Jump to content

Påkjørt av dritrings båtfører!


RIB

Recommended Posts

Etter en fin dag på sjøen skulle jeg kjøre 10 kompiser inn til byen med båten min.

Som fører av båten var jeg edru, men mine passasjerer var i lystig lag...

På veg inn vågen gikk vi i ca 5-6 knopps fart med full lanterneføring ( klokken var da ca 24.00 )

Da det var mye båttrafikk og pga mye bakgrunnsbelysning fra byen var jeg veldig på vakt. Pluselig observerer vi en båt med manglende lanterneføring i stor fart rett på kollisjonskurs, jeg får lagt hardt styrbord men sekunder etter braser den andre båten med ca 30 knops fart rett inn i båten min. De treffer oss på babord side av baugen :headbang: og møtende båt følger skrogsiden min før den "kastes" opp til værs slik at hele båten og motoren er klar av vannet. Det ble et voldsomt smell og flere andre båter kom til. Fører av den andre båten forsøkte å stikke av, men etter et par sekunder stoppet motoren og båten var på vei ned. Vi tørnet og fikk lagt bi og sikret den andre båten. Denne hadde store skader og en passasjer var tilsynelatende bevistløs og sterkt skadet, mens fører var så ruset at han ikke klarte å gjøre rede for seg selv eller passasjerene ( en mann og en hund.. ).

Jeg ringte da AMK og varslet om hendelsen mens jeg tauet den andre båten til land. I løpet av et par minutter var flere politibiler, ambulanse og politibåten på plass.

Politiet gjorde en glimrende jobb med å ta forklaringer og skaffe seg oversikt over situasjonen.

 

Hendelsen var virkelig skremmende både for meg og mine passasjerer. At båten min også fikk stygge skader er jeg lei meg for, men det viktigste er at ikke liv gikk tapt. Hadde den andre båten ( ca 13-14 fot speedbåt ) truffet oss rett i baugen hadde de blitt knust og spiddet av et 25 kg ploganker...

 

I ettertid mener jeg at vi gjorde alt riktig i denne situasjonen, men det er en hårfin ballanse her..

Hadde jeg vært fristet til å ta 3-4 pils denne ettermiddagen, ville jeg også kanskje hatt promille og skyldspørsmålet i denne saken hadde nok vært langt mer komplisert.

Så heretter kommer jeg alltid til å vente med alkoholen til båten er fortøyd. Det hjelper svært lite å ha "full kontroll" med 0,9 i promille dersom du møter en idiot - med eller ute promille.. :nono:

Link to post
Share on other sites

Så heretter kommer jeg alltid til å vente med alkoholen til båten er fortøyd.

Det bør vel være en selvfølge, selv om det også er politisk korrekt og dermed fristende å protestere mot pr. å gjøre det motsatte. For det er (dessverre) slik at det som avgjør ikke er "virkeligheten" men formelle kriterier. Like gale dersom du går på ett eller annet sted og skader intet annet enn din egen bå. Gjett hva forsikringsselskapt vil si, når du "tilstår" at du hadde konsumert to bjørnunger under turen ... :cryin:

 

Hos meg er Hansa Lettøl det sterkeste som tillates konsumert underveis, og skipperen tillates max en boks og da kun etter søknad til de høieste makter (QB); som svært nøie vurderer både skipperens generelle dagsform, farvannet, været og trafikktettheten.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

ergelig å oppleve slikt - var nær ved selv i tønsbegfjorden en gang - som nevnt gjentatte ganger - men der var nok alkohol ingen medspiller.

 

har sans for speiderenes motto eller er det hakkespettene: "alltid beredt" eller noe slikt og nører aldri bak rattroret - ike! engang lett men det kommer av at jeg blir enda mer tørst av det.

 

samme når jeg flyr - like greit å være "klar".

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svært tankevekkende historie, jeg har nok tilhørt den gruppe som mener at et par pils er OK, men det er klart at i en evnt ulykkessituasjon vil det nok være best at man har spart pilsen til man kommer i land.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Skremmende! Har alltid lyskaster klar når jeg er utpå fjorden i mørket, som en ekstra "lanterne" dersom andre båter ikke endrer kurs. Snekka vår holdt på å bli rendt i senk av en speedbåt i 30knop+ for endel år siden, lyskasteren gjorde at vedkommende oppdaget oss og klarte å kaste båten unna i siste sekund. Dette skjedde i havnebassenget med politibåten rett ved siden av, så de ble stoppet ganske raskt. Men det er jo ikke alltid man har så god tid til å reagere. Godt det gikk bra med dere!

Link to post
Share on other sites

Hei. Det var tris å høre om hendelsen dere var ute for. Det kunne nok lett gått mye verre. Når det gjelder sakens videre gang så kan jeg referere hva som skjedde for meg i en meget tilsvarende sak.

 

Politiet kommer til å forfølge saken og ta ut siktelse. Her vil den som har brutt sjøveisreglene (vikeplikt, lanterneføring etc) bli dømt og på et vis utropt som syndebukken. Deretter vil politiet ta ut siktelse mot den som var påvirket samt at han benyttet båt med manglende lanterneføring osv. Såfremt du har forholdt deg rett ihht sjøveisreglene så bør du ikke ha noe å frykte.

 

Et annet stort spørsmål er skadeoppgjøret. På sjøen finnes det ikke mulighet for regress. Forsikrings selskapene har også alltid med i sine poliser at forsikringen ikke gjelder om føreren er beruset.

 

Ditt problem rent økonomisk er at om føreren ikke har nødvendige midler tilgjengelig på konto, samt om han er av den litt ufine typen, som det jo begynner å bli mange av på sjøen, så kan du få en tøff runde med oppgjør fra den som kjørte på deg - men så kommer løsningen..... du har vel selv kasko forsikring??? Den vil i så tilfelle dekke dine tap. Hvis ikke - kontakt advokat så fort som....

Link to post
Share on other sites

Når maan havner i en slik situasjon ser man ofte båtlivet noe annerledes en stund fremover.

 

Det gjorde i alle fall vi etter en svært så usyldig grunnstøting, men som kunne godt riktig så galt.

 

Å ta en pils for mye når man er skipper på egen skute kan være skjebnesvanegert. Selv om det er aldre så fristende å bli med i det lystige selskap. :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Å ta en pils for mye når man er skipper på egen skute kan være skjebnesvanegert. Selv om det er aldre så fristende å bli med i det lystige selskap.

Må innrømme at jeg har blitt fristet tidligere... Heretter kommer jeg til konsekvent la all alkohol vente til båten er fortøyd.

 

Politiet har tatt ut tiltale mot fører av den andre båten. Slik jeg oppfatter saken så langt, er det tvilsomt at denne personen er i stand til å gjøre opp for seg.

Mitt forsikringsselskap sender en takstmann i morgen og skaden kommer til å bli dekket av kasko.

 

Skremmende! Har alltid lyskaster klar når jeg er utpå fjorden i mørket, som en ekstra "lanterne" dersom andre båter ikke endrer kurs

Godt tips - ny fjernstyrt lyskaster i targabøylen blir montert snart.
Link to post
Share on other sites

Nå er jo jeg ferskere enn de fleste men jeg har allerede fått med meg at det er svært viktig å komme seg hjem klokken 03:00 om natten i stedet for å overnatte ombord.

Er folk helt tett i skallen eller?

 

Jeg har endelig gjort mine tabber i fylla men å sette seg bak ett ratt og vri om switchen? Nei så mye alkohol finnes ikke... :nonod:

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...