Jump to content

Lekkasje på Bravo 1 drev


Captain Chaos

Recommended Posts

Hei!

 

Har desverre oppdaget en liten lekkasje på mitt Bravo 1 drev. Jeg oppdaget dette ved en tilfeldighet i helgen da vi lå fortøyd. Jeg så plutslig fargede ringer i vannet. Det kom 1 liten ring ca hvert minutt. Jeg sjekket beholderen med drevolje og denne hadde ikke sunket merkbart, kanskje 1 mm eller 2. Jeg tok båten på land i går kveld og kunne konstatere at det kom et par drypp med olje fra propellakslingen. Det store spørsmålet: Hva gjør jeg nå? :confused: Hva er mest sannsylig galt?

 

Nå skal det sies at jeg hadde i liten landkjenning med propellen for 3 ukers tid siden som resulterte noen ørsmå hakk i proppellen. Jeg sjekket da akslen, og den virket ikke skeiv. Har heller ingen vibrasjoner i motoren/ drev som er merkbare.

 

Er dette noe jeg kan reparere selv? Har ingen erfaring med drev, men har skrudd litt gearkasser til bil og lignende. Dersom jeg kan reparere dette selv, er det spesielle hennsyn som må taes?

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

• fiskesene rundt propellakselen innenfor propellen som har trengt inn i simmerringen?

• kan dog være bare simmeringen på akslen inne i drevet som er defekt.

• har du stålpropell? = stor belastning på aksel/drev ved mindre "landkjenning"

 

tar du av propellen og kjører motoren i gir bør du kunne se om det er kast i akslen.

 

hvis du skal skru selv anbefales det å kjøpe MERC manualen for dette selv om den er dyr.

eurofritid.no har denne.

Link to post
Share on other sites

Forsikringsak ja.... Tvilsomt. Har valgt høy egenandel. Det er jo dumt nå. :cryin: Har ikke snakket med noen verksteder enda, men uansett er vel en drevoverhaling dyr. (som alt annet med bår og bil) Men sikkert ikke så dyr som egenandelen.

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...