditt og svømmes under båten din når de kappes om å rekke over flest mulige øyer på kortest mulig tid.

 

Jeg regner med "Bryteren slås av" denne uka når skolene er i gang igjen. Litt liv i helgene, men kun meg og noen pensjonister midt i uka.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...